پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۴۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات شورای شهر، بحث انتخاب افراد شایسته و معیار‌های یک انتخاب اصلح برای اداره شهر به یکی از مباحث داغ در میان شهروندان آستارایی تبدیل شده است.

شعار سال:انتخابات شورای اسلامی شهر که پارلمان شهری نیز نامیده می‌شود، ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود و امور و مدیریت یک شهر با همه مصائب و مواهبی که دارد، بر عهده گروهی منتخب قرار می‌گیرد.
 
داوطلبان متعددی با سلایق و برنامه‌های مختلف پا به عرصه گذاشته‌اند و از هر فرصتی برای اعلام و رونمایی از برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. سوالی که در رابطه با اعضای شورای شهر و انتخاب اصلح در اذهان همگان مطرح بوده این است که اعضای شورای شهر باید از جنبه‌های مختلف مدیریتی، روانشناختی، جامعه شناسی و موارد دیگر چه برتری نسبت به مردم عادی داشته باشند و یا کامل‌تر اینکه عضو مؤثر و شورای تأثیرگذار چه کارکرد و ویژگی دارد؟
 
شورای شهر به مثابه پارلمان شهری است و وقتی این اسم خاص به زبان می‌آید سیاست گذاری، تألیف و تصویب قوانین، تداعی می‌شود. اگر وظایف شوراهای شهر را مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد که شورای شهر فقط وظایف مربوط به امور شهرداری را بر عهده ندارد بلکه می‌تواند در بسیاری از امور مربوط به شهر تأثیرگذار باشد. لازم است اعضای شورای شهر با تمام ظرفیت‌های قانونی موجود آشنا و به نحو مطلوب از آن استفاده کنند.
 
ذکر این نکته ضروری است که شورای شهر تنها محلی برای امور روزمره، کمک‌های بلاعوض، مهر تأیید و معرفی کردن و این طور موارد نیست و بررسی مشکلات مردم بسیار امری مهم و از وظایف انسانی و عرفی در شورای اسلامی شهر است. شورای شهر یک نهاد کاملاً مردمی است و قطعاً اعضای سیاسی نمی‌طلبد. خداترسی و پاک‌دستی، جسور بودن برای رأی دادن به تصمیم درست در پارلمان شهری با وجود لابی‌های احتمالی و داشتن اراده قوی برای مقابله با فساد از جمله ویژگی‌های شاخص یک عضو انتخاب شده در شورای شهر توسط مردمی است که آن شخص را با اعتماد انتخاب کرده آمد.
 

مردم فرق بین خوب و بد را می‌دانند
 
وقتی صحبت از شاخص می‌شود، دسته بندی افراد نیز آغاز شده و باید این موضوع را مد نظر قرار داد که صرف داشتن تخصص کافی نیست و باید در یک انتخاب درست به رفتار و سلامت کاری، برخورد مناسب و گفتار یک داوطلب توجه ویژه داشت.
 
در شهرهای با جمعیت ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر هفت نفر عضو اصلی و پنج نفر به عنوان عضو علی البدل انتخاب می‌شوند و در شهر مرزی بندر آستارا جوانان جویای نام نیز در انتظار اعتماد مردم این شهر کوچک ساحلی و مرزنشین شمال کشور هستند و مردم آستارا قصد دارند برای از نو ساختن شهرشان به روز فکر کرده و با رأی به خدمت، وجدان کاری هفت انتخاب آگاهانه و شجاعانه داشته تا شاهد جبران عقب ماندگی‌های شهر خود باشند.
 
انتخاب آگاهانه تضمین آینده آستارا
 
بر کسی پوشیده نیست هر انتخاباتی در کشور ما اهمیت خاص خود را دارد در این میان انتخابات شورای شهر به لحاظ ارتباط با توسعه شهری و تأثیر مستقیم آن در زندگی مردم و شهروندان اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند و حضور آگاهانه در این انتخابات می‌تواند روند پیشرفت امور شهری را به دنبال داشته باشد.
 
بسیاری از شهرهای کشور به برکت یک شورای شهر خوب به دستاوردهای فراوانی رسیده‌اند و مردم شهر مرزی آستارا با حساسیتی که به شهر خود دارند با احتساب شرایط خاص سیاسی و اقتصادی جامعه به دور از هر گونه احساسات در مورد تک تک داوطلبان شورای شهر تحقیق جامع و کامل خواهند داشت تا نفراتی را انتخاب کنند که در هنگام دفاع از حق مردم حرفی برای گفتن داشته باشند.
 
شهر مرزی آستارا که در شمال غربی استان گیلان قرار دارد به عنوان یک شهر گردشگر پذیر با مشکلاتی مواجه است. رفع مشکلات مربوط به تردد کامیون‌های ترانزیتی خارجی و ایجاد تیر پارک، احداث کامل پروژه مربوط به تالاب استیل، معضل ساختمان حاشیه سینما سوخته، تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری اداره ارشاد آستارا، آسفالت شهری، رفع مشکلات مربوط به کم آبی در نقاط مختلف شهر و همچنین بحث فاضلاب شهری از جمله مهمترین درخواست‌های مردمی است و مردم از اعضای شورای شهر آستارا انتظار دارند مشکلات مطرح شده با پیگیری اعضای شورا رفع شود.
 
استفاده از اساتید و نخبگان لازمه توسعه شهری
 
یک فعال رسانه‌ای در آستارا گفت: افراد متخصص و نخبه شهری پس از راه‌یابی به پارلمان شهری آستارا می‌توانند با استفاده از علم و تخصص خود علاوه بر ساماندهی بهتر مبلمان شهری، برای توسعه ظرفیت‌های گردشگری، ورزشی و فرهنگی شهر نیز تلاش کنند.
 
رامین بشرویه اظهار کرد: شهر آستارا با داشتن موقعیت جغرافیایی خاص و منحصر به فرد می‌تواند جایگاه مناسبی در سطح کشور از جهت اقتصادی و صنعت توریسم داشته باشد ولی متأسفانه رشد و توسعه شهری آستارا در تمام جهات کمی بوده و خبری از رشد کیفی نبوده است.
 
وی افزود: انتخاب داوطلبان متخصص و توانمند در انتخابات شوراهای شهر کلید واژه سرعت بخشیدن و رسیدن به توسعه شهر مرزی آستارا است.
 
بشرویه ادامه داد: انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا از هر منظر که قابل رؤیت باشد برای هموطنان حائز اهمیت است زیرا تنها دریچه امید ساکنان برای توسعه شهری و روستایی کشور با بهره مندی از علم، آگاهی، تخصص و تجربه می‌باشد.
 
به جایگاه شورای شهر بی‌تفاوت نباشیم
 
یک فرهنگی بازنشسته آموزش و پرورش در شهر آستارا در گفتگو با خبرنگار مهر شوراها را یکی از نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر در حوزه مدیریت برای توسعه و آبادانی و زندگی جاری مردم شهر عنوان کرد و گفت: نباید به این جایگاه و انتخابات آن بی‌تفاوت باشیم.
 
احمد حسین نژادی، تصریح کرد: مردم باید هوشیار باشند و انتخاب‌ها در شورای شهر فقط رفع تکلیف تلقی نشود و آگاهانه رأی داده شود.
 

مردم افراد خدمتگزار بی منت را برای شوراها انتخاب کنند
 
امام جمعه آستارا در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مردم با انتخاب افراد خدا ترس، خدمتگزار بی‌منت‌، خیرخواه و صادق بستر رشد و پیشرفت شهر خود را فراهم کنند، اظهار کرد: در بیان ارزش، شأن و اهمیت شورا آیه و سوره با همین عنوان نازل شده است.
 
حجت الاسلام کاظم حافظ نیا رعایت نکته‌های مهم برای انتخاب اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا را ضروری دانست و گفت: مردم در انتخاب شوراهای اسلامی شهر و روستا دقت و توجه ویژه داشته باشند.
 
وی با تاکید بر اینکه ولی‌نعمت دانستن مردم از سوی اعضای شوراها به معنای واقعی کلمه و خادم آنان بودن در کنار شفافیت در انجام کارها نکته لازم و بسیار مهم در انتخاب اعضای شوراها است، افزود: نامزدهای انتخاباتی شورای اسلامی شهر با شناخت وظایف و ساختار شوراها با برنامه وارد انتخابات شوند.
 
امام جمعه آستارا بر ضرورت رعایت چارچوب‌های قانونی در تبلیغات انتخاباتی تاکید کرد و گفت: داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا باید در تبلیغات انتخاباتی اخلاق را رعایت کنند.
 
وی، گفت: نامزدهای انتخاباتی به جای تخریب رقبای خود، باید برنامه‌هایشان را برای پیشرفت شهر و روستا بیان کنند.
 
حافظ نیا، تصریح کرد: انتخابات نماد ملی در کشورمان محسوب شده و به نوعی تمرین دموکراسی است و دنیا چشم به انتخابات در جمهوری اسلامی ایران دوخته است تا میزان مشارکت مردم را ارزیابی کنند.
 
شفافیت و پاسخ‌گویی دو مطالبه اصلی مردم از کاندیداهای شورای شهر
 
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شفافیت و پاسخگویی، اصلی‌ترین درخواست‌های مردم از کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر است که باید در برنامه‌های خود با دقت آن را اجرا کنند.
 
غلامرضا مرحبا با بیان اینکه در جامعه اسلامی شورای شهر به عنوان نماد سیاسی و مدنی و مشارکت و حضور مردم شناخته می‌شود، افزود: از این رو این نهاد که در دل جامعه قرار دارد باید به مردم که بزرگترین سرمایه اجتماعی و فرهنگی جامعه هستند توجه کرده و مطالباتشان را مورد بررسی جدی قرار دهد.
 
وی با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر که به انتخاب مردم است باید با مدیران دستگاه‌های اجرایی ارتباط داشته باشند تا بتوانند موانع موجود در مدیریت شهری را برطرف سازند، افزود: اگر شفافیت در کارها وجود نداشته باشد، سخن از پاسخگویی و ارزیابی عملکرد مسئولان بیهوده است.
 
مرحبا ادامه داد: اگر شفافیت در رأس کارها نباشد، تشخیص مشکلات بسیار دشوار خواهد بود و یک نکته بسیار مهم این است که شفافیت یک تکلیف و وظیفه قانونی و منطقی و عامل جلب اعتماد مردم است.
 
حضور حداکثری و انتخابی آگاه
 
انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، بیست و هشتم خرداد ماه امسال در سراسر کشور و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، پس به هوش باشیم و آینده شهر و کشورمان را با حضوری حماسی، آگاهانه و حداکثری رقم بزنیم.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  مهر، تاریخ انتشار: 13 خرداد1400، کدخبر: 5226901، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین