شعار سال: سرهنگ علی همهخانی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: موضوعات جدی مانند تخلفات موتورسیکلتها برای پلیس مطرح بود که بعضا مشکلاتی را برای راکبان موتورسوار ایجاد میکرد.
او با بیان اینکه جریمه شدن و توقیف موتورسیکلتهای متخلف در شهر باعث میشد، عدهای شغل خود را از دست بدهند، افزود: پلیس راهور با هماهنگی مقام قضایی و شرکتهای بیمهای تصمیم گرفت با اقدامی فرهنگی مجازات جایگزین برای موتورسواران متخلف در نظر بگیرد.
طرح ویژه پلیس برای موتورسواران متخلف
سرهنگ همه خانی ادامه داد: در طرح موتور یار، به موتورسوارانی که مرتکب تخلفهایی همچون عبور از خط ویژه، عبور از محل ممنوع، حرکت خلاف جهت، عبور از پیاده رو و عدم استفاده از کلاه ایمنی میشوند، به جای توقیف موتور سیکلتشان، در محل تخلف آموزشهایی داده میشود و آنها با پوشیدن کاورهای پلیس در کنار پلیس نیروی راهور برای تسریع رفت و آمد معابر حضور دارند.
او با بیان اینکه این افراد در محل تخلف خودشان به موتورسوارانی که همین تخلف را داشتند، آموزش میداد که آنها نیز مرتکب چنین تخلفاتی نشوند، تصریح کرد: این طرح از دی ماه سال گذشته از ۱۰ نقطه آغاز شد و با توجه به بازخوردهای مثبت راکبین موتور سوار و مردم این ۱۰ نقطه تبدیل به ۶۰ نقطه شد.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود: این طرح در حال حاضر در شهر تهران انجام میشود و با توجه به نتیجه خوب آن امیدواریم اجرای آن در شهرهای دیگر نیز در دستور کار قرار گیرد.
لغو جریمههای مالی برای موتورسواران متخلف
او با بیان اینکه هنرمندانی که مسئولیتهای اجتماعی داشتند نیز از این طرح استقبال کردند، چرا که متخلفان به صورت فردی جریمه میشدند و خسارت مالی برای آنها به همراه نداشت، گفت: نقاط اجرای طرح در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۰ نقطه افزایش پیدا کرد.
سرهنگ همه خانی با بیان اینکه بانک اطلاعاتیای طراحی کردیم که بر مبنای آن هر موتور سواری که مرتکب جریمه میشود و به عنوان موتور یار در کنار پلیس قرار میگیرد، در این بانک، اطلاعاتشان ثبت میشود، افزود: اگر موتور سیکلت سواری چندین بار مرتکب تخلف شود در بانک اطلاعاتی ذخیره میشود و ما با او تماس میگیریم که در مقر پلیس راهنمایی، رانندگی تهران حضور پیدا کند و ما برای او با رعایت پروتکلهای بهداشتی، کلاسهای آموزشی برگزار میکنیم.
اعمال قانونی مالی برای رانندگانی که در طرح موتور یار شرکت نمیکنند
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: بعد از انجام آموزش اگر باز هم این افراد مرتکب تخلف شوند، پلیس به آنها گوشزد میکند که در صورت تکرار تخلف؛ وسیله نقلیه آنها توقیف خواهد شد.
سرهنگ همه خانی افزود: از ابتدای طرح تاکنون بالغ بر ۷۰ هزار موتورسیکلت توقیف نشده است که نشان دهنده آن است برای ۷۰ هزار موتورسوار بازآموزی انجام شده است.
موتور سوار یک تا دوساعت در خدمت طرح موتور یار
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: هر نفر از یک ساعت تا ۱۲ ساعت باید در کنار پلیس حضور داشته باشد، اما با توجه به عملکرد تیمهای کارشناسی و نظرخواهی انجام شده، بین یک تا دو ساعت حضور بازدهی لازم صورت میگیرد. همچنین در مواردی کمتر از این ساعت نیز بازدهی لازم دیده میشود.
او درباره افرادی که حاضر نیستند در راستای انجام تخلف در طرح موتور یار شرکت کنند، گفت: معمولا برای آنها توضیح داده میشود که با دستور مقام قضائی، پلیس این تعریف را برایشان داشته است و قریب به اتفاق این افراد استقبال نمیکنند و برای آنها بنا بر قوانین اعمال قانون صورت میگیرد.
استفاده از شیوههای فرهنگی برای آموزش به موتورسواران متخلف
سرهنگ همه خانی افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی برای اینکه به هدف کاهش تصادفات و حفظ جان انسانها برسد از تمام شیوههای فرهنگی استفاده میکند
او در پایان بیان کرد: پویش «موتور سوار خوب» در کنار طرح موتوریار قرار گرفت و ما در راستای این طرح به سمت نمایشهای خیابانی رفتیم و از چهرههای محبوب فوتبالی و کادر درمان در این طرح استفاده کردیم و آموزشهایی را به موتورسواران ارائه کردیم.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۹۶۰۲۵، www.borna.news