پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۶۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
محمدصادق افراسیابی، معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، از ساخت ۳۰۰ اثر موشن‌گرافیک با محتوای آموزش سواد رسانه‌ای خبر داد که انتشار آن‌ها از ابتدای اردیبهشت‌ماه به‌صورت روزانه، آغاز شده است.

شعار سال: محمدصادق افراسیابی، معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی  درباره تولیدات موشن‌گرافیک در حوزه آموزش سواد رسانه‌ای توضیح داد: در ادامه اقداماتی که با هدف ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه پیگیر آن بوده‌ایم، تولید 300 اثر موشین‌گرافیک و پویانمایی با همراهی تیم‌های متعددی از متخصصان انجام شد. از این تعداد 176 محتوا، تولید و آماده انتشار و سناریو مابقی آثار نیز نوشته، تایید شده و در آستانه تولید است. 
 
وی گفت: آغاز و برنامه‌ریزی این اقدامات به سال 97 و تشکیل کارگروه «برنامه اقدام سواد رسانه‌ای» با هدف اجرایی‌کردن برنامه‌های ارتقای سواد رسانه‌ای برمی‌گردد. پیش از تشکیل این کارگروه، سابقه برگزاری دو همایش سواد رسانه‌ای در سطح ملی را داشتیم که طی آن‌، استادان فعال در عرصه رسانه و صاحبان ایده‌های اجرایی را شناسایی کرده بودیم.
 
معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر ادامه داد: بعضی از استادان عضو هیات علمی همایش‌ سواد رسانه‌ای بودند و در عین حال در حوزه فعالیت‌های اجرایی هم ایده‌های قابل توجهی داشتند که در کارگروه از این ایده‌ها استفاده کرده‌ایم. خروجی اصلی که از کارگروه داشتیم، استفاده از ظرفیت‌های تولیدات فرهنگی و هنری و ایجاد جذابیت برای ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه بود.
 
افراسیابی افزود: با اتمام مراحل تولید آثار در سال گذشته، از آغاز اردیبهشت‌ماه امسال انتشار آن را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شروع کردیم و هر روز، یکی از این آثار را منتشر می‌کنیم. تعداد آثار منتشرشده تا کنون به 26 اثر رسیده و به‌شکل روزانه ادامه خواهد یافت. این آثار در فضای تلگرام، اینستاگرام و پلتفرم‌های نشر محتوای داخلی، خبرگزاری‌ها و نسخه آنلاین روزنامه‌ها منتشر شده است. براساس آخرین آمار، 15 محتوای نخست این آثار در پنج پلتفرم آپارات، اینستاگرام، تماشا، نماشا و تلگرام، دومیلیون و 700 هزار بار دیده شده است. آثار هر روز در پلتفرم آپارات، نماشا و تماشا قرار می‌گیرد. 
 
معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی افزود: در نماشا و تماشا، کانال رسمی برای انتشار آثار موشن‌گرافیک و پویانمایی‌ها ایجاد شده است. پلتفرم نماشا براساس مسئولیت اجتماعی خود برای کاربران خود وایرال می‌کند. تماشا به معرفی آثار و آپارات نیز براساس سلیقه برخی از آثار را برای کاربران خود منتشر می‌کند.        
 
به‌گفته وی، نحوه تشخیص اخبار جعلی، آسیب‌های اعتیاد رسانه‌ای، راهکارهای حفظ حریم شخصی آنلاین و امنیت داده‌ها، خطر دسترسی‌های غیرمجاز، اقناع رسانه‌ای، زندگی به سبک رسانه، چالش‌های ناشی از شایعه‌سازی در فضای مجازی، مقابله با سرقت اطلاعاتی در فضای مجازی، پیشگیری از فریب‌های تجاری در فضای مجازی، حقوق و امنیت فردی و اجتماعی در فضای مجازی، کاربردی سازی سواد رسانه‌ای برای اهالی رسانه ازجمله موضوعاتی است که در تولیدات کارگروه برنامه اقدام سواد رسانه‌ای مورد توجه بوده است.


افراسیابی به «کاربردی‌سازی سواد رسانه‌ای برای نخبگان، گروه‌های مرجع و مسئولان کشور» به‌عنوان یکی دیگر از موضوعات تولید محتوای کارگروه «برنامه اقدام سواد رسانه‌ای» اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، موضوع سواد رسانه‌ای و انتخابات را به‌عنوان دستور کار ویژه پیگیری می‌کنیم. برخی آثار مرتبط ازجمله اخبار جعلی و شایعات را در اولویت انتشار قرار دادیم.   
 
معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی ادامه داد: فعالیت‌های کارگروه به تولیدات موشن گرافیک خلاصه نمی‌شود و از جمله آن‌ها می‌توان به مشارکت با صدا و سیما در ساخت سریال پرمخاطب «چای‌نت» اشاره کرد؛ سریالی که سال گذشته روی آنتن رفت.
 
وی درباره این سریال توضیح داد: «چای نت» اگرچه در جشنواره سریال‌های صدا و سیما به دلیل قرارگرفتن در گروهی سخت و در کنار سریال پربیننده «پایتخت» قرار داشت؛ اما توانست رای بالایی را از مخاطبان این رسانه کسب کند که نشان از میزان موفقیت و تاثیرگذاری آن بر جامعه بود.
 
افراسیابی همچنین به خروجی دیگری از کارگروه اشاره کرد و گفت: یک موضوع دیگر، بحث ضرورت وضع مقررات‌گذاری در حوزه سواد رسانه‌ای بود که بر اساس آن، دستورالعمل «الزامات ارتقای سواد فضای مجازی در حوزه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی» تدوین و هفتم فروردین‌ماه ابلاغ شد.
 
معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی به توافق با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اشاره و بیان کرد: مقرر شده، خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نیز به انتشار موشن‌گرافیک‌ها در فضا‌های در اختیار اقدام کند.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایبنا  ، تاریخ انتشار: 8 خرداد1400، کدخبر: 306754، www.ibna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین