پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۱۱۱
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
عکس‌های سه در چهار درج شده روی شناسنامه و کارت ملی ایرانیان و عدم شباهت‌شان در اغلب مواقع با صاحبان‌شان، حالا با خبر طرح جدید پلیس راهور به سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی و کاربران توئیتر تبدیل شده است.
شعارسال: عکس‌های سه در چهار درج شده روی شناسنامه و کارت ملی ایرانیان و عدم شباهت‌شان در اغلب مواقع با صاحبان‌شان، حالا با خبر طرح جدید پلیس راهور به سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی و کاربران توئیتر تبدیل شده است. طرحی که قرار است با تطبیق دادن چهره عابران پیاده متخلف با عکس‌ها و دستیابی به کد ملی‌شان، آن‌ها را جریمه کند. حالا کاربران شبکه‌های اجتماعی با بیانی طنز این سوال را از پلیس راهور پرسیده‌اند که چگونه قرار است از روی عکس‌های بی‌شباهت‌شان، آن‌ها را تشخیص دهد و اصلا چه مبنا و معیاری برای جریمه عابران پیاده وجود دارد؟ آیا واقعا چیزی به اسم عابر پیاده در خیابان‌های ایران معنا و مفهومی دارد؟

دعوای عابران پیاده با موتورسوارانی که پیاده‌راه را به جای خیابان برای عبور انتخاب می‌کنند و صاحبان خودرو‌هایی که بهترین مکان برای پارک را پیاده‌راه‌های عریض می‌دانند، همچنان در ایران به قوت خود باقی است، دعوایی که در آن زور موتورسوار‌ها و صاحبان خودرو می‌چربد و عابران پیاده اغلب دست پایین را در این جدل خیابانی دارند. با این حال، اما رئیس پلیس راهور حالا خبر از جریمه عابران پیاده داده است. جریمه‌ای که در صورت بروز تخلفاتی که به نظر می‌رسد شامل عدم عبور از خطوط عابر پیاده، پل عابر، چراغ قرمز عابر و... باشد، برای عابر متخلف صادر می‌شود. براساس گفته‌های سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا تاکنون این طرح تا مرحله طراحی سامانه‌ای برای جریمه عابران پیاده پیش رفته و تا رسیدن به مرحله اجرایی نیازمند زمان است. او که در مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم پلیس راهور تهران بزرگ این خبر را به رسانه‌ها داده درباره این طرح توضیح داده است که: «ما باید به رعایت حق تقدم با اولویت عابران پیاده برسیم و به سمت جریمه کردن افراد برویم. ما سامانه مربوطه را طراحی کرده‌ایم، کد ملی و چهره افراد را هم داریم می‌توان تطبیق داد و جریمه کرد. اگر عابر پیاده تخلف کرد، می‌توان با این شیوه او را جریمه کرد.» اگرچه به گفته رئیس پلیس راهور ناجا طرح جریمه عابران پیاده تا مرحله طراحی سایت آن پیش رفته و، اما او گفته است که این طرح می‌تواند با همراهی شهرداری تهران به شکل پایلوت اجرایی شود.

اما خبر اجرای پایلوت این طرح که هنوز از سوی شهرداری تهران موافقتی با آن صورت نگرفته جنجال بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است. کاربران توئیتر اغلب با بیانی طنز به نحوه پیگیری و جریمه عابر پیاده متخلف پرداخته‌اند و این طرح را در بوته نقد کشیده‌اند. بسیاری از آن‌ها به نحوه شناسایی چهره آن‌ها توسط عکس‌های موجود در کارت ملی و شناسنامه اشاره کرده و این سوال را پرسیده‌اند که قرار است پلیس از چه شیوه‌ای برای صحت این شناسایی چهره افراد استفاده خواهند کرد. عده‌ای دیگر، اما اجرای طرح جریمه عابران پیاده را دلیلی بر کاهش درآمد‌های شهری دانسته‌اند و این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا سرنوشت جریمه عابران پیاده هم قرار است به سرنوشت جریمه‌های فله‌ای خودرو‌ها بدل شود؟

یکی از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر با بیانی طنز نوشته است که: «دلم به خلاف‌های پیاده‌روی خوش بود. اون رو هم ازمون گرفتید.» کاربر دیگری با اشاره به فلسفه اجرای طرح کارت‌های ملی هوشمند که هنوز هم برای عده‌ای به دلیل تحریم بدنه کارت صادر نشده و حتی برای آنان که از کارت ملی هوشمند برخوردار هستند هم نتوانسته جای شناسنامه را در امور اداری پر کند، نوشته است: «خب پس این کارت ملی هوشمند برای جریمه بوده! خوب دیگه بدون کارت ملی میریم پارکینگی خلافی میدیم بعد درمیایم».

کاربر دیگری به اشاره به وضعیت این روز‌های شهروندان برای عبور و مرور در مکان‌های عمومی از جمله خیابان‌ها و در امان ماندن از بیماری همه‌گیر کرونا نوشته است: «آقا یه سوال الان که میگن میخوان عابر پیاده‌ها رو جریمه کنن، اگه ماسک بزنیم به جرم مخدوش کردن پلاک هم جریمه میشیم؟»

کاربران دیگر، اما به تجربه جریمه‌های اشتباهی که برای آن‌ها صادر شده و اشتباهات پلیس در ثبت تخلفات و صدور جریمه اشاره کرده‌اند و نوشته‌اند: «از حالا جریمه عابرپیاده با گمانه‌زنى چهره شروع می‌شود. با اشتباهاتى که در آینده رخ خواهد داد یحتمل باید پلاک نصب کنیم به پشتمون.» کاربر دیگر نوشته است: «از فردا جریمه میاد برامون عابرپیاده سرعت غیرمجاز بیش از ۶۰ کیلومتر جریمه ۴۰۰ هزار تومن بعد باید بریم شورای حل اختلاف تا درستش کنیم.» کاربر دیگری نوشته است: «بابا اینا برای موتورسوار جریمه میزنن نبستن کمربند ایمنی برای راننده کامیون جریمه کرده بودن نذاشتن کلاه ایمنی...»

کاربران دیگر، اما به عدم شباهت‌شان با عکس‌های درج‌شده در کارت ملی و شناسنامه‌شان اشاره کرده‌اند و نوشته‌اند: «بعدشم ما تو ایران اصلا شبیه عکس کارت ملیمون نیستیم اگه اشتباهى با کس دیگه تطبیق دادن چى؟» کاربر دیگری با اشاره به نحوه تشخیص و سازوکار پلیس برای شناسایی و صحت‌سنجی تشخیص چهره نوشته است: «پس تکلیف دوقلو‌های همسان چی میشه؟ شما چطوری قراره چهره دو فرد همسان رو با سامانتون تشخیص بدید؟»

عده‌ای دیگر از کاربران شبکه‌های مجازی پیکان نقد خود را به سمت عدم توجه پلیس به وضعیت عبور موتورسواران از پیاده‌راه‌ها اشاره کرده‌اند و آن را اولویت اصلی پلیس برای رسیدگی اعلام کرده‌اند نه تخلفات عابران پیاده. یکی از کاربران شبکه اجتماعی در این باره نوشته است: «آقا بجای اینکه عابر را جریمه کنید بهتر هست یک طرحی برای سامان دادن حرکت موتورسوار‌ها در خیابان بدهید، چون موتورسوار حق خود میداند از پیاده‌رو برود ورود ممنوع برود بزرگراه‌ها را در جهت مخالف طی کند اگر واقعا نظم عبور مرور میخواهید اول این را اصلاح کنید دوربین هم دارید.»

کاربران دیگر، اما طرح رسیدگی به تخلفات عابران پیاده را شیوه جدید درآمدزایی عنوان کرده‌اند. یکی از کابران در این باره نوشته است: «این دیگه دست بردن در جیب مردم نیست جارو کردن جیب آن‌ها است. به بند‌های مالیاتی، ۹ درصد مالیات ارزش افزوده روی غذا و کالا‌های مصرفی، ۳ درصد عوارض ارزش افزوده، مالیات مستقیم سالیانه بر درآمد، مالیات بر درآمد اجاره مستغلات و معاملات، جریمه رانندگی حالا باید جریمه عابرپیاده را اضافه کرد.»

کاربر دیگری، اما با انتقاد از طرحی که به زعم آن‌ها با هدف درآمدزایی است و نه حفظ جان عابر پیاده، نوشته است که «به جای این کارا به پلیس‌های راهنمایی رانندگی اختیار بدید تا عابران پیاده را جریمه کنند، لازم نیست ما را با دوربین زیر نظر بگیرید هر جا که میریم.».

اما عده‌ای دیگر از کاربران به نبود پیاده‌راه‌های نامناسب برای عابران پیاده اشاره کرده‌اند و از استاندارد نبودن خط‌کشی‌های عابر و گذرگاه‌ها انتقاد کرده‌اند و نوشته‌اند بهتر است که فعلا فکری به حال تخلف پارک دوبل و توقف وسط خیابان خودروسواران کنید و بعد از آن به شهروندان درباره عبور از خط عابر پیاده و رعایت قوانین مربوط به عابران آموزش دهید.

اما جریمه عابران پیاده تنها طرحی نبوده است که رئیس پلیس راهور از اجرای آن خبر داده است. سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور در جلسه روز گذشته خود با بیان اینکه نباید بگذاریم مظاهر علنی فساد گسترده شود، از برخورد با سگ‌گردانی، شیشه‌دودی، تظاهر به آهنگ با صدای بلند و حرکت با خودرو‌های عامل تفاخر خبر داده است. طرحی که همچون جریمه عابران پیاده متخلف مشخص نیست که چه سازوکاری برای برقراری عدالت و ضایع نشدن حقوق افراد در نظر گرفته است. اگرچه او از جزئیات این طرح هم سخنی نگفته، اما اصلی‌ترین سوال این است که پلیس راهور چه ملاک و مصادیقی را فخرفروشی از طریق حرکت خودرو‌ها می‌داند؟ آیا این نوع طرح‌ها، طرح‌هایی سلیقه‌ای نیست که سبب ضایع شدن حقوق افراد شود؟ همان طور که شیوه اجرا و پیامک‌های پرابهام عدم رعایت حجاب در خودرو باعث انتقاد‌های فراوان شده است.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: 27 خرداد 1399، کد خبر: 157795، www.ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین