پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۰۷۰
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
بی برقی، حملات تروریستی و داعش از یک سو و اقدامات ایالات متحده علیه گروه‌های مقاومت از سوی دیگر اوضاع را در عراق و در آستانه انتخابات پارلمانی سخت‌تر کرده است.

  شعار سال: عراق تشنه صلح و ثبات است. هفته گذشته روز این کشور روزهای پرهیاهویی را پشت سر گذشت. ایالات متحده به مواضعی از نیروهای مقاومت حمله کرد، داعش و گروه های تروریستی دست به اقداماتی زدند و در عین حال در بغداد، الکاظمی میزبان همتایان مصری و اردنی خود بود که تلاش کرده اند تا مثلثی از قدرت را بسازند. این نشست بعد از سه ماه به تعویق افتادن بالاخره برگزار شد و نفاسیر بسیاری بر روی این نشست یک روزه انجام گرفت.
 
تشدید خطر داعش
 
هر چند استیلای داعش بر عراق مدت هاست که از بین رفته است اما این گروه در یک سال گذشته بخشی از قدرتش را در برخی از نواحی این کشور بازسازی کرده و دست به عملیات های جسته و گریخته ای می زند تا امنیت را در این کشور با  مشکل رو به رو کند. به نظر می رسد که بیشتر تروریست های داعش که به عراق رسیده اند، از سوریه به این کشور آمده اند. از مناطقی که دست ارتش سوریه نیست و بقایای داعشی های شکست خورده هنوز در آن جا حضور دارند.
 
روز نهم تیرماه یگانی از نیروهای ارتش عراق در روستای " حسن شلال" شهرک "داقوق" در جنوب استان کرکوک واقع در شمال عراق از سوی برخی از عناصر گروهک تروریستی داعش مورد حمله قرار گرفت .همزمان به دنبال انفجار روی داده در شهرک صدر در بغداد تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شد.
 
به نوشته ایرنا نظامیان عراقی شامگاه چهارشنبه در مقابل حمله داعشی ها ایستادگی کردند و با افراد مهاجم درگیر شدند و ساکنان منطقه از ارتش حمایت کرده و در کنار نظامیان با داعشی ها به نبرد برخاستند و همین امر عناصر داعشی را وادار به عقب نشینی کرد بدون آنکه تلفاتی روی دهد. با افزایش فشارها بر روی نیروهای مقاومت، به ویژه در یک هفته گذشته، داعشی ها فضای بیشتری بری ناامن کردن عراق به دست اورده اند.
 
یک هفته قبل هم عناصر داعش یک خودروی گشتی پلیس فدرال عراق را در استان کرکوک واقع در شمال این کشور منفجر کردند. منابع عراقی گزارش دادند، داعش در این حمله ابتدا یک بمب کنارجاده‌ای را در مسیر خودروی پلیس فدرال در شهرستان «داقوق» واقع در جنوب استان کرکوک منفجر کرده و سپس یک گلوله آر.بی.جی-7 به سمت این خودرو شلیک کردند. منابع امنیتی عراق می‌گویند که در این حمله داعش، پنج نفر از نیروهای عراقی جان خود را از دست داده‌ بودند.
 
دکل های برق هم مشکل ساز شده اند. در استان صلاح الدین عراق  و در مسیری که رساننده ی ببرق به استان های شمالی کشور است، به تازگی سه دکل به دست تروریست ها تخریب شده و برق رسانی با مشکل جدی رو به رو شده. داعش مسوولیت اینگونه حملات را به عهده گرفته.
 
احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق،  می گوید تنها در ۱۰ روز گذشته ۳۰ حمله تروریستی به دکل ها و نیروگاه های برق عراق رخ داده است. او اظهار کرده که ده دکل تاکنون تخریب شده. به نظر می رسد که گروه هایی که دست به تخریب دکل های برقی زده اند از اهمیت برق این کشور به ویژه در فضل گرما و تابستان مطلعند. در عراق با گرمای طاقت فرسا،‌بی برقی بارها تبدیل به یک بحران شده است. در شرایطی که گرمای هوای این کشور در فصل گرما معمولا به پنجاه درجه می رسد،  نبود برق خیلی زود می تواند بحران ها را تشدید کند.

امریکا چه سودی از ناامنی عراق می برد؟
 
ایالات متحده اخیرا دست به حملاتی علیه نیروهای مقاومت در عراق زده است و می گوید که این اقدامات را با هدف مهار ایران انجام داده. این در شرایطی است که نیروهای این کشور که به عنوان مهارکنندگان داعش به عراق بازگشته اند. اما حالا که پارلمان رای به خروج امریکایی ها داده انها توان نظامی خود را علیه گروه های مقاومت به کار انداخته اند.
 
در هفته گذشته حمله داعش به مقر حشدالشعبی به شهادت چهار نفر منجر شد. عراقی ها با حضور پر تعداد خود یک روز بعد، این افراد را تشییع کردند.جنگنده های آمریکایی بامداد دوشنبه سه نقطه استقرار نیروهای الحشد در منطقه القائم واقع در داخل مرزهای عراق را هدف قرار دادند و مدعی شدند که در این مکان ها انبارهای تسلیحات وجود داشته است.
 
از همان ساعات اولیه بسیاری از اعضای حشد الشعبی و چهره هایی مانند فالح فیاض رئیس هیات حشد الشعبی و هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح در کنار نمایندگانی از مرجعیت عراق در این رویداد حضور یافته بودند. تظاهر کنندگان در بغداد پلاکاردهایی داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: . «حمله آمریکا به الحشد الشعبی باید با تسریع اخراج آمریکایی ها پاسخ داده شود» و «تجاوز آمریکا با هدف تضعیف عراق و نقاط قوت آن است».
 
از طرف دیگر گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان در نامه‌ای به شورای امنیت مدعی شد حملات هوایی اخیر این کشور در مرز عراق و سوریه، با هدف جلوگیری از حملات «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» علیه پرسنل و تاسیسات آمریکا، انجام شد.
 
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم در نامه‌ای مشابه به کنگره این کشور در روز سه‌شنبه اعلام کرد: ایالات متحده آمادگی دارد اقدامات بیشتر در صورت لزوم برای مقابله با تهدیدات یا حملات بیشتر را به کار گیرد.
 
این دومین بار بود که دولت بایدن از زمان ورود به کاخ سفید اقدام به انجام حملات نظامی در منطقه علیه گروه‌های مقاومت کرده است. اما در مورد چرایی رفتار امریکایی ها نظرهای متفاوتی وجود دارد. برخی معتقدند که امریکا برای اینکه عراق به دلیل ناامنی نتواند انتخابات پیش رو را برگزار کند دست به چنین اقداماتی می زند. چرا که برای واشنگتن تعامل با دولت الکاظمی راه ساده تری را به نسبت دیگر گروه های عراقی در پیش دارد و به نظر می رسد که از ماندن این مهره سیاسی در عرصه قدرت در عراق فعلا استقبال می کند . برخی دیگر هم معتقدند که عراق ناامن برای ماندن امریکایی ها مکان بهتری خواهد بود.

یک نشست پر حاشیه در بغداد
 
یکشنبه (۲۷ ژوئن)، بغداد میزبان رئیس جمهور مصر و شاه اردن برای نشست سه جانبه سران عراق، مصر و اردن بود. هدف از اجلاس فعال کردن توافق نامه های اقتصادی و سرمایه گذاری های مشترک که در دو اجلاس گذشته امان و قاهره و با حضور مصطفی الکاظمی  پیش نویس آن امضا شده، مطرح شده اگرچه برخی منابع از همکاری ها و هماهنگی های امنیتی بین سه کشور در این نشست نیز خبر داده بودند.
 
 آنچه بیش از همه مورد توجه ناظران و منتقدان در عراق قرار گرفته، بند ۲۱ بیانیه پایانی این نشست است که بر واژه «توافق شد» تاکید شده است.
 
در این بند تصریح شده است که «سران سه کشور عراق، مصر و اردن بر سر موارد زیر توافق کردند:
 
- ضرورت اجرای طرح اتصال شبکه برق و تبادل انرژی برق بین سه کشور
 
- اتصال شبکه گاز بین عراق و مصر از طریق خاک اردن
 
- فراهم کردن گذرگاهی برای صادرات نفت عراق از طریق اردن به مصر بواسطه تکمیل پروژه گاز عربی و ایجاد خط لوله انتقال نفت خام از بندر بصره (عراق) به بندر عقبه (اردن)
 
- همکاری در زمینه پروژه های انرژی تجدید شونده برق، پتروشیمی و توانمندی سازی و تبادل تجارب
 
- تلاش برای فراهم کردن بستر سرمایه گذاری در حمایت از شرکت های بخش خصوصی برای اجرای طرح ها در سه کشور.
 
دولت بغداد در تلاش است تا جای پای خود را در میان کشورهای عربی محکم کند. از آن سو مصر و اردن هم در میان تقسیمات کشورهای عربی جایگاه ویژه ای ندارند و به همین دلیل اتحادی مثلثی بین این سه کشور مورد استقبال سیاسیون قرار گرفته است. برخی از کارشناسان میگویند یکی از اهداف الکاظمی دور کردن عراق از ایران و بردن این کشور به سمت کشورهای عربی است اما از آنجایی که اردن و مصر هیچ کدام توان و توشه ای برای ارائه ندارند این اتحاد نمی تواند وضعیت را چندان برای بغداد تغییر دهد. منتقدان نزدیکی بغداد به این دو کشور معتقدند که اتحاد بزرگی در حقیقت روی نخواهد داد و الکاظمی با پذیرش طرح احداث خط لوله نفت از بندر بصره به بندر عقبه در اردن،‌عملا لطمه اقتصادی به عراق زده است. در حقیقت مصر و اردن توان اقتصادی زیادی ندارند و خود از نظر سیاسی با بحران هایی رو به رو هستند که دست کمی از عراق ندارد. حالا این اتحاد تازه  بر خلاف تبلیغاتی که در مورد آن شده است، نخواهد توانست شطرنج خاورمیانه را عوض کند و برای هیچ یک از این کشورها بهبود وضعیت را به دنبال داشته باشد.
 
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  خبرآنلاین، تاریخ انتشار:  11 تیر   1400، کدخبر: 1531219، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین