پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۴۴۸۲۴
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
معاون پژوهشی وزارت علوم جزئیات طرح ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها را تشریح کرد و گفت: ایجاد رشته‌های جدید متناسب با وضعیت نسبی منطقه و استان راه‌اندازی می‌شود.
شعار سال: غلامحسین رحیمی در تشریح طرح ماموریت گرایی دانشگاه‌ها گفت: ماموریت گرایی یکی از طرح‌های هشت‌گانه طرح کلان آمایش مصوب شورای انقلاب فرهنگی است. ما طی ۳-۴ سال اخیر، ۲-۳ طرح تا مرحله پیاده سازی پیش بردیم که نتایجش در سال ۹۹ بروز پیدا کرد.

رحیمی گفت: یکی از این طرح‌ها، طرح منطقه بندی و مدیریت منطقه‌ای بود که آماده و ابلاغ شد و به مرحله اجرا رسید. البته با مساعدت ستاد نقشه جامع علمی کشور ما مقیاس منطقه را در چارچوب مرز‌های استانی تعیین و منطقه را در مقیاس استانی تعریف کردیم.

وی افزود: یکی دیگر از طرح‌ها، مبحث رتبه بندی دانشگاه‌ها بود که توسط معاونت آموزشی وزارت علوم پیگیری، انجام و نتایجش هم استخراج شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی به عنوان یکی دیگر از طرح‌های هشت‌گانه یاد کرد و ادامه داد: این طرح هم طی ۲ سال گذشته تقریباً از نظر تعیین تکلیف و ابلاغ اکثر موضوعات مرتبط به انجام رسیده و فقط تتمه آن ادامه دارد.

وی با بیان اینکه طرح ماموریت گرایی موسسات در دستور کار وزارت علوم است، گفت: ما یک ساماندهی رشته‌ای داریم که در راستای ماموریت‌های آتی خواهد بود که آن‌هم شروع شده است؛ به عبارت دیگر برخی از دانشگاه‌ها، رشته‌هایشان محدود می‌شود و در مقابل، ایجاد رشته‌های جدید متناسب با وضعیت نسبی ناحیه، منطقه و استان به برخی دیگر از دانشگاه‌ها پیشنهاد خواهد شد.

رحیمی افزود: البته اصل ماموریت گرایی که کار سخت و زمان‌بری بوده و نیازمند کارشناسی دقیقی است، باید هم متناسب با ماموریت‌های کلی موسسات آموزش عالی در راستای آموزش‌های مقاطع رسمی و مشارکت در نوآوری باشد.

وی با اشاره به اینکه این ۳ ماموریت عملاً برای همه موسسات آموزش عالی تعریف شده است، گفت: با این وجود، اما علاوه بر آن، آنچه که مد نظر ماست این است که این ماموریت‌ها، در وهله نخست در چارچوب پاسخگویی به نیاز‌های عاجل، مشخص و میدانی استان‌ها و کشور و دوم متناسب با بهره‌گیری از مزیت‌های نسبی استان‌ها باشد.

رحیمی افزود: به طور مثال وقتی منطقه مکران در استان سیستان و بلوچستان، در حال گسترش است، دانشگاه‌ها، رشته‌ها و گروه‌های علمی ما نیز باید از این سرمایه گذاری متاثر شده و بتوانند در آنجا نقش پذیری بیشتری داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در طرح آمایشی که سازمان برنامه بودجه مشخص کرده است، برنامه‌های سرمایه گذاری و همینطور تقسیم کار استانی و ملی به شکلی صورت گرفته که رشته‌های تحصیلی ما هم به نوعی باید متاثر از این برنامه‌ها در آمایش کلی کشور باشند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرنامه دانشجویان ایران، تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۹۶۵۴۹، www.iusnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین