پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۶۳۲
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
نخستین واکسن مقابله با کرونا در ایران که به همت متخصصان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تولید شده، محصولی کاربردی است که مراحل خاصی را تا رسیدن به محصول نهایی طی می‌کند. در حال حاضر یک میلیون و دویست هزار دز واکسن کوو ایران برکت در هفته تولید می‌شود و ظرفیت تجمعی این نوع از واکسن تا پایان شهریور ماه به ۵۰ میلیون دز واکسن خواهد رسید.
شعار سال: کُوو ایران برکت اولین واکسن کرونا ایرانی است که توانسته بعد از عبور از مراحل سخت فنی و پزشکی، حالا به مرحله مصرف اضطراری برسد.

کُوو ایران برکت ششمین واکسن مقابله با کرونا در جهان است که به همت متخصصان ایران صفر تا صد بومی شده است. برای تولید این واکسن در مرحله صنعتی گام اول، کشت سلول است، مرحله‌ای که سلول‌ها آماده تلقیح در فرآورد‌های بعدی یعنی کشت در بیوراکتور‌ها می‌شوند.

در گام دوم یعنی کشت در بیو راکتور‌ها، کشت سلولی در مقیاس‌های بالاتر انجام می‌شود که دانش فنی توسعه یافته در این زیر ساخت برای اولین بار در کشور بومی شده است و وقتیکه سلول به انداز کافی در بیو راکتور‌ها کشت شد، زمان تلقیح ویروس کرونا فرا میرسد.
 
یک میلیون و دویست هزار دز کوو برکت در هفته تولید می‌شود
 
در این مرحله، ویروس‌ها وارد سلول‌های کشت شده می‌شوند و فرآیند تکثیر خود را آغاز می‌کند.

به گفته مدیر گروه واکسن سازی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بعد از عبور از مرحله برداشت حالا نوبت خالص سازی است، مرحله‌ای که ویروس خالص کشته شده یا غیر فعال کرونا ازسلول‌ها جدا می‌شوند تا بتوان واکسن تهیه کرد.

دکتر جلیلی افزود: در این مرحله با دقت بالا خالص سازی صورت می‌گیرد تا مطمئن شوند که فرآیند نهایی که ماده اصلی تولید واکسن است از ویروس کشته شده استخراج می‌شود.

وی گفت: فرمولاسیون و پر کردن ویال‌های واکسن مرحله بعد خااص سازی است، مرحله‌ای که ویال‌های واکسن کرونا پر می‌شوند و برای حداقل ۱۶ روز تحت نظارت و مرحله فرا کنترلی قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت شفافارمد تولید کننده واکسن کُوو ایران برکت افزود: مرحله کنترل کیفیت از حساس‌ترین مراحل است و با بالاترین دقت و کیفیت محصول نهایی آماده تحویل به وزارت بهداشت می‌شود.
 
یک میلیون و دویست هزار دز کوو برکت در هفته تولید می‌شود
 
دکتر جلیلی گفت: واکسن ایرانی کوو ایران برکت در حال حاضر در یک خط تولید می‌شود و به زودی یک خط دیگر هم به این ظرفیت اضافه خواهد شد.

در حال حاضر یک میلیون و دویست هزار دز واکسن کوو ایران برکت در هفته تولید می‌شود و ظرفیت تجمعی این نوع از واکسن تا پایان شهریور ماه به ۵۰ میلیون دز واکسن خواهد رسید.

خودباوری، اتکا به دانش متخصصان داخلی و ایجاد زیر ساخت مناسب کلید واژه هاییست که امروز خواستن را به توانستن در ایران، در تولید یک محصول کاربردی در جهان با عنوان واکسن کرونا تعبیر کرده است.
 
مراحل ساخت واکسن بومی کوو ایران برکت و پاسخ به برخی شایعات مجازی:
 
تعداد بازدید : 1
 
شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۱۵۷۲۷۹، www.iribnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین