پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۰۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
کارخانه سیمان دهلران یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اشتغال‌زایی در این شهرستان مرزی، نزدیک به دو دهه بلا تکلیف مانده است، کارخانه‌ای که با گذشت این همه سال تاکنون به بهره‌برداری کامل نرسیده و غبار فرسودگی بر تجهیزات آن نشسته است

ماجرای ناتمام کارخانه سیمان دهلران چه بود؟

شعار سال: بیش از 16سال از کلنگ زنی کارخانه سیمان دهلران می‌گذرد، ولی متأسفانه تاکنون این کارخانه تکمیل‌نشده است و در این مدت بارها اعضای هیئت‌مدیره و مسوولان استانی و شهرستانی هر بار وعده افتتاح این پروژه را در رسانه‌ها اعلام کرده اند، ولی در نهایت بانک عامل تیر خلاص را  به سمت این کارخانه شلیک و حکم توقیف اموال آن را در قبال طلب خود، اجرایی کرد و حال  بیش از 2 سال است این که کارخانه در کما به سر می برد.

علی رغم  اینکه هنوز کارخانه سیمان دهلران  به بهره برداری کامل نرسیده است ولی  با چالش های فراوانی از زمان کلنگ زنی تا کنون، پیش روی خود داشته است، مسوولان وقت کارخانه سیمان دهلران بیش از 36نفر از کارگران این کارخانه که قرارد کار 30ساله داشتند را اخراج کردند، کارگران با شکایت از مسوولان کارخانه سیمان پیگیری هایی را انجام دادند که در نهایت   دیوان عدالت اداری  بر اساس مستندات پرونده حکم بازگشت به کار کارگران را صادر کرد.

عدم توجه کارخانه سیمان به‌ حکم صادره باعث شد که پرونده‌ای نیز در دادگستری دهلران تشکیل شود، اما زمان‌بر شدن  موضوع، باعث شد که شهریورماه سال 97 کارگران اخراجی به همراه خانواده‌های خود جلوی دادگستری دهلران تجمع و خواستار اجرایی شدن حکم  دیوان، توسط دادگستری شوند که در نهایت دادگستری دهلران با توقیف بخشی از اموال و فروش آن ها حقوق و مزایای چندین ماه کارگران اخراجی  را پرداخت کرد.

بعد از فراز نشیب های فراوان فاز اول این کارخانه به مرحله تولید رسید که علاوه بر تامین سیمان مورد نیاز داخل، بخشی از سیمان خود را به کشور عراق صادر می کرد اما این تولید دوام  زیادی پیدا نکرد و این بار بانک عامل در قامت مدعی  به خاطر عدم باز پرداخت تسهیلات توسط سرمایه گذار، وارد میدان شد و بعد از فرزار نشیب های فراوان موفق به دریافت حکم توقیف اموال کارخانه ناتمام سیمان دهلران شد.

حال این کارخانه ناتمام، با انبوهی از مشکلات مالی مواجه است که حتی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید هم نتوانسته است از آن گره گشایی کند، کشمکش های بانک عامل و سرمایه گذار در خصوص مشکلات مالی سبب شده میلیارد ها تومان تجهیزات که اکثر آنها وارداتی نیز هستند، فرسوده شوند.

برای بررسی بیشتر موضوع،  گفت و گویی با استاندار ایلام، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی،  فرماندار دهلران و رئیس اداره صمت داشته ایم  که توجه خوانندگان به این مطلب، جلب می شود.

رفع مشکلات کارخانه سیمان دهلران در گرو  همکاری و عمل به تعهدات مدیران کارخانه است

استاندار ایلام گفت: در سال جهش تولید بنای اصلی کار ستاد تسهیل، نهایت همکاری در جهت رفع موانع و مشکلات تولید است چرا که رفع مشکلات واحدهای تولیدی در نهایت به رفع مشکلات مردم منتج می شود.

«قاسم سلیمانی دشتکی» تصریح کرد: رفع مشکلات کارخانه سیمان دهلران در گرو همکاری و عمل به تعهدات مدیران کارخانه است و تا کنون نشست ها و جلسات زیادی با مسوولان مربوطه کشوری و بانک ها برگزار کرده ایم و خواستار رفع مشکل این واحد تولیدی هستیم.

وی ابراز کرد: مسوولان شرکت مکلف هستند در جهت اتمام کار بر طبق تعهدات خود عمل نماید، چرا که رفع مشکلات این کارخانه علاوه بر ایجاد اشتغالزایی در جهت توسعه منطقه نیز تاثیر گذار است.

سلیمانی‌دشتکی در ادامه بر اعمال ماده ۲۰ برای رفع مشکلات کارخانه سیمان مشروط بر انجام تعهدات مقرر توسط شرکت و در نهایت راه‌اندازی آن تاکید کرد و گفت: در اینجا سرمایه گذار متعهد می شود در خصوص سپرده گذاری و انجام ۱۰ درصد باقیمانده کار تا پایان سال مالی اقدام نماید.

وی خاطرنشان کرد: راه اندازی کارخانه سیمان دهلران که بیش از ۱۲ سال راکد است از مطالبات اصلی مردم منطقه است و در این راستا با هماهنگی استانداری و دستگاه‌های مربوطه، مدیریت بانک ملت در مرکز و با همراهی نماینده استان در مجلس شورای اسلامی و بازرسی کل، مقرر شده مجری طرح و مدیران شرکت ضمن عمل به تعهدات برای اتمام طرح در بازه زمانی مشخص و تامین منابع مالی مورد نیاز جهت اتمام عملیات اجرایی پروژه و تودیع این مبلغ نزد بانک ملت، ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید اجرا شود.

نقش این کارخانه در اشتغال و توسعه منطقه اثرات مثبتی در پی دارد

نماینده حوزه انتخابیه دهلران  در مجلس شورای اسلامی گفت: با گذشت بیش از یک دهه باید وضعیت کارخانه سیمان دهلران تعیین تکلیف شود.

«بهزاد علیزاده» تصریح کرد: نمی دانم چه داستانی پشت این قضیه است که سال هاست کارخانه سیمان دهلران معطل مانده، بدون شک  به اتفاق استاندار ایلام به صورت ویژه این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

نماینده مردم شهرستان های دهلران، آبدانان، بدره و دره شهر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد:  قطعا راه اندازی و فعالیت این کارخانه در اشتغال و توسعه منطقه اثرات مثبتی  به دنبال دارد.

وی گفت: برای حل مشکل این کارخانه لازم است یک بازه زمانی مشخص برای انجام امور و تعهدات در نظر گرفته شود.

پیگیری‌هایی برای خروج این کارخانه از شرایط فعلی و برگشت و به چرخه فعالیت وشروع تولید صورت گرفته است

 فرماندار شهرستان دهلران گفت: کارخانه سیمان دهلران با قریب به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، علی رغم سرمایع گذاری قابل قبول، متاسفانه توسط بانک عامل توقیف شده است.

«مجید عسگری» یادآور شد: میزان تولید روزانه این کارخانه  ۱۳۰۰ تن سیمان است که یک پروژه بسیار خوب در مقیاس پروژه‌های بزرگ تعریف شده است.

فرماندار دهلران افزود: این پروژه با مشارکت بانک ملت و با تسهيلات معادل 2000 میلیارد ریال و 33 میلیون یورو در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی بالای 80% است که می بایست طبق برنامه و همانند سایر پروژه های مشابه سیمان در کشور  در سه سال به پایان می رسید.

وی بیان کرد: متاسفانه به دلیل اینکه فرآیند تکمیل این کارخانه زمان بر شده است مشکلاتی از طریق بانک عامل به وجود آمده که مالکین خیلی برای تکمیل کار انگیزه آنچنانی نداشتند باعث شده که این میزان سرمایه متاسفانه به سرانجام نرسد.

عسگری تصریح کرد: پیگیری‌هایی برای خروج این کارخانه از شرایط فعلی و برگشت و به چرخه فعالیت وشروع تولید صورت گرفته است که امیدواریم در آینده نه چندان دور این شرکت علاوه برتولید زمینه اشتغال را در شهرستان فراهم کند.

ماجرای ناتمام کارخانه سیمان دهلران چه بود؟

وی افزود: از زمان کلنگ زنی پروژه تا به امروز ۱۴ سال زمان برده و معطل ماندن و تأخیر در فعالیت و بهره برداری از این پروژه خسارت‌های زیادی را به بار آورد است.

 فرماندار شهرستان دهلران تصریح کرد: این پروژه به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند زمینه اشتغال ۳ هزار نفر را در شهرستان ایجاد کند.

قطعات قطعات گرانبها و ارزشمند در حال مستهلک شدن

رئیس اداره صمت شهرستان دهلران نیز در این خصوص گفت: نزدیک به 2 دهه است مردم مرزدار و غیور شهرستان دهلران چشم انتظار و امیدوار به راه اندازی کارخانه سیمان دهلران  هستند.

«مرتضی مهدوی» یادآور شد: کارخانه سیمان دهلران با ظرفیت اسمی 3300 تن در روز در سال 1384 در مرز غربی کشور و نزدیک به کشور عراق با انگیزه تولید سیمان مرغوب و درجه یک و صادرات به کشورهای همسایه و همچنین ایجاد اشتغال برای 400 نفر به صورت مستقیم و 2500 شغل غیر مستقیم در این منطقه محروم و آسیب پذیر کلنگ زنی شده است.

وی بیان کرد: در زمان کلنگ زنی زمینی به مساحت 50 هکتار جهت احداث کارخانه و 300 هکتار معدن با کیفیت سنگ بسیار مرغوب و با قیمت بسیار پایین به سرمایه گذار این پروژه تحویل داده شده است.

رئیس اداره صمت شهرستان دهلران افزود: این پروژه با مشارکت بانک ملت و با تسهيلات معادل 2000 میلیارد ریال و 33 میلیون یورو در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد است که می بایست طبق برنامه و همانند سایر پروژه های مشابه سیمان در کشور  در سه سال به پایان می رسید ولی متاسفانه سرمایه گذار نهایت استفاده از مزایای سرمایه گذاری در این منطقه محروم را برده است واین طرح به سرانجام نرسیده است.

مهدوی گفت: با تکمیل این پروژه علاوه بر افزایش سهم تولید استان در خصوص این کالای استراتژیک در سال جهش تولید، نقطه عطفی در برون رفت از معضل بیکاری و اشتغال جوانان می تواند فراهم کند.

رئیس اداره صمت شهرستان دهلران تصریح کرد: متاسفانه قطعات گرانبها و ارزشمند که در سال‌های قبل از تحریم های ظالمانه به کشور وارد و در محل کارخانه موجود هستند روز به روز در انبارها کارخانه مستهلک و فرسوده می شوند.

وی گفت: مدیران ارشد استان و صمت با همکاری بانک عامل جلسه با مديران شرکت مذکور ترتیب و شرایط استفاده از دستورالعمل اجرایی ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت پذيری را تایید و طی نامه به مدیران این شرکت ابلاغ نموده اند ولی تاکنون اقدامی در این راستان از سوی سرمایه گذار انجام نشده است.

مسوولان وضعیت  کارخانه سیمان دهلران را  تعیین تکلیف کنند

نماینده کارگران گفت: بیش از چندین ماه است که حقوق و مزایای کارگران این کارخانه پرداخت نشده است.

«احمد نظری» اظهار کرد: وضعیت نامشخص کارخانه سبب شده که بسیاری از کارگران آینده کار خود  دچار تردید شوند.

وی افزود: متاسفانه به خاطر مشکلات کارخانه و عدم بهره برداری کامل آن بسیاری از کارگران از کار بیکار شدند و تنها عده ای محدودی مشغول به کار هستند که چندین ماه است که حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند.

نماینده کارگران کار خانه سیمان دهلران تصریح کرد: تعدادی 45نفر از کارگران کارخانه علی رغم داشتن قرارداد از کارخانه اخراج شده اند و دیوان عدالت اداری،  رای بازگشت به کار  این کارگران داده است ولی باگذشت چندین سال از صدور این حکم متاسفانه بازگشت به کار نشده اند.

وی  ابراز کرد: انتظار داریم مسوولان وضعیت این کارخانه که تمام وسایل آن در حال مستهلک شدن هستند را  تعیین تکلیف کنند.

 اخراج کارگران، حکم توقیف اموال و حال تعطیلی کامل این پروژه به یکی از پر چالش ترین پروژه های این شهرستان تبدیل شده است، کارخانه ای که با بیش از 80درصد پیشرفت فیزیکی به گفته نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، آیینه دق جوانان منطقه تبدیل  شده است.

 امیداوریم با حجم عظیم سرمایه گذاری که در منطقه صورت گرفته است، مسوولان ضمن تعیین تکلیف کارگران اخراجی  و مشکلات این کارخانه، یک بار برای همیشه با تصمیم قاطع وضعیت آن را روشن کند چرا که میلیاردها تومان تسهیلات توسط سرمایه گذار به نام کارخانه سیمان دهلران دریافت  شده است  ولی حکایت عدم تکمیل آن همچنان باقی است.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری می متالز ، تاریخ انتشار: 6 دی  1399  ، کدخبر:150224،www.me-metals.ir/News

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
0
0
مايي كه اين همه در زمينه كارخانه سيمان مشكل داريم چرا مشكلاتشون رو رسيدگي نميكنيم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین