پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۷۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵
کارخانه سیمان مهران بعد از گذشت هشت سال هنوز در بلاتکلیفی به سر می برد و هر روز وعده ای برای اجرای این طرح توسط سرمایه گذار بخش خصوصی مطرح می شود ولی هر بار این مهم انجام نمی شود.
شعارسال: کارخانه سیمان مهران که حدود هشت سال از زمان کلنگ زنی آن می گذرد هنوز حتی یک درصد پیشرفت فیزیکی ندارد و فقط در حد حرف توسط مسئولان هر روز وعده ای برای ساخت آن داده می شود که هر بار این مهم انجام نمی شود.

طی یک سال گذشته در دولت جدید مسئولان استان ایلام از حضور سرمایه گذار برای اجرای این پروژه خبر دادند که متاسفانه بازهم اتفاقی نیافناد و هم اکنون این کارخانه سیمان اسیر وعده های مسئولان شده است.

کارخانه سیمان مهران ظرفیت تولید روزانه سه هزار و 300 تن سیمان را دارد و برای بهره برداری کامل از این مجتمع صنعتی به دو هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است که ساخت کارخانه سیمان مهران قرار است در صورت نهایی شدن انعقاد قراردادها در 40 کیلومتری شهر مهران در زمینی به گستره 150 هکتار اجرا شود.

معدن اين كارخانه با 500 هكتار مساحت و حدود 100ميليون تن ظرفيت يكي از بهترين و باكيفيت‌ترين معادن آهكي، رسي و سيليسي است و طبق گفته کارشناسان با افزودن چهار درصد سنگ‌آهن مي‌توان بهترين سيمان تيپ 5 و يا تيپ 2 را در اين كارخانه توليد كرد.

با بهره‌برداري از اين كارخانه مي‌توان سالانه يك‌ميليون تن سيمان تيپ 5 كه در طرح‌هاي ملي و زيربناي كشور نقش اساسي دارد توليد كرد و با راه‌اندازي كارخانه سيمان مهران علاوه بر تامين نياز داخل استان ايلام مي‌توان بخش عمده‌اي از محصولات اين مركز را علاوه بر عراق به كشورهاي حاشيه خليج‌فارس نيز صادر كرد و حدود سه هزار فرصت شغلي مستقيم و غيرمستقيم در منطقه مهران ايجاد مي‌شود.

اجرای طرح کارخانه سیمان مهران بعد از گذشت چند سال هنوز وارد فاز اجرایی نشده، این طرح به دلیل نزدیکی به مرز بین المللی مهران از اهمیت خاصی برخوردار است و در رونق اقتصادی منطقه بسیار حائز اهمیت است.

* اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری در کارخانه سیمان مهران

حشمت الله عسگری معاون برنامه ریزی استانداری ایلام به خبرنگار مهر گفت: طرح کارخانه سیمان مهران در زمینی به مساحت 48 هکتار و با 950 میلیارد ریال سهم ریالی از طرح های مهم استان است که در حال پیگیری است.

وی بیان داشت: اجرای طرح کارخانه سیمان مهران یکی از طرح های مهم در استان است که هرچه سریعتر باید به سرانجام برسد و این طرح به دلیل نزدیکی به مرز بین المللی مهران از اهمیت خاصی برخوردار است و در رونق اقتصادی منطقه بسیار حائز اهمیت است.

این مسئول بیان داشت: اجرای کارخانه سیمان مهران یکی از طرح‌های مهم استان ایلام است که هرچه ‏سریع‌تر باید به سرانجام رسد و این طرح به سبب نزدیکی به مرز رسمی و بین‌المللی مهران در همسایگی عراق از اهمیت ‏خاصی برخوردار بوده و در رونق اقتصادی منطقه بسیار حائز اهمیت است.

این مسئول اظهار داشت: استفاده از ظرفیتها و قابلیتهای استان، بررسی و رفع موانع و مشکلات طرح های صنعتی، حمایت از بخش خصوصی و فراهم نمودن بسترهای لازم در راستای جذب سرمایه گذاران اولویت کاری مجموعه مدیریتی استان است.

عسگری اظهار داشت: بر اساس پتانسیل­ها، ظرفیت­های بالقوه و بالفعل، مزیت­های نسبی و وجود مواد اولیه با کمیت و کیفیت بالا در منطقه مجوز واحدهای تولید سیمان در شهرستان های دهلران، آبدانان و مهران صادر شده و برخی از آن واحدها دارای پیشرفت فیزیکی مناسب دارند لذا باید به منظور تسریع در اتمام خط تولید سیمان دهلران و همچنین راه اندازی کارخانه های سیمان آبدانان و دهلران پیگیری لازم از طریق وزارت صنعت و معدن و بانک­های عامل در زمینه تامین اعتبار مورد نیاز آنها به عمل آید.

وی عنوان کرد: یکی از مباحث مهم و جدی که در استان ایلام باید مورد توجه قرار گیرد تولید و سرمایه گذاری در این زمینه است چرا که اساس مشکلات استان در بسیاری بخشها با تولید حل می شود و سرمایه گذاری برای افزایش تولید در استان مهمترین مسئله برای توسعه استان است.

این مسئول تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید همه تلاشهای مدیران استان ایلام برای جذب سرمایه در استان ایلام به کار بسته شده و هم اکنون شرایط برای سرمایه گذاری در استان بسیار مناسب است و طی چند ماه اخیر شرکتهای فراوان داخلی و خارجی برای سرمایه گذری در استان ایلام اعلام آمادگی کرده اند که امیدواریم شاهد تحول در استان شود.

این مسئول بیان داشت: نزدیک به 30 شرکت سرمایه گذاری تاکنون برای سرمایه گذاری در بخشهای مختلف استان به خصوص در مرز مهران و بخش نفت و گاز استان اعلام آمادگی کرده اند که تمام مسئولان ارشد استان برای کمک و همکاری با این شرکتها مستعد هستند.

وی بیان داشت: شرکتهای سرمایه گذاری برای اجرای طرحهای بزرگ در استان ایلام در بخشهای نفت و گاز، کشاورزی، سدسازی، سیمان...اعلام آمادگی کرده اند.

* بیکاری جوانان شهرستان مهران

عده زیادی از جوانان شهرستان در حال حاضر با مشکل بیکاری مواجه هستند و در میدانها منتظر کار ساختمانی هستند و این در حالی است که شهرستان مهران دارای مرز بین المللی و استعدادهای دیگری است که می توان از آنها برای توسعه شهرستان و اشتغال بهره برد.

ظرفیت معادن سنگ استان ایلام به حدی است که می تواند پاسخگوی 20 کارخانه سیمان باشد اما در حال حاضر تنها یک کارخانه سیمان در سطح استان موجود است و این در حالی است که اگر ظرفیت کارخانه های سیمان افزایش پیدا کند امکان صادرات این محصول به عراق را نیز خواهیم داشت.

کارخانه سیمان 3300 تنی مهران که نزدیک به هشت سال از کلنگ زنی آن می گذرد از جمله طرحهای بلاتکلیف مانده استان ایلام است و چنانچه برای ساخت و بهره برداری این کارخانه قدمهای مثبتی برداشته شود بخش اعظمی از معضلات اجتماعی جوانان ایلام رفع می شود.

کارخانه سیمان مهران به دلیل عدم حمایت دولت که نشات گرفته از اصل 44 است و عدم استقبال بخش خصوصی همچنان در نقطه صفر باقی مانده است و وجود این مصوبات نباید به شعار و یک تابلو ختم شود بلکه خود مسئولان باید به دنبال جذب بخش خصوصی باشند نه اینکه فقط بگویند بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری نیست و دولت هم نمی تواند سرمایه گذاری کند.

مجوز کارخانه سیمان مهران در سال 1384 با هدف افزایش صادرات به کشور عراق و نیاز بازار داخلی اخذ شده و تاکنون به دلیل نبود سرمایه گذار و عدم زیرساختهای لازم عملیات این پروژه مهم آغاز نشده است ولی طبق گفته های مئسولان به زودی با مشارکت دولت و بخش خصوصی اجرایی می شود.

استان ایلام نمادی از محرومیت در همه عرصه ها است، نمونه بارز این حرف وضعیت بد سرمایه گذاری در استان ایلام در بخش دولتی و خصوصی است که بسیار ضعیف است و اکثر طرحهای دولتی و خصوصی استان در بلاتکلیفی به سر می برند و این در حالی است که این استان تشنه سرمایه گذاری های بخش خصوصی است ولی این بخش به جای توسعه استان باعث کند شدن توسعه استان در برخی بخشها شده است.

نرخ بیکاری در استان ایلام به طرز غیرقابل تاملی بالا است به گونه ای که هرم بیکاری به سمت فارغ التحصیلان دانشگاهی درحال افزایش بوده و بیش از یک هزار پروژه عمرانی ناتمام در بخشهای راه، کشاورزی، مسکن، آموزش وپرورش ، آب و تربیت بدنی در ایلام وجود دارد.

ستان ایلام به دلیل داشتن منابع غنی سیمان دارای ظرفیت بسیار بالایی برای تولید این محصول است در حالی که هم اکنون از حداقل این ظرفیت استفاده می شود.

* عملیات اجرایی کی شروع می شود

عمران علیمحمدی نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: در حال حاضر 13 درصد صادرات در مرز بین المللی مهران را سیمان ایلام تشکیل می دهد که در این زمینه توسعه کارخانه های سیمان در استان ضروری است.

وی بیان داشت: در نتیجه دیداری که با سرمایه گذاران و مسئولان کارخانه سیمان مهران در تهران انجام شد، مقدمات آغاز عملیات اجرایی و شروع به کار این کارخانه بزودی فراهم می شود و تمامی امکانات لازم از طرف سرمایه گذاران فراهم شده و بانک عامل نیز تسهیلات لازم را در اختیار سرمایه گذاران قرار داده است.

این مسئول بیان داشت: یکی از دغدغه های اصلی مردم شهرستان مهران احداث کارخانه سیمان است و تلاش می کنیم این طرح بزرگ را ظرف دو ماه آینده کلنگ زنی کنیم که سرمایه گزار این طرح با آورده 500 میلیارد ریال آماده است که با ایجاد آن زمینه اشتغال برای سه هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم می شود.

نماینده شهرستان های ایلام، ایوان، سیروان، چرداول، ملکشاهی و مهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این کارخانه ظرفیت تولید شش هزار تن سیمان دارد و نقطه عطفی در رفع مشکل اشتغال و اقتصاد مردم منطقه ایجاد می کند.

عضور کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی آغاز عملیات اجرایی کارخانه سیمان مهران را گامی مهم در توسعه استان و شهرستان عنوان کرد و افزود: استان ایلام از لحاظ مواد اولیه صنعتی به ویژه سیمان غنی بوده و امیدواریم گام های مثبتی در این برداشته شود.

علی محمدی یادآور شد: با توجه به رونق اقتصادی و صادرات کالا از مرز بین المللی مهران تولیدات این کارخانه می تواند به کشورهای همسایه به ویژه عراق صادر و در توسعه استان نقش اساسی ایفا کند.

وی با اشاره به زمینه های ایجاد اشتغال در این کارخانه افزود: رونق اقتصادی، تولید، اشتغال و توسعه صادرات گام های مهمی است که با بهره برداری از این کارخانه رشد فزاینده ای خواهند یافت.

متاسفانه در سالهای اخیر شاهد هستیم کارخانه سیمان مهران، بدره، آبدانان فقط در حد اسم بوده و تنها کارخانه سیمان دهلران تاحدودی پیشرفت لازم را داشته است که استفاده از ظرفیت استان ایلام و اشتغالزایی به عنوان دو هدف مهم اجرای این پروژه ها بی نتیجه ماند در حالی که خیلی از مناطق استان از نبود طرحهای اشتغالزایی بزرگ رنج می برند.

احداث کارخانه سیمان در استان محروم ایلام از نظر اجتماعی و اقتصادی به عنوان یک صنعت زیربنایی ضروری محسوب می شد و در آن زمان امید می رفت قدم های اولیه برای صنعتی شدن استان و ایجاد سایر زیر بخش های توسعه فراهم شود آرزویی که هنوز تحقق پیدا نکرده است و ایلام با وجود منابع غنی مواد اولیه سیمان و بسیاری از ظرفیت های دیگر برای توسعه صنایع گوناگون تمام امید خود را در کارخانه سیمان ایلام خلاصه کرده است.

استان ایلام از نظر مواد اولیه دارای مزیت نسبی در تولید کانی های غیر فلزی به خصوص سیمان است مواد اولیه تولید سیمان از ترکیب مارل، آهک، خاک رس و سیلیس و سنگ آهن است که به آن مخلوط آلویم می گویند که در سطح استان به خصوص منطقه کارزان یکی از بهترین معادن آلوویم آهکی جهان شناخته شده که حدود 91 درصد از ترکیبات سیمان است به وفور وجود دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: چهارشنبه 5 شهریور 1393، کدخبر: 2358403 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین