پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۸۴۴
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
آموزش مقوله بسیار مهمی است که اگر همراه با درک و فهم عمیق موضوعات باشد می‌‎تواند به‌مانند یک سرمایه‎‌گذاری قوی در حوزه تولید بذر کارآمدی باشد. به همین دلیل تفریط در این حوزه و نگاه امدادی به آن باید ممنوع اعلام شود. درواقع هرگونه نگاه امدادی به آموزش‎ پذیر به مفهوم ظلم به شخص و همه مردم است. اگرچه در سال گذشته در تعدادی نوشته به بیان تله‌‎های آموزش کشاورزی اشاره داشته‎‌ام، اما متأسفانه در شرایط اقتصادی کنونی و به دلیل نبود نگاه بلندمدت به آن در سراشیبی قرار گرفته است که خود در آینده مشکلاتی را بر هم خواهد زد.
شعار سال: آموزش مقوله بسیار مهمی است که اگر همراه با درک و فهم عمیق موضوعات (و نه برداشت سطحی از آن) باشد می‌‎تواند به‌مانند یک سرمایه‎‌گذاری قوی در حوزه تولید بذر کارآمدی باشد. به همین دلیل تفریط در این حوزه و نگاه امدادی به آن باید ممنوع اعلام شود. درواقع هرگونه نگاه امدادی به آموزش‎ پذیر به مفهوم ظلم به شخص و همه مردم است. اگرچه در سال گذشته در تعدادی نوشته به بیان تله‌‎های آموزش کشاورزی اشاره داشته‎‌ام، اما متأسفانه در شرایط اقتصادی کنونی و به دلیل نبود نگاه بلندمدت به آن در سراشیبی قرار گرفته است که خود در آینده مشکلاتی را بر هم خواهد زد.

بررسی‎ ها نشان می‎ دهد که بخش کشاورزی با وجود دانش ‎آموخته‎ های فراوان در آن، از تحلیل‎گر حرفه‎‌ای کشاورزی در حال تهی شدن است. دانش ‎آموخته‌‎های کشاورزی که بتوانند بر اساس داده‎ ها و یا حتی مفاهیم کاربردی، تصویری از آینده و به‌تبع آن تصمیم ‎گیری‎ های درست برای مقابله با چالش ‎های نه تنها جدید بلکه تکراری داشته باشند. این در حالی است که بخشی از جامعه نخبگانی کشاورزی همواره در مفاهیم ابتدایی غور می‎کنند بدون هرگونه درک عمیق از مفاهیم منتج به حل مسئله‎ های کشاورزی. با توجه به این مهم به نظر می‎ رسد بخشی از مأموریت‎ آموزشی دانشکده ‎های کشاورزی ورای آموزش فنی باید متمرکز بر منطق تحلیل و حل مسئله متمرکز شود تا بخش کشاورزی بتواند بر چالش‎های فراروی آن فائق آید.
 
تمرکز در آموزش عالی کشاورزی مؤلفه دوم در رویکرد حل مسئله ‎های کشاورزی است که باید موردتوجه سیاست‎گذاران آموزش عالی قرار گیرد. تعدد و پراکندگی آموزش عالی و به‌تبع آن پراکندگی در آموزش و اختلاف سطح آموزش‎ ها و نیز نامشخص بودن هدف از آموزش ‎ها (تربیت مدرس آموزشی و یا محقق با جهت‎ گیری حل چالش ‎های کشاورزی)، به‌شدت مؤلفه کارآمدسازی آموزش ‎ها را در راستای دو شاخص بیان‌شده تحت تأثیر قرار می‎ دهد.
 
از سوی دیگر، تعدد مراکز تحقیقاتی کشاورزی با حداقل برون‎داد‌های منتج به حل مسئله‎ های کشاورزی خود مشکلی است که از نظام آموزش عالی نشأت می‎ گیرد به‎ گونه‎ ای که بعضاً نوعی سردرگمی در نظام تحقیقاتی کشور به جهت دلایل جذب یک دانش‎ آموخته عالی کشاورزی وجود دارد. این‎ها همه ناشی از آن است که واحد‌های آموزشی و تحقیقاتی مأموریت‎ های تعریف‌شده شفاف و دقیقی برای دستیابی به اهداف کلیدی بخش کشاورزی ندارند. نتیجه این رویکرد تنها تحمیل هزینه‎ های بالا بر لایه‎ های سطحی و عمقی بخش کشاورزی است.

امید این‌که در نظام آموزشی و تحقیقاتی کشاورزی به دور از تولید دانش ‎آموخته و جذب به اصطلاح محقق، فرایندی تعریف شود که کاربری هر یک از دانش ‎آموخته‎ های کشاورزی در نظام و شبکه تحلیل و حل مسئله‎ های کشاورزی مشخص شود تا بخش کشاورزی بتواند به اهداف ترسیم‌شده برای آن در اسناد بالادستی دست یابد. این مهم بدون تحول در نظام آموزشی و تحقیقاتی بخش کشاورزی میسور نخواهد بود. تحولی که در آن عناصر اصلی تأثیرگذار بتوانند نقش مشخصی در برابر سوالاتی مانند "برای بخش کشاورزی چه کرده ‎اند" و "چه بذری کاشته‎اند"، برای خود تعریف داشته باشند.

محمد قربانی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال معجزه توسعه
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین