پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۴۴۱۴۰
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
«فعالیت تولیدکننده که با هزاران مشقت مبادرت به تأمین مواد اولیه، اشتغالزایی و تولید می‌کند، تفاوت دارد و این تفاوت باید در ارکان مختلف موردنظر قرار گیرد.»

شعار سال:«فعالیت تولیدکننده که با هزاران مشقت مبادرت به تأمین مواد اولیه، اشتغالزایی و تولید می‌کند، تفاوت دارد و این تفاوت باید در ارکان مختلف موردنظر قرار گیرد.»
 
حمید فهندژ سعدی، رییس هیأت مدیره شرکت دشت مرغاب (یک و یک)، صنعتگر و کارآفرین پرتلاش و خستگی‌ناپذیری است که افتخارش سازندگی و خدمتگزاری است. با هم ماحصل این گفت‌و‌گو را می‌خوانیم.
 
با توجه به نامگذاری سال 1400 با عنوان جهش تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها‌ به اعتقاد جنابعالی امسال مهمترین موانع تولید در صنایع غذایی چیست؟
 
مقام معظم رهبری 4 سال است که نامگذاری‌هایی درخصوص تولید انجام می‌دهند، اما متأسفانه آنگونه که باید و شاید به‌خصوص در 2 سال ابتدایی، متولیان وارد کارزار نشدند.

البته سال 1399 اندکی توجه‌ها به تولید بهبود یافت و البته امسال امیدواریم بهتر از سال‌های گذشته تولید مورد توجه واقع شود.

خوشبختانه رییس قوه قضائیه هم بسیار مدبرانه عمل کرده‌اند و تاکنون برای تولیدکنندگان گره‌های بسیاری را گشوده‌اند.

متأسفانه‌ شرایط تولید در سال جاری به‌گونه‌ای شده که هر تولیدکننده‌ای که محصولی را فروخته است‌،‌ باید مبلغی را کنار بگذارد تا دوباره بتواند آن محصول را تولید کند. در واقع این تورم تحمیلی به تولید مهمترین مانع تولیدکنندگان در سال جاری است.

مجموعه «دشت مرغاب» هم‌اکنون با 9 واحد تولیدی، یک سردخانه و 3700 نیروی موجود در کنار 6 شرکت وابسته اعم از شرکت‌های پخش، بازرگانی، توسعه و ترابری حتی یک هزارتومان هم بدهی بانکی ندارد.

به‌‌طور اخص در پروسه تولید صنایع غذایی امروز با چه معضلاتی دست و پنجه نرم می‌کنید؟

قوطی در سال گذشته 920 تومان قیمت داشت، در حالی‌که امروز قیمت قوطی به 1800 تومان افزایش یافته است.

اوایل سال گذشته شیشه 700 گرمی 950 تا 1100 تومان قیمت داشت، اما امروز قیمت‌اش به 2600 تومان افزایش یافته است. این در حالی‌ است که نه قوطی و نه شیشه هیچ‌کدام وارداتی نیستند که به قیمت ارز وابسته باشند.

البته اگر این قیمت‌ها را به دلار محاسبه کنیم هنوز ناچیز است، اما مشکل در کشور ما این است که تراز عدالت اجتماعی نسبت به مسایل اقتصادی و دلار بسیار بسیار نامتوازن است و به نظر می‌رسد باید روی این مسأله تلاش بسیاری صورت پذیرد.

امروز حداقل حقوق در ترکیه 380 یورو است که با پول امروز ما 11.5 میلیون تومان می‌شود، درصورتی که کارگرانی که امروز با 10 سال سابقه کار در واحدهای صنایع غذایی مشغول هستند،‌ حداکثر 5 میلیون تومان حقوق، سنوات و مزایا دریافت می‌کنند.
 
روند تولید و صادرات مجموعه در طول سال‌های گذشته چگونه بوده است؟

خوشبختانه روند صعودی بوده است و «یک و یک» در زمینه صادرات حداقل شاهد رشد دو برابری بوده‌ است.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری اقتصاد سبز  ، تاریخ انتشار: 4 خرداد 1400، کدخبر: 24410، www.eghtesadsabzonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین