پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۴۰۵۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
شرایط امروز آموزش و پرورش کشور در تضاد اساسی با قانون اساسی است. دولت هیچ گونه مبلغی به مدارس پرداخت نمی‌نماید و اداره مدارس کاملا برعهده اولیا است که باید مبالغی را به عنوان کمک به مدرسه واریز کنند.

شعار سال:دوازده اردیبهشت از آن زمانی که دکتر خانعلی، دبیر دبیستان های تهران، روز ۱۲ اردیبهشت ۱۳۴۰ در حین تظاهرات اعتراضی معلمان به ضرب گلوله به شهادت رسید به عنوان روز معلم شناخته شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، با شهادت استاد مطهری در این روز ، ۱۲ اردیبهشت به عنوان روز معلم تثبیت گردید.  ازاین رو در طول شصت سال گذشته روز معلم همواره با  دغدغه ها و اعتراض های معلمان همراه بوده است. دولت ها نیز همواره در روز معلم به عملکرد خود پرداخته و هر سال لیست بلند بالایی از خدمات خودبه  معلمان آموزش و پرورش را  ارائه داده اند.
 
روز معلم امسال در حالی گرامیداشته می شود که دولت فعلی  رو به پایان است. دولتی که در طول هشت سال فعالیت، چهاروزیرآموزش و پرورش با چهاررویکرد متفاوت در آن حضور داشتند. هرکدام از وزرای فوق نیز برنامه های متفاوتی را پیگیری نمودند. با وجود همه تلاش های  صورت گرفته فضای یاس ونا امیدی آموزش و پرورش را فراگرفته است. ازاین رو در حال حاضر، از اصلاح آموزش و پرورش گفتن بازخوردی چندانی در میان معلمان  نخواهد داشت . بیانیه های پرطمطراق در شان معلمی نیز گوش شنایی در بین معلمان نخواهند یافت.
 
مهم ترین سوالی که باید در روز معلم ازگروه های سیاسی به ویژه اصلاح طلبان پرسید اینست که آموزش و پرورش مطلوب از نظر آن ها چه ویژگی هایی دارد؟ در واقع  نگاه به آموزش و پرورش است که رویکرد هر گروه و جریان به معلمان را مشخص می کند. تا زمانی هر گروه و تشکل برنامه مشخص برای آموزش و پرورش بیان ننمایند از شان و جایگاه معلمان گفتن تعارفی بیش نیست. درطول سال  های  گذشته اصلاح طلبان به آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اساسی برخورد نکرده اند و برنامه  مشخصی نیز برای اصلاح آن با توجه جدی به مشکلات و واقعیت ها نداشته اند . ازاین رو  لازم است درروز معلم  بر  برخورداری از یک رویکرد اصلاحی، مشخص، شفاف برای حل معضلات آموزش و پرورش تاکید گردد. این رویکرد نیز بدون فهم معضلات اساسی  مهم آموزش و پرورش ممکن  نیست. پنج محور مهمی که مهم ترین زیربناهای یک رویکرد اصلاح طلبی در پاسخ به آن ها شکل می گیرد عبارتند از:
 
۱)سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:  گام اولیه تدوین سندی که در حال حاضر به عنوان “سند تحول بنیادین آموزش و پرورش” شناخته می شود دردولت جناب حجت الاسلام و المسلیمن خاتمی برداشته شد.
 
سند فوق در دولت آقای احمدی نژاد تغییر ماهوی پیدا کرد و  به تصویب  شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید  و درحال حاضر به عنوان سند زیربنایی آموزش و پرورش محسوب می گردد.   در طول هشت سال گذشته نیز هر  چهار وزیر دولت جناب روحانی  خود را مجری  سند فعلی عنوان کردند و حتی به خود اجازه ندادند قدمی در راه نقد آن بردارند
 
  این سند از سه بخش  تشکیل می گردد : فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ،فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران  ، رهنامه نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران. نقطه کانونی این سند  عنوان ((حیات طیبه )) می باشد که باید کلیه  اجزای نظام آموزش و پرورش در جهت نیل به آن تلاش کنند . این سند علاوه بر گنگ و مبهم بودن با  تحولات اجتماعی وفرهنگی  ،  مطالبات و سبک زندگی نسل جدید در تضاد می باشد و مشخص نیست که چگونه  نظام تعلیم و تربیت باید دانش آموزانی در طراز سند فوق تربیت نماید . ازسوی دیگر هرنوع  نقد سند فوق نیز خط قرمز محسوب می گردد .
 
۲) صندوق ذخیره فرهنگیان: صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از مهم ترین موسسات اقتصادی کشور است . تفاوت اساسی این موسسه با سایر شرکت ها در آن است که به صورت ماهانه از حساب بیش از هفتصد هزار نفر از معلمان  مبلغی به صندوق فوق واریز می گردد . در واقع سرمایه صندق ذخیر فرهنگیان همواره در حال افزایش است. در حال حاضر نوع مدیریت صندوق در هالیه ای  از ابهام است  و معلمان به عنوان سهامداران اصلی صندوق نقشی در اداره آن ندارند و اخیرا نیز دولت تلاش می کند اموال آن ر ا به عنوان اموال دولتی به حساب آورد.
 
۳)  عدالت آموزشی: در اصل سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاکید می گردد که ((دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.)) همچنین براساس اصل چهل و سوم قانون اساسی یکی از ضوابط اقتصاد کشور تامین نیازهای اساسی برشمرده می شود که  از جمله آن آمورش  و پرورش می باشد.
 
ولی شرایط امروز آموزش و پرورش کشور در تضاد اساسی با قانون اساسی است. دولت هیچ گونه مبلغی به مدارس پرداخت نمی نماید و اداره مدارس کاملا برعهده  اولیا است که باید مبالغی را به عنوان کمک به مدرسه واریز کنند. این شرایط بی عدالتی و طبقاتی شدن آموزش و پرورش افزوده است و موجب شده مدارس مناطق محروم با افت شدید کیفیت آموزشی روبرو باشند. ضمن اینکه درحال حاضر تنوع مدارس موجود در آموزش و پرورش به بیش از بیست نوع رسیده است. سیطره موسسات کنکور و کمک درسی بر آموزش و پرورش نیز روزبه روز بیشتر می شود و  در حال تبدیل آموزش و پرورش به عنوان یک تجارت است.
 
بیماری کرونا نیز بر شدت بی عدالتی آموزشی افزوده است و بخشی از دانش آموزان را به ویژه درمناطق محروم  و حاشیه ای به دلیل نداشتن موبایل از گردونه آموزش و پرورش خارج شده اند. علی رغم تلاش هایی که برای به کارگیری روش های دیگر برای پوشش تحصیلی به کاررفته است ولی محرومیت عده ای دانش آموزان  از تحصیل، افت کیفیت  آموزشی به دلیل مجازی بودن و  تاثیر تعطیلی مدارس بر سلامت جسمی و روانی داشن آموزان از بروز  معضلات فراوانی  در آینده  خبر می دهند . بی عدالتی آموزشی در حال حاضر از سوی بسیاری از گرو ه و مقامات به عنوان یک  واقعیت  پذیرفته شده است.
 
۴) منزلت و معیشت معلمان یا مطالبه آموزش و پرورش توسعه یافته: معلمان همواره به شرایط  معیشتی خود معترض هستند. تاکون تمام برنامه‌های دولتمردان این بوده که به صورت مداوم بر حقوق معلمان بیفزایند و سپس در رسانه ها بیان کنند. معلمان نیز همواره  به این شرایط معترضند که با توجه به مقایسه بین آن ها و بخش های دیگر دولت صحیح است. نکته مهمی که از سوی  معلمان نیز مورد غلفت واقع می شود این است که معیشت معلمان در گروی امور دیگری است. تا زمانی که جایگاه آموزش و پرورش در کشور به عنوان یک امر زیربنایی  به رسمیت شناخته نشود و توسعه انسانی به ویژه آموزش و پرورش به عنوان اولویت کشور مورد پذیرش واقع نشود تحول اساسی و مهمی در آموزش و پرورش بالتبع معیشت معلمان به وجود نمی آید.  این که  در کلیه سطوح تصمیم گیری کشور  آموزش و پرورش  زمینه ساز توسعه انسانی و زیربنای رشد و پیشرفت کشور دانسته  شود مهم ترین گام برای تامین منزلت و معیشت معلمان است. تاکنون گفت و گویی در بین جامعه معلمان و بین احزاب و تشکل های سیاسی دراین مورد وجود نداشته است. حال آن که تلاش برای یک آموزش و پرورش توسعه یافته  متضمن تامین منزلت و معیشت معلمان نیز است.
 
۵) فضای آموزش و پرورش: فضای درونی آموزش و پرورش با یک فضای  علمی و مطلوب فاصله فراوانی دارد. هرچند فضای امنیتی در دولت فعلی کاهش یافت ولی دخالت سایر نهاد ها در امور داخلی آموزش و پرورش به شدت افزایش داشته است. نمایندگان مجلس آموزش و پرورش را جولانگاه نصب و عزل های خود قرارداده اند تا بتوانند از آن به عنوان صندوق رای استفاده کنند. طرح های بدون کارشناسی مثل به کارگیری روحانیان در مدارس برای حل مشکلات تربیتی نشانه بارز فشار آشکار  و غیر علمی درامر تعلیم و تربیت است. جو فقدان گفت و گو و نقد درونی در آموزش و پرورش نیز نهادینه شده است و معلمان از تشکل های سیاسی و صنفی گریزانند. به دلیل همین فضا و بالابودن هزینه های فعالیت سیاسی و  صنفی  مطالبات معلمان  به صورت شفاف و واضح مشخص نمی شود و اعتراض های معلمان  در حد هیجان جمعی باقی می ماند. باند بازی، امنیت محوری، بی توجهی به فضای نقد و گفت و گو فضای درونی  آموزش و پرورش را از رمق انداخته است.
 
گوش جامعه و معلمان از شعار و بیانیه پرشده است و آموزش و پرورش نیازمند به گفت و گو  در خصوص مشکلات اساسی و مهم است. هر رویکرد اصلاحی نیز باید برنامه های شفاف خود را برای حل معضلات فعلی مشخص سازد. از این رو  لزوم یک رویکرد اصلاحی با برنامه مشخص در مورد مسائل اساسی و بنیادین آموزش و پرورش به شدت احساس می شود.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیی اعتماد ، تاریخ انتشار:12  اردیبهشت 1400، کدخبر:2295  ،www.emtedad.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
0
0
اموزش و پرورش در ايران مدت هاست كه داره روي سيستم اشتباهي مي چرخه و يه عده مريض وارد جامعه ميكنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین