شعار سال: برخلاف تصور برخیها، حتی در روزهای جمعه نیز تردد موتورسنگینها (همانند سایر روزهای عادی) ممنوع بوده و در صورت مشاهده، افسران پلیس نسبت به توقیف آنها اقدام میکنند.
شرایط ترخیص موتورسنگین از گمرک
وکیلی (مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد گمرکی) طی بخشنامهای، دو شرط مهم برای ثبت سفارش و ترخیص موتورسیکلتهایی با حجم بیش از ۲۵۰ سیسی را اعلام کرده است.
طبق این بخشنامه، واردات و ترخیص این نوع موتورسیکلتها یا قطعات منفصله آنها، نیازمند اخذ مجوز فنی دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت است. ضمن اینکه داشتن تاییدیه مکتوب شورای امنیت کشور نیز الزامی خواهد بود.
شرایط واردات موتورسنگین اعلام شد
فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در تاریخ پنجم اسفندماه، دستورالعمل جدید وزارت ورزش درباره واردات موتور سنگین توسط ورزشکاران را منتشر کرده و از ورزشکاران خواسته تا در صورت داشتن شرایط و جهت استفاده از تسهیلات واردات موتورسیکلتهای ورزشی، مدارک مربوطه را به این فدراسیون ارسال کنند.
کلیات دستورالعمل وزارت ورزش جهت واردات موتورسنگین با سهمیه ورزشکاری، که در تاریخ ۲۵ بهمن ۹۹ به تصویب رسیده، به شرح زیر است:
به منظور ایجاد فرایند قانونی و ساماندهی امور موتورسیکلتهای ورزشی و توسعه ورزش موتورسواری، به استناد تصویب نامه مورخ ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ هیات محترم وزیران و دستورالعمل چگونگی استفاده از موتورسیکلتهای ۲۵۰ سیسی به بالای شورای امنیت کشور مورخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ دستورالعمل چگونگی استفاده از تسهیلات واردات موتورهای ورزشی بشرح ذیل تدوین میگردد:
شرایط استفاده از تسهیلات واردات موتورسیکلت ورزشی
۱- عضویت رسمی در فدراسیون به مدت حداقل سه سال
۲- کسب عنوان قهرمانی کشور (اول تا سوم) حداقل یک مورد
۳- کسب عناوین اول تا سوم مسابقات قهرمانی آسیا یا جهان
تبصره: فرد متقاضی در صورت دارا بودن شرایط هر یک از بندهای سه گانه ماده فوق الذکر میتوانند از تسهیلات واردات موتورسیکلت بهرهمند گردد.
شرایط استفاده از تسهیلات واردات موتورسیکلت تفریحی
عضویت رسمی در فدراسیون به مدت حداقل پنج سال
مدارک لازم برای استفاده از تسهیلات واردات موتورسیکلت
۱- ارائه اصل و کپی کارت عضویت متقاضی
۲- ارائه اصل و کپی کارت ملی
۳- ارائه گواهینامه موتورسیکلت
۴- ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
۵- پیش فاکتور موتور درخواستی (پرفرم)
مدارک لازم برای واردات قطعات موتورسیکلت
مدارک لازم جهت واردات قطعات منفصله موتورسیکلت، کارتینگ و ATV و غیر عبارتند از:
۱- ارائه مجوز تاسیس شرکت
۲- ارائه اساسنامه شرکت
۳- قید عبارت استفاده از قطعات منفصله جهت موتورسیکلتهای قابل تردد در پیستهای ورزشی در پروانه بهره برداری
۴- دارابودن ثبت سفارش معتبر از سازمان توسعه و تجارت ایران
۵- دارابودن پروانه بهره برداری
۶- دارابودن مجوز دفتر مقررات صادرات و واردات – اداره کل صنایع نیرو محرکه
میزان تعرفه همیاری فدراسیون
مبنای محاسبه همیاری جهت واردات موتور سیکلتهای ورزشی پس از اخذ مصوبه مجمع عمومی فدراسیون با رعایت قوانین و مقررات ذیربط براساس ارزش روز وسیله وارداتی است.
۱- میزان همیاری جهت واردات موتورسیکلت ورزشی معادل ۱۵ درصد است.
۲- میزان همیاری جهت واردات موتورسیکلت تفریحی و سرگرمی معادل ۲۰ درصد است.
۳- میزان همیاری جهت واردات موتورسیکلت کراس-تریال-اندرو معادل ۱۵ درصد است. (اندرو همان موتور تریل با اندکی تغییر است)
۴- توضیح اینکه میزان همیاری مورد اشاره در بندهای ۱ و ۲ و ۳ این ماده به حساب درآمدی فدراسیون واریز و فیش واریزی جهت تکمیل پرونده به فدراسیون ارائه میشود.
۵- واریز میزان همیاری منوط به بررسی مدارک و تأیید وزارت ورزش و جوانان است.
۶- مبنای محاسبه درصد همیاری بر اساس قیمت روز کمپانی سازنده و به تبع آن، معادل ارزش ریالی ارز مندرج در فاکتور براساس نرخ رسمی روز بانک مرکزی است.
افراد مشمول تخفیف همیاری
۱- افرادی که عناوین اول تا سوم مسابقات قهرمانی آسیا و جهان تنها در یک راند را کسب نموده باشند، برای یک مرحله از پرداخت همیاری معاف هستند.
۲- دارندگان عناوین قهرمانی آسیا و جهان در صورتی از مزایای تخفیف برخوردار میشوند که در زمان درخواست، از تاریخ اکتساب عناوین ورزشی ایشان، بیش از دو سال سپری نشده باشد.
۳- چنانچه دارندگان عناوین قهرمانی آسیا و جهان در زمان درخواست عضو تیم ملی باشند، مجاز خواهند بود هر سه سال یکبار از تسهیلات این دستورالعمل بهرهمند گردند.
۴- هر ورزشکار در رشته مورد فعالیت خود، مجاز به استفاده از تسهیلات است.
مدارک و مستندات متقاضیان در کارگروهی متشکل از معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای (رئیس گروه)، مدیرکل امور حقوقی، مدیرکل حراست، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات، مدیر کل امور مشترک فدراسیونها (دبیر کارگروه)، رئیس فدراسیون، دبیر فدراسیون، کارشناس خبره فدراسیون و یک کارشناس مطلع، مورد بررسی قرار گرفته و مراتب تایید یا رد درخواست، به اداره کل امور مشترک فدراسیونها اعلام میشود.
مکاتبه با وزارت صمت صرفا از سوی اداره کل امور مشترک فدراسیونها و پس از بررسی و تکمیل اسناد و مدارک صورت میگیرد. همچنین انتخاب کارشناس مطلع توسط معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای صورت میپذیرد.
تدوین قوانین واردات موتورسنگین
علی نژاد (معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان) در حاشیه مراسم رونمایی از سند راهبردی کشتی در تاریخ ۲۹ دیماه، درباره حاشیههای صدور مجوز غیرقانونی برای واردات موتورسنگین توسط فدراسیون گفته که بهتر است بدون سند، نامی از اشخاص نبرید!
وی همچنین خبر داده که وزارت ورزش درحال تدوین قانونی جدید است تا از این به بعد، فقط ورزشکاران امکان واردات موتورسنگین را داشته باشند.
مجوز غیرقانونی برای واردات موتور سنگین
موتور برای موتورسوار مثل پا هست برای دونده. پس لازم به توضیح بیشتر نیست.
فدراسیون اتوموبیلرانی و موتورسواری ایران با هماهنگی وزارت ورزش و به منظور حمایت از ورزشکاران و قهرمانان این رشته، سهمیههای مشخصی برای واردات موتورسیکلتهای مسابقهای یا اصطلاحا موتورسنیگن درنظر گرفته است.
در این سهمیه که به «سهمیه ورزشکاری» نیز معروف شده، شخص واردکننده دیگر نیازی به پرداخت تعرفه کامل دولتی برای واردات موتورسنگین ندارد. طبق اعلام فدراسیون: «ارز وارداتی این موتورسیکلتها همان ارز بانکی است که از محل حساب ارزی اشخاص قابل پرداخت است و هیچگونه ارز دولتی و غیردولتی به آنها تعلق نمیگیرد».
اما در این روزها که نوبت انتخابات ریاست جدید فدراسیون اتوموبیلرانی و موتورسواری است، باخبر شدهایم که اتفاقات تلخی در زمینه تخصیص «سهمیه ورزشکاری» برای واردات موتورسنگین رخ داده است؛ اتفاقاتی که در مدت زمان ۷ ماهه ریاست آقای «مازیار ناظمی» به وقوع پیوسته. حالا بیایید این اتفاقات را با یکبار دیگر مرور کنیم:
۱- طبق مستندات پخش شده در برنامه تلویزیونی ورزشگاه که در تاریخ ۲۶ شهریورماه از شبکه پنج سیما پخش شد، حداقل ۸۰ نفر برای تخصیص سهمیه ورزشکاری، از سوی فدراسیون به وزارت صمت معرفی شدهاند تا مجوز واردات موتورسنگین به آنها داده شود.
۲- طبق گفتههای بیژن خراسانی، کارشناس حاضر در این برنامه تلویزیونی، هیچکدام از نفراتی که در لیست فدراسیون حضور داشتهاند، جزو ورزشکاران، پیشکسوتان و قهرمانان این حوزه نیستند.
به همین دلیل نیز این احتمال وجود دارد که این افراد، یا خودشان «واسطه» بودهاند یا اینکه «فروشنده» هستند. چنین موضوعی، آن هم در شرایطی که بسیاری از قهرمانان معروف کشورمان، مدتهاست بدنبال گرفتن مجوز واردات هستند، نکته بسیار عجیبی است.
۳- طبق اعلام مجری این برنامه، یکی از افرادی که در لیست اعلامی فدراسیون حضور داشته، مدعی شده که مبلغی معادل ۱۲۰ میلیون تومان را بعنوان «همیاری» پرداخت کرده است. اگر همه افراد این لیست، چنین مبلغی را پرداخت کرده باشند، میتوان چنین نتیجه گرفت که برای واردات این ۸۰ دستگاه، احتمالا مبلغی بین ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان از اشخاص گرفته شده است.
۴- اما طبق گفتههای آقای خراسانی، این مبالغ پرداخت شده از سوی افراد، به حسابهای واسطه (و احتمالا حسابهای شخصی) واریز شدهاند. طوری که هم اکنون اثری از این واریزیها در حسابهای متعلق به فدراسیون وجود ندارد.
حال باید منتظر ماند و دید که مدیران فدراسیون، بعنوان اشخاصی که مسئول اصلی انجام این کار بودهاند، چه توضیحاتی برای شفافسازی ماجرای واردات موتورسنگین خواهند داشت. منتظر اطلاعرسانیهای آینده ما باشید.
شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از قطعه نیوز، تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۲۳۹، www.ghatenews.com