پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۶۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹
مدیریت غیراصولی و غیراستاندارد دفع زباله در شهرستان دیر سبب شده محیط زیست و سلامت مردم شهرستان به شدت تهدید شود

شعارسال: یکی از مهم ترین اقداماتی که در فضای فیزیکی یک شهر یا یک منطقه برای حفظ سلامت آن مورد توجه ویژه و خاص قرار می گیرد مدیریت پسماندها و زباله های شهری و روستایی است که بی توجهی، کم کاری و سهل انگاری در این مورد می تواند سلامت افراد جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد .

مدیریت زباله در شهر دیر، وضعیت مطلوبی ندارد و بدون رعایت اصول علمی و استانداردها در حال اجرا است. این امر سبب ایجاد چهره زشت در طبیعت و پراکندگی زباله‌ها شده و‌ همچنین موجب ایجاد مشکلات زیست‌محیطی و تهدیدکننده سلامت عموم شده است.

12 اردیبهشت ماه سال جاری، در پی تماس های مکرر شهروندان دیری ، نسبت به پیگیری وضعیت اسفبار معدن دفع زباله دیر، دوربین خود را برداشتم و دل را به دریا زدم فرمان ماشین خود را به سمت قسمت شمال شهر دیر بعد از جاده کمربندی چرخاندم تا بعد از بزرگترین پارک جنگلی منابع طبیعی دیر،که برای ایجاد فضای سبز و تفریح مردم ساخته شده، وارد معدن دفع زباله شوم.

ولی آنچه دل را بیشتر به درد می آورد بخش دفع زباله شهرداری شهر دیر بود که کنار پارک به اصطلاح جنگلی و بدون هیچ برنامه ای زباله ها را در بیابان رها کرده و بادهای بی انصاف نیز کیسه های زباله را بجای برگ سبز، تن پوش درختان جنگل نموده و دود حاصل از سوختن این زباله ها که هویت آنها نیز مشخص نیست را در طول شبانه روز مهمان نفس های شهروندان، از کوچک تا بزرگ می کند و این تصاویر و وعده های دروغین، خود در اثبات بی توجهی دست اندرکاران امر از شهرداری، محیط زیست و شبکه بهداشت گرفته تا همه آنان که باید سلامت جامعه و شهروندان در اولویت کاری آنها باشد، سنگ تمام می گذارد

*تخلیه زباله سلامت مردم را تهدید می کند

شماری از شهروندان دیری با اعتراض به وضعیت محل دفن زباله شهری دیر می گویند: تخلیه زباله های شهر در حریم جاده و نزدیک به شهر ،سلامت ما تهدید می کند که باید این وضعیت هر چه سریعتر ساماندهی شود.

یحیی فخرایی گفت: دفع و سوزاندن غیربهداشتی زباله های شهری دیر درقسمت شمال شهر، بعد از جاده کمربندی، باعث شده آسمان شهر دیر به دلیل دود حاصل از سوختن زباله ها ابری باشد به طوری که نفس کشیدن در برخی روزها بسیار دشوار است.

حسین زارعی نیز می گوید: بوی آزاردهنده زباله ها که با محل سکونت ما ۳۰۰ متر بیشتر فاصله ندارد همواره آرامش زندگی من و خانواده ام و دانش آموزان مدارس این منطقه را سلب کرده است.

وی افزود: شاهد هستیم روزانه ده ها خودرو زباله، در محدوده نزدیک محل مسکونت ما که به نام معدن دفع زباله نام دارد به صورت غیر اصولی تخلیه می کنند و بلافاصله با اولین باد تمام پلاستیک ها و آشغال های سبک در آسمان به پرواز در می آیند و به شهر برمی گردند انگار آن روز همه شهر دیر جشن باد بادکهاست!

محمد بردستانی هم می گوید: به دلیل مبتلا بودن به بیماری قلبی وضعیت غیر بهداشتی دفن و حمل زباله مشکلات زیادی برایم ایجاد کرده است.

این شهروند دیری اظهار داشت: در زمانی که زباله ها توسط افراد غیرمسئول آتش زده می شود دود و مه غلیظ مانع از دید کامل در شهر به ویژه در ساعات پایانی شب و ساعات اولیه صبح می شود که این امر باعث افزایش سگ های ولگرد می شود و رها شدن لاشه برخی حیوانات نیز دز نزدیکی شهر توسط برخی افراد، بر مشکلات یادشده می افزاید

*وعده های مکرر مسئولان نتیجه نداده است

میلاد میری دیگر شهروندی دیر با انتقاد از وضعیت موجود گفت: با وجود وعده های مکرر مسئولان، در سال های اخیر برای حل این مشکل عمومی، تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی افزود: محل کنونی دفع زباله در حومه شهر دیر، بسیار نامناسب و غیربهداشتی است به گونه ای که شیرابه های زباله ها به طور گسترده ای در محیط پخش می شود و این امر علاوه بر مسائل بهداشتی و زیست محیطی، چهره منطقه به ویژه بزرگترین پارک جنگلی دیر، را زشت کرده است.

به راستی چرا باید عده ای از مسئولان این رنج را بر آلام مردمان محروم دیر بیافزایند؟ آیا کارگروه بهداشت و شهرداری نمی توانند مسیری با حداقل آسیب کمتر را برای این مهم برگزیند؟ آیا شهرداری نسبت به رفاه حال مردمان این منطقه بی تفاوت است؟

به استناد ماده ۹ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، ماده ۲۲و۳۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی برخورد قانونی با آلوده کنندگان هوا اجتناب ناپذیراست و این در شرایطی است که در هیچ جای قانون مدیریت پسماند نامی از آتش زدن زباله ها نیامده اس.

*حجم زباله های تولیدی در شهر دیر، بالغ بر ۳۰ تن در روز است

مسئول خدمات شهری شهرداری بندر دیر  با بیان اینکه زباله های موجود مربوط به چندین سال گذشته است و دفع آنها در یک زمان کوتاه دشوار است گفت:حجم زباله های تولیدی در شهر دیر، بالغ بر ۳۰ تن در روز است.

یوسف رنجبر با بیان اینکه در حال حاضر، زباله های شهرداری بردستان، دوراهک و لمبدان و شرکت متانول در معدن دفع زباله دیر، تخلیه می شود اظهار داشت: به منظور ساماندهی وضعیت معدن زباله دیر، پیمانکار آن، روزهای پنجشنبه با یک دستگاه لودر زباله ها را در معدن جمع آوری می کند و با استقرار چند کارگر دائمی و منبع ذخیره آب از آتش سوزی در معدن جلوگیری می کنند.

وی با بیان اینکه، تلاش برای ساماندهی محل کنونی معدن زباله شهر دیر دغدغه اصلی شهردار و کمیته پسماند این شهرستان بوده و تاکنون نشست های متعددی دراین ارتباط برگزار شده است گفت: در حال حاضر روزانه ۳۶ نیرو با ۵ دستگاه خودرو حمل زباله با اعتباری بالغ بر ۵۸۰ میلیون ریال کار جمع آوری زباله های شهر دیر را انجام می دهند و تفکیک زباله ها نیز در معدن توسط نیروهای پیمانکار صورت می گیرد.

مسئول خدمات شهری شهرداری بندر دیر در پاسخ به سوال خبرنگار  که ساماندهی وضعیت تاسف بار پارک جنگلی منابع طبیعی دیر که کیسه های زباله، به جای برگ سبز، تن پوش درختان شده است بر عهده کیست گفت: من قول می دهم که هفته آینده با بسیج نمودن همه نیروهای خدمات شهری و فضای سبز و با هماهنگی چندین اداره از جمله اداره آموزش و پرورش همه زباله های پارک جنگلی منابع طبیعی را جمع آوری کنیم.

این مصاحبه بیش از دو هفته پیش انجام شد، متاسفانه بعد از گذشت ۲ هفته از قول مسئول خدمات شهری شهرداری دیر، نسبت به جمع آوری زباله های پارک جنگلی، هیچ اقدامی در زیبا سازی پارک جنگلی و فضای اطراف آن صورت نگرفته و زباله ها و پلاستیک ها همچنان چهره زیبای درختان و خاک را پوشانده بودند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری کنگان نیوز، تاریخ انتشار: 29اردیبهشت1395، کدخبر: 3008: www.kangannews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
0
0
دفع غیر اصولی مسلما هم برای شهروندان و هم برای محیط زبیست خطرناک است ؛ به دنبال راه هایی مانند تبدیل زباله به برق باید بود
ا.ح75
ناشناس
Norway
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
0
نه تنها گاهی حفاظت نمیکنیم از محیط زیست که حتی داریم دشمن واقعی و مستقیمش میشیم
ا.ف75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
سلامتی مردم واسه اینا هیچ اهمیتی نداره
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین