پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۶۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹
شهرستان دشتی از قابلیت های خدادادی متعددی برخوردار است که به دلایل مختلفی مغفول واقع شده و در صورت وجود برنامه جامع برای بهره گیری از این فرصت ها، تراز شهرستان را اعتلاء می بخشد. راه برون رفت از شرایط موجود و نیل به مطلوب هم بکارگیری ظرفیت های موصوف است.

شعارسال: شهرستان دشتی از قابلیت های خدادادی متعددی برخوردار است که به دلایل مختلفی مغفول واقع شده و در صورت وجود برنامه جامع برای بهره گیری از این فرصت ها، تراز شهرستان را اعتلاء می بخشد. به زعم نگارنده، راه برون رفت از شرایط موجود شهرستان و نیل به مطلوب در بکارگیری ظرفیت های موصوف نهفته است.

*دریا و ساحل؛ فرصتی که در دشتی دیده نمی شود

دریا و ساحل بکر روستاهای ساحلی دشتی در بخش کاکی می تواند از کلیدی ترین مولفه های توسعه شهرستان باشد که حداقل بهره برداری از آن انجام نمی شود. به زعم نگارنده، بندر لاور، یکی از مصادیق بارز عدم استفاده بهینه ار دریا در دشتی است. گمرک آن نیز بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و یکی از قدیمی ترین گمرک های استان است که در اوایل انقلاب به دلایل مختلف از جمله نداشتن موج شکن، اسکله مناسب و ساختمان و انبار، تعطیل شد.

در سال های اخیر مسئولان استان و شهرستان در خصوص راه اندازی گمرک لاور ساحلی شهرستان دشتی وعده های متعددی داده اند، و علیرغم اینکه در دولت تدبیر و امید و چند ماه اخیر، خبر از بازگشایی این بندر داده شد ولی آنچه انتظار می رود، هنوز تحقق نیافته است.

رونق ظرفیت های شگرف لاور ساحلی و راه اندازی اسکله و گمرک مذکور می تواند سبب شکوفایی اقتصادی و توسعه روستاهای ساحلی شهرستان دشتی شده و نقش بسزایی در اشتغال زایی جوانان داشته باشد.

علاوه بر آن؛ استفاده مطلوب از ساحل دشتی از دیگر مطالبات مصرح روستاهای ساحلی دشتی است. به نظر می رسد فاصله این روستاها از مرکز بخش کاکی و نیز مرکز شهرستان، باعث این کم توجهی در برنامه ریزی ها شده است.

فی المثل؛ سال گذشته چند نقطه استان از سوی مدیریت استان برای ایجاد پروژه موصوف به "دهکده گردشگری" جانمایی شدند ولی جای تعجب است که چرا هیچ نقطه ای از دشتی بالاخص ساحل این شهرستان در این موضوع دیده نشد؟! لذا پیشنهاد می شود با توجه به همجواری ساحل دشتی با اثر تاریخی قلعه دختر بندر لاور، اقدامات موثری در این راستا پیگیری شود.

لزوم اهتمام میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به جاذبه های شهرستان

متاسفانه اغلب بناهای تاریخی ثبت شده در شهرستان دشتی علیرغم داشتن نمایندگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، متولی خاصی ندارد و لزوم توجه و اهتمام بیش از پیش این سازمان به جاذبه های گردشگری دشتی مشهود می باشد. برای نمونه مواردی بشرح ذیل آمده است.

قلعه شگفت انگیز دختر در روستای لاور ساحلی بخش کاکی با آنکه یک اثر ملی محسوب می شود اما به دلیل عدم رسیدگی در آستانه نابودی کامل است. متاسفانه برای حفاظت، معرفی و رازگشایی این اثر ارزشمند تاریخی تاکنون اقدامی از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان صورت نگرفته و قلعه دختر در حال احتضار می باشد.

روزگار عمارت «شیرینه» با قدمتی 100 ساله نیز شیرین نیست. این بنای تاریخی در دل کوه و ۵ کیلومتری شرق خورموج که به دلیل سرچشمه آب شیرینی در کنار آن به چنین نامی موصوف شد، یکی از قابلیت های گردشگری شهرستان است که چندان مورد اهتمام قرار نگرفته و بعد از مرمت عمارت، سالهاست بدون توجه رها شده است. مثلا فضای سبز آن که با قطع آب خشک شده و در مجموع روزگار شیرینه دشتی، این سال ها شیرین نیست. وضعیت ظاهری عمارت شیرینه هم مطلوب نیست و بخش هایی از آن توسط بازدید کنندگان تخریب شده و دیوارهای عمارت با نوشتن یادگاری سیاه گردیده است.

منطقه گردشگری بنگه به عنوان یکی از جذاب ترین چشم انداز های طبیعی خورموج هم فاقد متولی است و وعده ها برای توسعه آن محقق نشده است. بنگه را به جرات می توان تنها تفرجگاه شهروندان خورموجی در تمامی فصول سال قلمداد کرد که متاسفانه با نامهربانی زیادی مواجه است و متولی خاصی برای مراقبت ومدیریت ندارد.

گنبد نمکی دشتی هم نیاز به بازگویی ندارد، ولی زیبایی های مسیر این کوه نمک کمتر از مسیر غربی اطلاع رسانی شده است. در این مسیر علاوه بر کوه نمک، پل کردلان قرار دارد که دیدن پل روی رودخانه مند برای بسیاری از رهگذران خصوصا در فصول خوش آب و هوا لذت بخش است. اگر راه دسترسی به کوه نمک از مسیر موصوف بهسازی و زیرساخت مربوطه فراهم گردد؛ می تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری شهرستان دشتی ایفا کند.

همچنین وضعیت قلعه محمدخان دشتی به عنوان یکی دیگر از آثار ثبت شده شهرستان محل نگرانی هایی است. پروژه مجتمع فرهنگی در مجاور این بنا که از سال گذشته کلید خورد، امسال مسکوت مانده و با توجه به در پیش بودن فصل زمستان و عدم استحکام بخشی به قلعه محمد خان، بیم تخریب بنا وجود دارد که توقع می رود اقدامات لازم برای فعال سازی این پروژه فراهم شود.

علاوه بر موارد فوق، قلعه داراب خان در بخش شنبه، قلعه رئیس غلام رزمی، کلات مند و.. نیز ظرفیت های میراثی این شهرستان هستند که از نظر نگهداری و مرمت در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

*نفت سنگین مند، فرصتی در پساتحریم

این میدان نفتی در ۱۵ کیلومتری جنوب خورموج واقع شده و بزرگترین میدان نفت سنگین جهان در خشکی محسوب می شود. تاریخچه و روند توسعه این میدان نفتی از حدود نیم قرن پیش در جغرافیای دشتی، وقت گیر است، اما جان کلام این می باشد که بعد از سال ها مطالعه و صرف هزینه میلیاردی در این میدان که به گفته کارشناسان امر، ظرفیت جذب سرمایه گذار خارجی (به دلیل قرارگیری در خشکی و نزدیکی به دریا) را دارد، مدتهاست این میدان معلق شده است و نتوانسته در حد اعتبارش، ارزش افزوده برای شهرستان ایجاد نماید.

لذا انتظار می رود این مطالبه عمومی که انتفاع آن بی شک شهرستان های همجوار را نیز در بر می گیرد، مورد توجه نماینده شهرستان در مجلس قرار گرفته و با هوشمندی و استدلالی قابل دفاع، موجبات اقناع وزارت نفت برای عملیاتی کردن میدان نفت سنگین مند را فراهم آورد.

راه اندازی و رونق پالایشگاه نفت سنگین مند در دوران پساتحریم با توجه به تعریف اولویت های جدید وزارت نفت، منطقی به نظر می رسد. از سرگیری فعالیت احداث پالایشگاه نفت سنگین مند، فرصتی استراتژیک برای توسعه دشتی و شهرستان های میانی استان در دوران پسا تحریم قلمداد می شود که علاوه بر اشتغال زایی و گردش نقدینگی قابل توجه، در صورت مدیریتی اثربخش، می تواند تقویت بسیاری از زیرساخت ها و بهبود شاخص های زندگی مردم این منطقه را بدنبال داشته باشد.

مواردی نیز در ادامه آمده، با شرح و بسط قابل بررسی می باشد:

1-گفتمان حاکم بر کشاورزی شهرستان فاقد نقشه راه می باشد طوریکه هر ساله شاهد هستیم بدون نظارت دستگاه های مربوط یک محصول بیش از نیاز بازار و بدون بازاریابی؛زیر کشت می رود و علاوه بر هدر رفت منابع آبی کشور موجبات ضرر و زیان کشاورزان نیز می شود.لذا لزوم تغییر نگرش در این حوزه ضرورتی اظهر من الشمس است.

2-بنابر اذعان قاطبه کارشناسان زیست محیطی، کارخانه سیمان در بدترین موقعیت ممکن جانمایی شده است. پرواضح است با راه اندازی خط تولید کارخانه سیمان، کشاورزی دشت لاور تحت الشعاع آلاینده های آن قرار گیرد. از این رو در پیگیری های نماینده شهرستان در مرکز، مابه تفاوت این اشکال در معیشت مردم پیرامون کارخانه مورد پیگیری باشد.

3- ضرورت توجه به توسعه سدهای باغان و دشت پلنگ - با رعایت حقوق جامعه پیرامون- مورد خواست ساکنان یکی از قطب های کشاورزی شهرستان از نماینده شهرستان است.

4- سرمایه داران شهرستان راهبرد و رویکردی خاصی برای استفاده از منابع مالی شان در مسیر توسعه شهرستان مشاهده نمی کنند یا به هر دلیلی جذابیت های کافی در این خصوص وجود ندارد. بنابراین شناسایی، هدایت و همراهی سرمایه داران شهرستان که بخش عمده شان در کشورهای حاشیه خلیج فارس یا سایر نقاط کشور ساکن و با اجرای پروژه های عام المنفعه تعلق خاطر به زادگاه شان را نشان داده اند، می تواند کم کاری دولت ها در امر اشتغال زایی جوانان و توسعه این سامان را تا حدودی جبران نماید.

6-بیمارستان زینبیه خورموج نیز با حداقل امکانات یک بیمارستان از حیث نیروی انسانی متخصص و تجهیزات پیشرفته، روزگار می گذراند. هرچند در دولت تدبیر و امید تلاش های قابل ملاحظه ای برای بهبود شرایط حوزه درمان صورت گرفت ولی متاسفانه بسیاری از خدمات اولیه درمانی در شهرستان ارائه نمی شود. فی المثل پذیرش بیماران سونوگرافی و رادیولوژی صرفا در بیمارستان زینبیه و آن هم با ظرفیت محدود انجام می شود و بیماران عموما برای این خدمات ابتدایی باید راهی مراکز درمانی بوشهر شوند. از طرفی در سال های اخیر خبرهایی درباره معرفی بیمارستان زینبیه به عنوان بیمارستان معیین پارس شمالی به میان آمد که می توانست به ارتقای تجهیزات و توان تخصصی آن منجر شود که گویا با محاق رفتن بحث پارس شمالی، این بحث هم به فراموشی رفت.

نویسنده : محمدجواد غریبی

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خلیج فارس، تاریخ انتشار: 7مرداد1395، کدخبر: 109709: www.pgnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین