پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۳۷۰
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
در حالی هنوز مدت زیادی از قتل و عام جوجه‌ها توسط برخی از مرغداران نمی‌گذرد و هنوز مردم با خاطری مکدر از آن یاد می‌کنند که دوباره کشتار دام‌های آبستن و نابالغ در حال اتفاق افتادن است.

شعار سال:چندی پیش مشکلات نهاده‌های دامی منجر به کشتار جمعی از جوجه‌ها توسط مرغداران عصبانی از وضعیت حاکم بر کشور شد، به طوری که رییس جمهور شخصا به این مسئله غیرانسانی ورود کرده و دستور پیگیری داد اما این روزها دوباره خبرهای بدی از کشتار ناعادلانه دام‌ها به گوش می‌رسد، دامدارانی که در شرایط اقتصادی کنونی، کارد خود را بر گلوی دام‌های باردار و آبستن می‌گذارند و گوشت مادر و فرزند را راهی بازار می‌کنند.

مشکلات نهاده‌های دامی پس از قربانی کردن طیور و جوجه‌های زیادی که تنها بازتاب موارد محدودی از آن در فضای مجازی قلب خیلی از افراد را به درد آورد، این بار امان دام‌ها را بریده است و گویا اقتصاد دیواری کوتاه‌تر از حیوانات پیدا نکرده است.

دامداران با کاهش صرفه اقتصادی این صنعتپر تنش و پرمشکل، بی‌ثباتی قیمت لبنیات و فراورده‌های لبنی و همچنین ناتوانی در تامین نهاده‌ها دست به کشتار دام‌های آبستن و نابالغ می‌زنند چرا که ارزش قیمت گوشت دام برایشان از فروش شیر و بعضا مرگ و میر آن‌ها بالاتر رفته است.

اوضاعمان خوب نیست

«محمدحسین رشمی» یکی از دامداران استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این که متاسفانه این روزها کشتار دام‌های آبستن در یزد در حال اتفاق افتادن است، می‌گوید: متاسفانه اوضاع این صنعت در یزد اصلا خوب نیست و هر گاودار باید به اندازه تعداد دام‌های خود آذوقه تهیه کند که در شرایط کنونی به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

وی با بیان این که پس از تهیه نهاده‌های دامی، هیچ نهاده‌ای به دست دامدار نمی‌رسد، می‌گوید: هر چند ظاهرا وضعیت نهاده‌های دولتی کمی بهتر شده اما پس از اعلام موعد، خرید خود را به قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام میدهیم اما نهادهای به دستمان نمی‌رسد.

این دامدار یزدی که رییس سابق اتحادیه دامداران یزد است، می‌گوید: قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیر پس از عرضه، ۱۴۰۰ تومان زیان دارد در عین حال شیر خرید تنضمینی ندارد و امروزه به ازای هر کیلوگرم شیر که ۴۵۰۰ تومان خریداری می‌شود، دامدار باید ۶۰۰۰ تومان هزینه کند.

وی با گلایه از این که دولت در عین حمایت کردن اجازه عرضه شیر به قیمت آزاد را نمی‌دهد، می‌گوید: با این روند تا کمتر از سه ماه آینده، این صنعت در یزد ورشکسته و نابود خواهد شد.

خروج ۷۰ درصدی دامداران

رشمی با بیان این که تقریبا ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر دامدار در شهرستان یزد مشغول به کار هستند، میگوید: ۲۰۰۰ دامدار در استان فعالیت دارند و اگر بتوانند در شرایط کنونی دام‌های خود را بفروشند مسلما حدود ۷۰ درصد این فعالان از صنعت دامداری خارج خواهند شد.

آنچه این روزها برای دامداران آزاد دهنده و غیرقابلل تحمل شده است، زیان دهی‌هایی است که به واسطه عرضه شیر اتفاق می‌افتد، چرا که با وجود زیان دامداران و خرید شیر با قیمت‌های پایین، لبنیات با قیمت‌های بالا و افسارگسیخته‌ای در بازار عرضه می‎شود و این نامتعادلی در سیستم اقتصادی شاید یکی از مهمترین مسائلی است که به قتل و عام دام‌ها دامن زده است.

مسئله‌ای که از مدت‌ها قبل در خصوص آن جلسات متعددی در استان یزد برگزار و تا حد زیادی برای مدیریت آن اقدام شد اما با حل نشدن مشکل کشوری در خصوص تامین نهاده‌ها این مشکل هنوز مهار نشده است.

ابرغوز خشکسالی

 البته «محمدصالح جوکار» در دیدار با نماینده دامداران در یزد با اشاره به مشکلات بسیار گسترده حوزه نهاده‌های دامی و کشتار دام‌های مولد به وجود آمده اظهار می‌کند: متاسفانه برنامه‌ریزی لازم از سوی دولت به ویژه وزارت جهاد کشاورزی را در ارتباط با نهاده‌های دامی نمی‌بینیم.

وی اضافه می‌کند: از مدت‌ها قبل، مشخص بود که امسال با خشک سالی روبرو می‌شویم و طبیعی است در سالی که با خشک سالی روبرو هستیم در تامین نهاده‌های دامی با مشکل مواجه می‌شویم و باید از همان زمان برنامه‌ریزی لازم برای عبور از این مشکل انجام می‌شد ولی این موضوع محقق نشد.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه برنامه‌ریزی لازم در زمینه تغذیه دام در کشور وجود ندارد، تصریح می‌کند: دولت با وجودی که توانایی لازم در زمینه تامین نهاده‌های دامی را ندارد، در این کار دخالت می‌کند با وجودی که این کار باید به صورت کاملا آزاد و با مشارکت بخش‌خصوصی انجام شود.

کشتار دیروز جوجه‌ها و گرانی امروز مرغ

جوکار اضافه می‌کند: متاسفانه کشتار دام آبستن یا مولد را در کشور مشاهده می‌کنیم که موضوعی بسیار ناراحت کننده است و در هیچ کجای دنیا انجام نمی‌شود و اتفاق افتادن آن در ایران مایه تاسف است.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: در بحث مرغ هم یک زمانی جوجه‌های یک روزه را زنده زنده زیر خاک می‌کردند یا جوجه‌ها را می‌سوزاندند، همان زمان به مسئولان امر هشدار دادیم که در تامین مرغ به مشکل برمیخوریم و اکنون این مشکلات پیش آمده است.

وی با بیان اینکه خشکسالی امسال به مشکلات افزوده است، میگوید: باید برای شش ماهه دوم سال برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و از اکنون، به فکر تامین خوراک دام و طیور در سراسر کشور باشیم وگرنه با مشکل بسیار جدی‌تری روبرو می‌شویم.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد با بیان این که تقریبا تمام نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد می شود، می‌گوید: به دلیل نبود شبکه توزیع سالم، بخش زیادی از این نهاده‌ها به بازار آزاد وارد می‌شود و با قیمت بالا به دست دامدار و مرغدار می‌رسد.

جوکار تاکید می‌کند: اینکه ما دامدار را مجبور کنیم شیر را ۴۵۰۰ تومان بفروشد و بعد فرآورده‌های لبنی را با ارز ۲۴ هزار تومانی صادر کنیم هم یکی دیگر از مشکلاتی است که در حوزه دام با آن روبرو هستیم و  این روند فقط برای دامدار ضرر به دنبال دارد.

اگر واردات نهاده‌ها آزاد شود...

به گفته رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، اگر بحث نهاده‌های دامی و واردات آن را آزاد کنیم و این نهاده‌ها به صورت کامل با ارز آزاد به کشور وارد شود، می‌توانیم یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی را به تولید کننده یا در آخر زنجیره تولید به مصرف کننده بدهیم و به این صورت دست مفسدان را از این روند به صورت کامل قطع کنیم.

وی تاکید می‌کند: تنها به این صورت است که می‌توان فساد در این صنعت را ریشه کن کنیم وگرنه هرچه که ما یارانه به واردات اختصاص دهیم، قرار نیست جز فساد و رانت چیزی عاید ما شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد به بی‌تدبیری انجام شده اشاره و تصریح می‌کند: در شرایط فعلی هم مردم و هم دامداران و تولید کنندگان ناراضی هستند و تنها دلالان از این بازار سود واقعی را می‌برند و رضایت کامل از مشکلات به وجود آمده، دارند.

به گفته جوکار در حال حاضر بخش مهمی از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت درگیر تنظیم این بازار هستند اما همین مشکلات مانع از موفقیت در این کار شده است.

مسئله اینجاست که اگر هر چه زودتر دولت تدبیری نکند، این صنعت که از صنایع درآمدزا، حیاتی و مهم یزد و کشورمان محسوب میشود و معیشت مردم به آن وابسته است، دچار اختلال خواهد شد و از طرفی کنشگران و فعالان زیست محیطی هم نسبت به وقوع این جریانات بی‌ضدا نخواهند ماند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایسنا، تاریخ انتشار:   13تیر   1400، کدخبر: 1400041309081،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین