پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۴۴۹
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
مسئولان سازمان زیباسازی شهرداری به بهانه مرمت مجسمه‌های شیر میدان حر، آن را تخریب کرده و حالا به جای قبول مسئولیت این اقدام طی اظهارنظری آثار مذکور را از حیطه آثار باستانی خارج کرده و گفته که قدمت این چهار شیر به کمتر از دو دهه می‌رسد.
شعارسال:تردید در مورد تائید حکم شهرداری پیروز حناچی، اقدام ضد فرهنگی شهرداری در مناسبت‌های مذهبی، نام‌گذاری عجیب خیابان‌ها، انتصابات فله‌ای در شهرداری، سکوت شهرداری در برابر پرونده‌های اقتصادی شهرداری تا ادعا‌های غیرمستند در مورد مدیران سابق شهری تنها گوشه‌ای از حواشی مدیریت شهری از زمان حضور شهردار دوچرخه‌سوار در رأس شهرداری است.
پیروز حناچی که ماه‌های پایانی ماموریت خود در شهرداری تهران را سپری می‌کند، در کنار برگزاری نشست‌های خبری متوالی برای ارائه گزارش عملکرد شهرداری در این دوره چهارساله، دست از حاشیه‌سازی برنداشته و با به خرج دادن ابتکار عمل، از حاشیه جدیدی رونمایی می‌کند، همچنان که اخیراً سازمان زیباسازی به بهانه مرمت مجسمه‌های شیر میدان حر، آن را تخریب کرده و حالا مدیرعامل این سازمان به جای قبول مسئولیت این اقدام طی اظهارنظری آثار مذکور را از زمره آثار باستانی خارج کرده و گفته که قدمت این چهار شیر به کمتر از دو دهه می‌رسد.
برزین ضرغامی در ادامه با دادن وعده ساخت دوباره مجسمه‌های شیر میدان حر، این اطمینان خاطر را داده که مجسمه‌های جدید از مقاومت بیشتری برخوردار خواهند بود. در حقیقت او به صراحت اعلام کرد «قالب‌گیری از روی یکی از نسخه‌هایی که سلامت بیشتری داشتند، توسط تیم مرمت کننده در دستور کار قرار گرفته و با توجه به اینکه جنس مجسمه اصلی گرشاسپ و اژد‌ها هم از بتن است، تصمیم گرفته شده که مجسمه‌های شیر‌ها هم در تولید جدیدشان با بتن اجرا شوند.»
ضرغامی در حالی تلاش کرد از طریق پاک کردن صورت مسئله حجم حساسیت‌ها نسبت به تخریب مجسمه‌های شیر توسط این معاونت شهرداری، کاهش دهد که پیش از این یک عضو شورای شهر تهران طول عمر مجسمه‌های مذکور را به مربوط به چندین دهه دانسته است، حجت نظری گفت که «این شیر‌ها دهه‌هاست که در اطراف میدان حر قرارگرفته و در عکس‌ها و تصاویر مربوط به سال‌های پیش از پیروزی انقلاب نیز این شیر‌ها در اطراف میدان قرار دارد.» این عضو شورای شهر تهران همچنین اعلام کرد که شورای شهر با عاملان تخریب مجسمه‌های شیر برخورد خواهد کرد.
در کنار نظری، سایر اعضای شورای شهر نیز به تخریب مجسمه‌های شیر میدان حر واکنش نشان دادند و از این رو چالشی جدید میان شورای شهر و شهرداری به وجود آمد. گواه این ادعا نامه سخنگوی شورای شهر تهران به سازمان زیباسازی شهر تهران و گزارش خواستن از این سازمان در مورد علت اقدام صورت گرفته است. علی اعطا در مورد زمان ارائه این گزارش توسط سازمان زیباسازی به شورای شهر گفت که قرار است روز شنبه گزارش سازمان زیباسازی شهر تهران به شورا برسد. زهرا نژادبهرام هم ، به تخریب مجسمه‌های شیر میدان حر عکس‌العمل نشان داد و گفت این عمل بدون هماهنگی و اطلاع‌رسانی انجام شده است.

شهرداری در امور سازمان میراث فرهنگی دخالت نکند

در حالی که قضیه تخریب مجسمه‌های شیر میدان حر به محلی برای مناقشه میان شورای شهر و شهرداری تبدیل شده، سازمان میراث فرهنگی و آثار باستانی تهران هم با اشاره به قرار گرفتن محدوده میدان حر در حیطه مسئولیت این سازمان پا به عرصه گذاشت، چنانکه معاون میراث‌فرهنگی استان تهران در واکنش به تخریب مجسمه‌های شیر میدان حر گفت که «شهرداری قبل از هر اقدامی در محدوده میانی میدان باید از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران استعلام بگیرد.» مرتضی ادیب‌زاده که با این اظهارات به نوعی شهرداری را به دخالت در محدوده سازمان میراث فرهنگی متهم کرد، در مورد قرار گرفتن مجسمه‌های میدان حر در زمره آثار باستانی با حجت نظری همصدا شد و متذکر شد که مجسمه میدان حر در سال ۱۳۹۸ با شماره ۱۴۴۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
نکته حائز اهمیت در مورد قضیه تخریب مجسمه‌های شیر میدان حر مربوط به خاطره‌انگیز بودن آن‌ها است، نکته‌ای که در مورد همه آثار باستانی مطرح است و یکی از عوامل اصلی قرار گرفتن آن‌ها در مرکز توجه، خاطرات مشترکی است که مردم یک منطقه در مورد آن اثر دارند و با مشاهده آن، خاطرات زنده می‌شود، لذا در مورد اتفاق پیش آمده می‌توان گفت که خاطره‌انگیز بودن مجسمه‌های شیر واقع در میدان حر از جمله مواردی است که بار اهمیت تخریب آن‌ها توسط شهرداری، را افزایش داده، این نکته‌ای است که یکی از بنیانگذاران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  ضمن اشاره به آن می‌گوید مردم با مجسمه‌های شیر واقع در میدان حر خاطره داشتند و شهرداری به دلیل ارزش این خاطرات نباید دست به تخریب آن‌ها می‌زد.
 
 
مجلس به تخریب مجسمه‌های میدان حر ورود می‌کند

مهدی حجت ضمن محکوم کردن اقدام شهرداری در مورد مجسمه‌های شیر میدان حر، بر خلاف مدیر عامل سازمان زیباسازی، قدمت آن‌ها را بیش از دو دهه دانست وتصریح کرد: مجسمه‌های شیر واقع در میدان حر متعلق به دوران پهلوی است و به جهت خاطره‌ای که در ذهن مردم دارند و مردم در طول سالیان آن‌ها را مشاهده کردند، برای حفظ ارزش خاطره مردم بهتر است که این آثار به همان صورت نگهداری شوند.
معاون سابق شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر خاطره‌انگیز بودن آثار باستانی تصریح کرد: یکی از علل ناپسند بودن تخریب آثار باستانی این است که مردم با این آثار خاطره دارند. به عنوان مثال در حال حاضر تعدادی تیر چراغ برق در تهران وجود دارد که مربوط به زمانی است که اولین بار برق به تهران رسید. این تیر چراغ برق‌ها ارزش بسیار بالایی ندارند، اما به دلیل اینکه مربوط به آن زمان است و مردم با آن خاطره دارند، ارزش دارند، لذا از این جهت خوب است که نگهداری شوند.

بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان یادآور شد: در حال حاضر نکته این است که شیر‌های واقع در میدان حر آزار نداشتند و کسی را اذیت نمی‌کردند، بنابراین نباید چنین اتفاقاتی در مورد آن‌ها رخ بدهد، مگر اینکه مشخص شود افراد تخریب‌چی به مجسمه‌های مذکور صدمه زدند و آن‌ها را تخریب کردند.

علاوه بر بنیان‌گذار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مهدی مجابی نیز بر احترام گذاشتن و ارج نهادن بر خاطرات مردم تاکید کرد. این کارشناس میراث فرهنگ  تخریب آثار ثبت شده در میراث فرهنگی را را امری خلاف قانون دانست و افزود: اگر مجسمه‌های شیر واقع در میدان حر تهران در میراث فرهنگی ثبت شده بودند تخریب آن‌ها پیگرد قانونی دارد و قانون اجازه نمی‌دهد که شهرداری به این قضیه ورود پیدا کند. در حقیقت وقتی اثری ثبت قانونی شده، کسانی که آن را تخریب و به نوعی به حریم اثر مورد نظر تجاوز می‌کنند، ممکن است برابر قانون مورد پیگرد جزایی قرار بگیرند.

احتمال ورود به مجلس به قضیه تخریب مجسمه‌های شیر میدان حر

کنش‌ها در مورد تخریب آثار باستانی به مجلس هم کشیده شد چنانکه رئیس فراکسیون میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی  از ورود مجلس به این قضیه خبر داد و گفت: آثار باستانی شهر‌ها از جمله جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری محسوب می‌شود لذا باید در راستای حفظ آثار گذشتگان تلاش کنیم و از این منظر تخریب آثار تاریخی اقدام درستی محسوب نمی‌شود.
جبار کوچکی نژاد با تاکید بر ورود سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اتفاق تخریب مجسمه‌های شیر میدان حر تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید به قضیه تخریب مجسمه‌های شیر میدان حر پیدا کند و جلوی شهرداری را بگیرد. در حقیقت این سازمان به راحتی می‌تواند علیه شهرداری اعلام جرم کند، در غیر این صورت مجلس با دادن تذکر به این قضیه ورود می‌کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در نهایت یادآور شد برعهده قوه قضائیه و وزارت میراث فرهنگی است که به این قضیه ورود پیدا کنند.
در مجموع به بسیاری با وجود اینکه ضرغامی می‌گوید هدف سازمان زیباسازی از ورود به قضیه مجسمه‌های شیر میدان حر مرمت آن‌ها بوده، اما از شهرداری که ریاست آن بر عهده فردی دارای مدرک دکتری مرمت شهری و باززنده‌سازی شهر‌های تاریخی است، این انتظار می‌رفت که دست کم حدود فعالیت شهرداری در مورد آثار باستانی را به معاونت‌های خود ابلاغ می‌کرد و از طرف دیگر با عطف به این که او غالباً با بیان اینکه از افراد متخصص در مدیریت شهری استفاده کردم، جواب منتقدین در مورد انتصابات فله‌ای در شهرداری را داده، این توقع بود که افراد متخصص حدود اختیارات خود را بدانند.

از سوی دیگر عده‌ای از کارشناسان معتقدند کنش‌ها و واکنش‌های اعضای شورای شهر نشان از این دارد که رابطه شهرداری و شورا وارد مرحله جدیدی شده و باید منتظر ماند و مشاهده کرد اعضایی که در ابتدای حضور حناچی در کسوت شهردار و قرار گرفتن حکم او در هاله‌ای از ابهام به راحتی حرف گذشتن از او را می‌زدند و می‌گفتند در صورتی که حکمش صادر نشود به سراغ فرد دیگری می‌رویم، حال از گزارش معاونت حناچی در مورد عملی خلاف قانون قانع خواهند شد یا خیر. به عبارت دیگر باید دید که حناچی در مورد تخریب مجسمه‌های شیر میدان حر همانند قضیه دستگیری شهرداران فاسد در شهرداری که سورنا را از سر گشاد زد و دستگیری فاسدان در مقام شهرداری را حمل بر فسادستیزی در دوره فعلی شهرداری قلمداد کرد، این اقدام خلاف قانون سازمان زیباسازی را چگونه توجیه می‌کند؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری آنا، تاریخ انتشار ۷ خرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۵۸۴۳۲۴، www.ana.press
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین