پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۳۸۹
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷

مرغ ما یک پا دارد

رسد ساختار مدیریتی بخش کشاورزی باید دگرگون شود و معماری جدیدی را برای آن تعریف کرد به‎گونه‎ای که در معماری جدید، در ساختاری هوشمند بتوان علاوه بر دریافت مسئله‎های کشاورزی به صورت شفاف و تعریف و تحلیل ابعاد مختلف آن، نسخه‎های درمانی تجویز و توسط بخش‎های پایین دست (صف) پیچیده و عملیاتی شود تا بتواند اثربخشی لازم را در زمان مورد نیاز داشته باشد و ارزیابی از کارکرد‌های نسخه سیاستی تجویزی را در عمل داشت.

شعار سال: نگاهی به مجموعه سیاست‎های لنگان در حوزه محصولات کشاورزی نشان می‎دهد که این مجموعه به اصطلاح سیاست‎ها و برنامه‎ها دوام و پایایی لازم را ندارند و به‎نوعی می‎توان گفت پایداری آن‎ها بسیار اندک است. این موضوع حکایت از آن دارد که این سیاست‎های لنگان هیچ‎گونه همسویی و سازگاری با واقعیت‎های میدانی تولید کشاورزی ندارند. به همین دلیل در کوتاه‎مدت اثربخشی موقت خود را از دست می‎دهند و به ابزاری ضد ابزارهای سیاستی آینده برای مدیریت مسئله‎های کشاورزی تبدیل می‎شوند که پدیده‎ای بسیار خطرناک خواهد بود و عملاً بخش کشاورزی را به مسیری هدایت خواهد کرد که آن سوی آن نامشخص است.

 مدیریت‎های جزیره‎ای در نهاد عالی کشاورزی یکی از نقاط آسیب‎پذیری ساختار وزارت جهادکشاورزی است که خود حکایت از آن دارد بعد از سال‎ها عدم نتیجه‎دهی سیاست‎ها و برنامه‎ها، وقت آن رسیده است تا بازنگری و تجدید ساختار در این نهاد عالی کشاورزی صورت گیرد و علاوه بر چابک‎سازی سازمانی، ایجاد ساختارهای پویا و به روز مبتنی بر مسئله‎ها و واقعیت‎های کشاورزی، ساختار مشارکت نهادهای تخصصی خصوصی بخش کشاورزی در آن تعریف شود. به‎بیان‎دیگر، ساختار موجود نهاد عالی کشاورزی متناسب با مسئله‎های امروز بخش کشاورزی نمی‎باشد و به‎نوعی می‎توان گفت برای درمان انواع مسئله‎های یک و چندبُعدی بخش کشاورزی یا باید از فناوری‎های جدید تصویربرداری از مسئله‎ها و استفاده از داروهای با دُز بالاتر استفاده کرد و یا بخش کشاورزی را به‎نوعی مدیریت کرد که به لحاظ توانمندی‎ها و قدرت درونی امکان استفاده از قابلیت‎ها و توانایی‎های درون‌‎بخشی را برای درمان داشته باشد. امروز دیگر دُزهای سیاستی گذشته نمی‎توانند مسئله‎های فراوان و متنوع و با کارکردهای چندگانه در کل بخش کشاورزی را درمان نمایند. به همین دلیل ضرورت تغییر داروهای سیاستی بخش کشاورزی و یا حداقل دُزهای مصرفی و یا شکل مصرف آن متناسب با ویژگی‎های بخش کشاورزی بیشتر نمود پیدا کرده است.

در این چارچوب به نظر می‎رسد ساختار مدیریتی بخش کشاورزی باید دگرگون شود و معماری جدیدی را برای آن تعریف کرد به‎گونه‎ای که در معماری جدید، در ساختاری هوشمند بتوان علاوه بر دریافت مسئله‎های کشاورزی به صورت شفاف و تعریف و تحلیل ابعاد مختلف آن، نسخه‎های درمانی تجویز و توسط بخش‎های پایین دست (صف) پیچیده و عملیاتی شود تا بتواند اثربخشی لازم را در زمان مورد نیاز داشته باشد و ارزیابی از کارکردهای نسخه سیاستی تجویزی را در عمل داشت.

امید این‎که نهاد عالی کشاورزی اهمیت موضوع ساختارسازی کشاورزی را درک و آن را در دستور کار قرار دهد تا با استفاده از آن فصل نوینی از روانی در فعالیت‎های کشاورزی در طول زنجیره‎های تأمین کشاورزی تجربه شود و بخش کشاورزی پس از سال‎ها ناآرامی و آشوب، سال‎های آینده را در فضایی پر از طمأنینه اقتصادی سپری نماید.
محمد قربانی. استاد دانشگاه فردوسی مشهد

پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرامی معجزه توسعه

خبرهای مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین