پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۳۴۴۴۳۴
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۸
تمامی برنامه‌ها برای انرژی سبز لغو خواهند شد و آنچه باقی می‌ماند نمی‌تواند در جهت بهبود وضعیت اقلیمی مفید واقع شود. این در حالی است که بیمه رایگان برای تمامی شهروندان نیز در دستور کار قرار نگرفته است.

شعار سال: آنچه در پی می‌آید ترجمه بخشی از مصاحبه «یانیس واروفاکیس»، نویسنده، اقتصاددان و وزیر اقتصاد سابق یونان است. وی در این گفت‌وگو تبیین می‌کند که پوپولیسم و همچنین ترامپیسم همچنان در حال تسخیر جهان بوده و می‌توان نشانه‌های رشد و برتری آن را طی سال‌های آینده نظاره کرد، امری که البته خبر بدی برای دنیایی است که در آن به سر می‌بریم. 
 
یانیس واروفاکیس درگفت‌وگوی اختصاصی با مجله نیوزویک عنوان کرد که حزب دموکرات آمریکا می‌تواند در نهایت به ضرر خود عمل کرده و این امر خود به «بحران وجودی» برای چپ می‌انجامد. به عقیده او، گرچه کشست فیگوری پوپولیست چون ترامپ می‌تواند مثبت تلقی شود، اما نباید از بدبینی ضروری در وضعیت فعلی هم دست کشید.
 
واروفاکیس گفت: «موج شوق و ذوق پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آنچنان مرا تحت تاثیر قرار نداده است. البته شکی نیست که از خروج ترامپ از کاخ سفید خوشحالم. اما در عین حال، نگرانم که ترامپیسم با گذر زمان قوی‌تر و قوی‌تر شود. بسیار نگران وضعیت حزب دموکرات هستم. به گمانم این حزب در اختلاف میان دو ساختار گرفتار آمده است: شخصیت‌های مسقری که از سوی وال‌استریت حمایت می‌شوند و مسندهای سناتوری، نمایندگی و ریاست‌جمهوری را در اختیار دارند و از سوی دیگر سوسیالیست‌ها.»
 
نویسنده کتاب «حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد»، در ادامه افزود: «درگیری‌ها آغاز شده و همه یکدیگر را مسئول وضعیت موجود می‌دانند. ترامپیست‌ها بسیار متحد بوده و دو عامل نیز بیشترین کمک و یاری را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد: نخست، کسادی مالی که با توجه به پاندمی فعلی اجتناب‌ناپذیر است. آن‌ها بلاشک سیستم را عامل این وضعیت معرفی می‌کنند و در نتیجه بار دیگر بر ایده دروغین دزدیده شدن انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر تاکید می‌کنند، دروغین از این منظر که چنین مدعایی البته واقعیت نداشته اما از نظر آن‌ها کاملا حقیقت دارد.»
 
واروفاکیس در ادامه عنوان کرد: «بنابراین ترکیب استحکام در جبهه ترامپ، اقتصاد سیاسی که حس‌شان را تقویت می‌کند و اتحاد میان صفوف آن‌ها و از سوی دیگر شکاف در جبهه دموکرات‌ها که مدام هم بدتر می‌شود ما را به سوی انتخابات کنگره در دو سال آینده می‌رساند. این به نظر من خطری بسیار جدی است!»
 
به نظر واروفاکیس، بلیط بایدن-هریس نمی‌تواند شرایط را برای طبقه محروم بهتر کند یا به توزیع عادلانه‌تر ثروت بینجامد. براساس آمار دانشگاه کلملیا، نزدیک به هشت میلیون آمریکایی که بسیاری از آن‌ها کودک و اقلیت‌های نژادی هستند از ماه مه سال گذشته، به علت شیوع پاندمی، در فقر فرو رفته‌اند. به گفته واروفاکیس، گرچه دولت بایدن بسته‌های حمایتی متعددی را برای کمک به کسانی که از کار برکنار شده‌اند در نظر گرفته، اما چنین اقدام‌هایی به‌تنهایی کافی نبوده و نمی‌تواند وضعیت را بهتر کند.
 
واروفاکیس افزود: «برنی سندرز تمام تلاش خود را می‌کند تا هدایت مجلس سنا را برای اعمال این تغییرات پیشنهادی از سوی بایدن به دست بگیرد. برای من این کار او قابل‌درک است. سندرز تلاش دارد از لحظه به لحظه این وضعیت بهره ببرد و مزایای بیشتری را به مردم برساند، در درمان عمومی گرفته تا برنامه‌های محرک اقتصادی. با این همه، به نظر من این رویکرد شکست خواهد خورد. دلیلش هم این است که در نهایت، برنامه محرک اقتصادی بسیار ناچیز خواهد بود و برنده اصلی در این میان شرکت‌های بزرگی خواهند بود که بنا نیست تن به توافق‌نامه‌های جدید دولت بایدن و تیم برنی سندرز بدهند.»
 

«تمامی برنامه‌ها برای انرژی سبز لغو خواهند شد و آنچه باقی می‌ماند نمی‌تواند در جهت بهبود وضعیت اقلیمی مفید واقع شود. این در حالی است که بیمه رایگان برای تمامی شهروندان نیز در دستور کار قرار نگرفته است. مداخلات و اقدام‌های برنی سندرز سبب خواهد شد که شمار زیادی از مردم برخوردار از مزایای درمانی شوند، اما این امر صرفا طی دوران پاندمی اجرا خواهد شد و پس از پایان بحران سلامت فعلی تمامی این اقدام‌ها برچیده خواهد شد. در آن زمان، چپ‌ها به‌سختی خواهند توانست تا از مردم بخواهند که در انتخابات کنگره به نفع بایدن رای بدهند و حتی رای هواداران سنتی رئیس‌جمهوری دمکورات نیز حفظ کنند و توضیح این نکته به مردم که چرا دو سال پیش به کسی مثل بایدن رای دادند نیز بسیار دشوار خواهد بود. در آن زمان از وعده‌های بایدن چیز چندانی باقی نمی‌ماند. در آن زمان، حزب دموکرات بار دیگر حول کسی مثل هیلاری کلینتون و اوباما جمع خواهد شد و بار دیگر مسئله ریاضت اقتصادی مطرح می‌شود. به خاطر بدهی عمومی، برنامه‌های دولت بایدن دستخوش تغییرات بسیار خواهد شد، مشابه وضعیتی که در دهه 90 و دوران ریاست‌جمهوری کلینتون شاهدش بودیم. آن زمان است که چپ دچار بحرانی هستی‌شناسانه خواهد شد.»
 
واروفاکیس 59 ساله متعقد است که سرمایه‌داری از سوی دولت اداره و هدایت می‌شود و بزرگ‌ترین محرک این وضعیت کشوری مانند چین بوده است. با این همه، به باور او، بایدن می‌تواند در بسیاری موارد با چین به توافق و فصل‌مشترک برسد، هرچند که احتمال بروز تنش در حوزه نظامی وجود دارد.
 
نویسنده کتاب «حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد» افزود که ترامپ در تلاش بود زنجیر تامین میان آمریکا و چین را از بین ببرد و گرچه دموکرات‌ها علاقه‌ای به این کار نداشته اما کسانی که همچنان دل در گرو سیاست‌های پوپولیستی ترامپ داشته خواهند کوشید در این زمینه به دولت بایدن فشار بیاورند. این امر، به گفته واروفاکیس، می‌تواند احتمال افزایش تنش‌ها و درگیری در دریای چین جنوبی را بالا ببرد. وی همچنین افزود که به نظرش شاهد بازگشت به اقدامات ریاضت اقتصادی در کشورهایی خواهیم بود که بدهی عمومی زیادی دارند، درست مانند مورد یونان.
 
به گفته وزیر اقتصاد پیشین یونان، مردم باید به دولت‌هایی که با خطر کاهش هزینه‌های عمومی مواجه هستند هشدار بدهند که چنانچه دست به اقدام‌های ریاضتی بزنند، از منظر سیاسی کارشان تمام است.

*ترجمه کامران برادران


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایبنا ، تاریخ انتشار: 6 خرداد1400، کدخبر: ، www.ibna.ir306035

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین