پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۴۷۹
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
قطعی بی‌سابقه برق در چند سال گذشته سبب شده عده‌ای در بیمارستان‌ها جانشان را از دست بدهند. دکتر هاشمیان متخصص سی سی یو، در صفحه اینستاگرام خود فیلمی را منتشر کرد که به علت قطعی برق در سی سی یو یکی از بیمارستان‌ها، بیماران در وضعیت ناگواری قرار می‌گیرند.
شعار سال: ایران با چالش قطعی مکرر برق مواجه شده و این امر عرصه را برای بسیاری از مردم تنگ کرده است. طی روز‌های گذشته بسیاری از مردمی که در شب‌های تاریک و گرمای هوا به‌سر می‌برند و قطعی مکرر برق مشکلات زیادی از جمله قطعی آب آپارتمان‌ها، خراب شدن گوشت و مرغ و دیگر وسایل داخل یخچال و سوختن وسایل خانگی را به همراه داشته است. همین امر موجب شده که در چندین شهر کشور مردم دست به اعتراض بزنند، مردم شهر کردکوی بندرگز، بندرترکمن و آق‌قلا به نشانه اعتراض در مقابل ادارات شرکت توزیع برق این شهر‌ها تجمع کردند.
 
اما این‌بار قطعی برق، فقط به خسارت‌های مالی منتهی نمی‌شود و قطعی بی‌سابقه برق در چند سال گذشته سبب شده عده‌ای در بیمارستان‌ها جانشان را از دست بدهند. روز گذشته دکتر هاشمیان متخصص سی سی یو، در صفحه اینستاگرام خود فیلمی را منتشر کرد که به علت قطعی برق در سی سی یو یکی از بیمارستان‌ها، بیماران در وضعیت ناگواری قرار می‌گیرند. او در صفحه شخصی‌اش از مردم درخواست کرده اگر می‌دانند که این بیمارستان در کدام استان قرار دارد اطلاع دهند. احتمال می‌رود این بیمارستان در تهران باشد. جالب‌تر اینکه این بیمارستان و بدون تردید صد‌ها بیمارستان دیگر که با قطعی برق مواجه شده‌اند بدون دستگاه برق اضطراری (به دلیل گرانی این دستگاه‌ها با افزایش قیمت ارز) هستند و همین امر می‌تواند جان هزاران بیمار را به خطر بیندازد. طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، فقط ۳ هزار و ۲۵۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

شرایط قرمز در سی سی یو‌ها

در این میان دکتر هاشمیان تاکید کرده که در حد فاصل قطعی برق و اتصال دوباره دستگاه‌های ونتیلاتور به بیماران کووید ۱۹، امکان مرگ این بیماران افزایش می‌یابد و فاجعه رخ می‌دهد. او در ادامه درباره وضعیت این روز‌های قطعی برق چنین گفته است: «ما با چنین صحنه‌هایی بار‌ها مواجه شده‌ایم. اکسیژن که قطع می‌شود بعضی از ونتیلاتور‌ها دچار اختلال عملکرد می‌شوند. بعضی از ونتیلاتور‌ها که توربینی هستند کاملا از کار می‌افتند. رفت و آمد اکسیژن بسیار اثر بدی بر بیمار دارد. وقتی که چنین اتفاقی می‌افتد، تا کادر درمان بتوانند اکسیژن را تکمیل کنند گا‌ها مشاهده شده که بیماران مبتلا به کرونا جان می‌سپارند. بار‌ها گفته‌ام که متاسفانه وزارت بهداشت جزئیات مرگ بیماران کووید ۱۹ را منتشر نمی‌کند.»
 
این متخصص بخش سی سی یو افزود: مساله‌ای که در مورد قطعی برق و مواجه شدن این شرایط برای دستگاه‌های ونتیلاتوری که وزارت بهداشت در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده وجود دارد این است که وزارت بهداشت بدون هماهنگی و بررسی انجمن این دستگاه‌های ونتیلاتور را خریداری کرده است. آن‌ها با قطعی برق دچار اختلال شدید در عملکرد می‌شوند. دستگاه ونتیلاتور تلویزیون نیست که با متصل شدن به برق اضطراری عملکردش بدون اختلال ادامه داشته باشد. کوالیتی دستگاه ونتیلاتور کاملا دچار افت می‌شود. برق اضطراری کیفیت عملکرد را کاهش می‌دهد و فشار اکسیژن کم می‌شود و بیمار از دست می‌رود.
 
دکتر هاشمیان با گفتن از اینکه افت اکسیژن بیمار کووید بسیار خطرناک است افزود: افت اکسیژن برای بیماران کووید که زیر اکسیژن هستند بسیار حیاتی است و جانشان را به خطر می‌اندازد. او در مورد اینکه چند درصد بیماران مبتلا به کرونا در ایران در حد فاصل قطع برق و اتصال دوباره به برق اضطراری دچار افت اکسیژن حیاتی شده و جان خود را از دست داده‌اند چنین توضیح داد: ما از این موضوع اطلاع نداریم، وزارت بهداشت به صورت دقیق علت مرگ بیماران کووید را اعلام نکرده است. این جز اسرار طبقه‌بندی شده وزارت بهداشت است که تحت هیچ شرایطی اعلام نمی‌شود. تیم جدید وزارت بهداشت شاید بتواند جزئیات فوت را یافته و اعلام کند تا آمار دقیق مرگ و میر کرونایی مشخص شود.

تکرار حوادث خرداد

در خرداد ماه امسال نیز که کشور با قطعی برق مکرر مواجه شد، تعدادی از بیماران به دلیل قطع برق در اتاق‌های عمل جراحی و‌ای سی یو‌ها دچار مشکل شدند. اما مسئولان اعلام کردند که تصاویر منتشره شده در فضای مجازی مبنی بر قطع برق در یکی از بیمارستان‌های تهران حین عمل جراحی صحت ندارد، چراکه قطع برق شامل مراکز درمانی نیست و برق هیچ کدام از بیمارستان‌های تهران قطع نشده است. با این حال حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، نسبت به پیامد قطع برق و ایجاد چالش اکسیژن برای بیمارستان‌ها و بیماران مبتلا به کرونا هشدار داده بود و رئیس بخش عفونی بیمارستان خمینی تهران گفته بود: «قطع برق می‌تواند با از کار انداختن دستگاه‌های اکسیژن‌ساز مورد استفاده در بیمارستان‌ها یا منازل، طی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به مرگ بیماران حاد کرونا منجر شود.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آرمان ملی، تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۱۷۸۱۷، www.armanmeli.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین