پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۷۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷
در حالی که کارخانه سیمان دهلران بعد از گذشت ۱۵ سال در آستانه بهره‌برداری کامل قرار گرفته، متأسفانه این پروژه به دلایل مختلفی هم‌اکنون تعطیل‌شده است.
شعارسال: شهرستان دهلران یکی از شهرستان‌های بااستعداد استان ایلام در بحث آب، خاک، کشاورزی، نفت گاز و منابع طبیعی محسوب می‌شود.

وجود این پتانسیل‌های بالقوه باعث شده این شهرستان مرزی نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد چراکه روزانه بیش از ۱۸۰ هزار بشکه نفت در دهلران استخراج می‌شود اما عدم توجه دولت‌ها به مشکلات این شهرستان باعث شده که فقر، محرومیت و بیکاری مشکلات فراوانی برای مردم خون گرم مرزدار به وجود بیاید.

درست ۱۵ سال پیش کلنگ احداث کارخانه سیمان دهلران با حضور رئیس وقت مجلس به زمین زده شد و از آن زمان تاکنون این پروژه به بهره برداری نرسیده است.

پروژه‌ای که در زمان وزیر وقت صنایع اسحاق جهانگیری شکل گرفت و سالها از آن دوران می گذرد، امروز وی معاون اول رئیس‌جمهور شده ولی بی توجهی سرمایه‌گذار به کارخانه سیمان دهلران باعث شده بخشهای این کارخانه به بهره‌برداری کامل نرسد.

* کارخانه سیمان دهلران تعطیل شد

پروژه کارخانه سیمان دهلران در نیمه‌راه درست درزمانی که دولت تدبیر امید برای کمک به بخش خصوصی وارد میدان شد سرمایه‌گذار ناامیدانه بنا به دلایل نامعلوم کارخانه را تعطیل کارگران خود را راهی خانه کرده است.

حکایت تعطیلی کارخانه سیمان دهلران درست زمانی اتفاق افتاد که‌موج بیکاری جوانان تحصیل‌کرده در این شهرستان مرزی حکایت بسیار تلخی دارد چراکه به‌واسطه وجود این کارخانه صنعتی خیلی از جوانان این شهرستان تحصیلات خود را در حوزه تخصصی سیمان دنبال کردند.

ولی امروز دیگر مجالی برای ادامه تحصیل و تغییر رشته ندارند و همین سبب شده که خیلی از جوانان مرزدار این شهرستان آینده خود را در شهرهای دور و در غربت دنبال کنند تا شاید لقمه ای نان برای خود و خانواده‌هایشان پیدا کنند.

خیلی از جوانان مرزدار این شهرستان آینده خود را در شهرهای دور و در غربت دنبال کنند تا شاید لقمه نان برای خود و خانواده‌هایشان پیدا کنند

ای‌کاش سرمایه‌گذار این پروژه که به‌واسطه این کارخانه در شهرستان دهلران میلیاردها تومان تسهیلات برای به سرانجام رساندن آن دریافت کرده‌است امروز به‌جای تعطیلی، کارخانه را افتتاح می‌کرد و به ۱۵ سال چشم‌انتظاری نیروهای بومی پایان می داد.

ولی افسوس مردم شاهد بیکار شدن فرزندان خود و تعطیلی کارخانه شدند، کارخانه ای که هر بار یک وعده برای افتتاح آن در رسانه ها از سوی مسئولان اعلام می‌شود.

برای چرایی تعطیلی کارخانه سیمان دهلران، مصاحبه‌ای با رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان ایلام و فرماندار شهرستان دهلران داشته‌ایم.

* تعطیلی کارخانه سیمان دهلران تابستانه است

رئیس سازمان صنعت،‌معدن و تجارت استان ایلام در خصوص توقف تولید سیمان دهلران اظهار داشت: مدیران شرکت طی نامه‌ای در روز شانزدهم شهریورماه دو هفته تعطیلی تابستان اعلام کرده اند که به نظر می‌رسد این توقف بر اساس برنامه زمان‌بندی و پیش‌بینی‌شده مدیریتی شرکت است.

یارالله نصیری در گفتگو با مهر گفت: به دلیل اهمیت موضوع و همچنین تلاش برای به ثمر رسیدن طرح سیمان دهلران، مسئله بهره‌برداری از آن جزو اولویت‌های کاری مجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، معاونان وزارتخانه و توجه جدی شخص وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت قرارگرفته است.

وی افزود: شرایط کارخانه سیمان دهلران به نحوی است که باید به‌صورت هر دو هفته یک‌بار آخرین وضعیت پروژه بررسی‌شده و نتایج آن به مسئولان وزارتخانه اعلام شود.

نصیری عنوان کرد: در سال جاری جلسات متعددی در دفتر وزیر و معاونان باهدف رفع مشکلات سیمان دهلران برگزارشده است.

* تعهدات دولت در راستای این پروژه محقق شده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام اظهار داشت: همکاری نزدیک و بسیار خوب سازمان‌های مرتبط با این طرح تولیدی منجر به صدور مجوزهای لازم شده و در این راستا تمام گره‌های پیش روی بهره‌برداری خط تولید رفع شده است.

تمام گره‌های پیش روی بهره‌برداری از انتهای خط تولید رفع شده است

وی افزود: با تلاش زیاد بخش انتهایی خط تولید این کارخانه با استفاده از کلینکر سایر کارخانه‌های سیمان کشور به بهره‌برداری رسیده است.

نصیری اظهار داشت: تاکنون آنچه جزو تعهدات دولت در زمینه بهره برداری از کارخانه سیمان دهلران بوده به‌صورت ویژه انجام‌شده است.

* رفع نواقص این کارخانه جزو وظایف سهامداران است

وی با اشاره به اینکه کارخانه سیمان دهلران مربوط به بخش خصوصی است، گفت: از آنجایی که دولت تعهدات خود را عملی کرده، حل مشکلات و رفع نواقص این کارخانه جزو وظایف سهامداران است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام اظهار داشت: مجریان این پروژه تعهد کرده اند که در کمترین زمان از محل آورده شخصی کل خط تولید را تکمیل و به مرحله بهره‌برداری کامل برسانند.

* تزریق منابع و تسهیلات بانکی جدید به سیمان دهلران امکان‌پذیر نیست

نصیری افزود: برابر بررسی‌های فنی و اقتصادی پروژه نشان می‌دهد که تزریق منابع و تسهیلات بانکی جدید برای آن مقدور نبوده و اگر هم در این راستا اقدامی صورت گیرد نه‌تنها مشکل این واحد رفع نمی‌شود بلکه موجب غیراقتصادی شدن آن خواهد شد.

فرماندار شهرستان دهلران نیز گفت: شهرستان دهلران یکی از شهرستان‌های بااستعداد استان ایلام در حوزه‌های مختلف است.

امید علی سبزی در گفتگو با مهر گفت: کارخانه سیمان دهلران با ظرفیت سه هزار و ۳۰۰ تن در روز در زمینی به گستره ۵۰ هکتار در کیلومتر ۱۲ شهر دهلران مربوط به بخش خصوصی است.

وی اظهار داشت: خوشبختانه باروی کار آمدن دولت تدبیر امید برای حل مشکلات مالی و موانع پیش روی این کارخانه اقدامات بسیار خوبی از سوی مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی صورت گرفته است.

سبزی عنوان کرد: با توجه به تأکید وزیر صنعت، معدن و تجارت برای اجرای پروژه مشکلات اصلی بر سر راه کارخانه سیمان که همان تسهیلات بوده حل‌شده است و انتظار داریم سرمایه‌گذار به‌صورت جدی برای به سرانجام رساندن این کارخانه به‌سرعت وارد عمل شود.

انتظار داریم سرمایه‌گذار به‌صورت جدی برای به سرانجام رساندن این کارخانه به‌سرعت وارد عمل شود

* بازار عراق ظرفیت مناسبی برای صادرات است

فرماندار دهلران اظهار داشت: این طرح تاکنون ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات ریالی و ۴۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی از بانک ملت دریافت کرده است و مرحله نخست این مجتمع صنعتی نیز بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان داشت: بهره‌برداری کامل از این کارخانه زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر را به شکل مستقیم و سه هزار و ۵۰۰ نفر را به شکل غیرمستقیم فراهم می‌کند که این امر باعث می‌شود تا حدودی مشکل بیکاری جوانان منطقه کمتر شود.

سبزی گفت: با توجه به ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک شهرستان دهلران با عراق، راه‌اندازی این مجتمع صنعتی می‌تواند نقش بسزایی در توسعه شهرستان و صادرات این محصول به کشور عراق داشته باشد.

به نظر می رسد مشکل اصلی کارخانه سیمان دهلران را باید در بحث مدیریت کردن پروژه توسط مالک و مسئولان استان ایلام جستجو کرد، پروژه ای که میلیاردها تومان تسهیلات دریافت کرده ولی بعد از ۱۵ سال هنوز به بهره برداری کامل نرسید و پروژه نیز تعطیل شده است.

کارخانه سیمان دهلران با ظرفیت سه هزار و ۳۰۰ تن در روز در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار به نام شرکت سیمان دهلران، در کیلومتر ۱۲ جاده دهلران - اندیمشک در مجاورت جاده مورموری و جنوب غربی شهر دهلران واقع‌شده است.

معدن کارخانه بر اساس گواهینامه کشف معدن با ذخیره قطعی و قابل بهره‌برداری ۲۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی ۷۵ آلوویوم آهکی در مساحتی حدود ۲۵۰ هکتار طبق مختصات مشخص‌شده در اختیار این طرح قرارگرفته است.

تلاش خبرنگار خبرگزاری مهر برای یافتن علت تعطیلی این کارخانه و بیکار شدن کارگران طی تماس‌های مکرر با مدیرعامل این کارخانه بی‌نتیجه ماند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: سه شنبه 24 شهریور 1394، کدخبر: 2915791 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین