پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۴۷۸
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
وب سایت بامیلو (Bamilo) در سال ۲۰۱۳ و در ماه دسامبر توسط رامتین منزهیان، جوان ۳۴ ساله‌ای که دکترای امور مالی خود را از دانشگاه کلن آلمان دریافت کرده است، راه اندزای شد. منزهیان در ۲ سالگی همراه با خانواده خود به آلمان مهاجرت می‌کند و با تجربه کاری در زمینه شرکت‌های مشاوره‌ای و سرمایه‌گذاری بانکی در سال ۹۲ برای کمک به زلزله زدگان ورزقان تبریز به ایران بازمی‌گردد. پس از تجربه کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده، ایده‌های مختلفی را برای راه‌اندازی کسب و کار در ایران بررسی کرده و برای راه‌اندازی و اجرای ایده‌ها خود اقدام می‌کند.
شعار سال: تاریخچه فعالیت‌های بامیلو را با یک سال شمار بهتر می توان بررسی کرد،در این سال شمار به تجربه کاربری سایت بامیلو و ویژگی‌ها و اتفاقات مهم آن، از ابتدا تا کنون می توان پرداخت.
 
بامیلو ۲۰۱۳
 
بامیلو در سال ۲۰۱۳ توسط رامتین منزهیان تاسیس شد ولی در‌واقع چند ماه بعد فعالیت خود را شروع کرد. یکی از حامیان و سرمایه گذاران مهم بامیلو، گروه MTN است. همچنین یک شرکت برزیلی به نام راکت اینترنت، جز حامیان و سرمایه گذاران ابتدایی بامیلو می‌باشد. فعالیت اصلی این شرکت برزیلی به شکلی است که پروژه‌های موفق الکترونیکی در سرتا سر جهان را مطالعه می‌کند و آن‌هایی را که موفق می‌باشند بر می‌گزیند، سپس این پروژه‌ها را در کشور‌هایی که فاقد آن هستند، ولی زمینه مناسبی دارند پیاده می‌کند. به عنوان مثال، پروژه اوبر در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، موفق عمل کرده و بسیار پرطرفدار است. نسخه شبیه به آن که توسط راکت در کشور ما پیاده‌سازی شد، تاکسی یاب بود البته بنا بر دلایلی فعالیت این شرکت متوقف و دوباره با نام اسنپ، از سر گرفته شد. اسنپ هم موفق عمل کرد و بسیار پر طرفدار است. در حال حاضر ۱۰ میلیون کاربر به عنوان مسافر و ۳۰۰ هزار کاربر به عنوان راننده در اسنپ عضو هستند. شاید جالب باشد که بدانید اسنپ هم زیر مجموعه‌ای از IIG است.
 
بامیلو ۲۰۱۴

بامیلو در ژوئن ۲۰۱۴ فعالیت خود را به صورت جدی شروع کرد. در اوایل کار فعالیت مهم بامیلو عرضه مد و پوشاک بود. شاید یکی از تفاوت‌های بامیلو با رقیب مهم خود یعنی دیجی کالا، همین بود، چرا که دیجی کالا فعالیت خود را با گوشی همراه و وسایل الکترونیک آغاز کرد. در حال حاضر هم بامیلو در عرصه پوشاک توانسته از رقیب خود جلوتر باشد.
 
بامیلو، نخستین و بزرگ‌ترین بازار اینترنتی
 
بامیلو ۲۰۱۵
 
بامیلو کار خود را با سرمایه گذاران قدرتمندی شروع کرد، هر چند این حمایت بی تأثیر نبود ولی مدل کسب و کار جدید بامیلو باعث شد که محبوب شود و بعد از یک سال، زمینه خرده فروشی خود را گسترده‌تر کرد. همچنین در تصویر زیر می‌توانید ظاهر سایت بامیلو را در سال ۲۰۱۵ ببینید. به عنوان یک کاربر چه قضاوتی درباره رابط کاربری این سایت دارید؟ به نظر می‌رسد که ظاهر سایت بامیلو در آن سال واقعاً شبیه بازار پر آشوبی بود،فونت‌ها با دقت انتخاب نشده بود همچنین ضخامت قلم بیهوده نازک و ضخیم شده بود و کلاً صفحه اول بهم ریخته بود.
 
بامیلو، نخستین و بزرگ‌ترین بازار اینترنتی
بامیلو ۲۰۱۶
 
سال ۲۰۱۶، سال بسیار پر کاری برای بامیلو بود. برای ظاهر کاربری و طراحی سایت هم مانند بسیاری از سایت‌ها که در آن سال، طراحی فلت را انتخاب کرده بودند، بامیلو نیز به سمت طراحی‌های فلت رفت. ظاهر سایت کمی منظم‌تر شد ولی گویا برای بامیلو انتخاب درستی نبود.
 
بامیلو، نخستین و بزرگ‌ترین بازار اینترنتی

غیر از طراحی سایت که در این سال برای بامیلو انجام شد یک اتفاق دیگر هم افتاد. بامیلو دراواخر سال میلادی از رخدادی مانند جمعه سیاه (Black Friday) در سایت استفاده کرد ولی این کار با مشکلاتی مواجه شد و به شکلی این جمعه برای بامیلو خیلی سیاه بود. اعتبار فروشگاه بامیلو کمی در نظر کاربران افت کرد چرا که بسیاری از محصولات که سفارش داده شده بود در انبار وجود نداشت یا توسط فروشندگان عرضه نشد، ولی می‌توان گفت این اتفاق صد در صد منفی و دور از انتظار نبود زیرا، بامیلو اولین بازار آنلاین ایران بود و مانند هر کسب و کار نوپایی کمی زمان لازم بود تا مشاغل دیگر و به طور کلی، جامعه برای این تکنولوژی آماده شوند تا کار به درستی صورت گیرد. با این حال این اتفاقات بامیلو را بعد از مدتی رو به جلو برد چرا که حالا تمام محصولات بامیلو دارای ضمانت نامه معتبر هستند و اکثر نقص‌هایی که سال ۲۰۱۶ در شرکت بامیلو وجود داشت، در حال حاضر رفع شده اند.
 
بامیلو ۲۰۱۷
 
یکی از بهترین سال‌ها در فعالیت بامیلو، همین سال ۲۰۱۷ بود. دیگر از آن آشفته بازار خبری نبود در عین حال مانند سال ۲۰۱۶ بی روح به نظر نمی رسید، هم حال و هوای یک بازار را داشت و هم کاربران را گیج نمی‌کرد. در‌واقع با این ظاهر کاربری، بامیلو به‌ پرسونالیتی خود رسید و ظاهری ایجاد کرد که معرف و مخصوص او بود.
بامیلو امید خود را از دست نداد و دوباره یک جمعه سیاه راه انداخت ولی این بار این رخداد تجربه مثبتی بود و رتبه او را در الکسا برای سایت‌های ایرانی، بسیار بالا برد.
 
بامیلو، نخستین و بزرگ‌ترین بازار اینترنتی
 
بامیلو ۲۰۱۸

این هم تصویر بامیلو در سال ۲۰۱۸. نام مناسبی برای جمعه سیاه بامیلو وجود دارد: حراجمعه. در حال حاضر تمرکز اصلی بامیلو روی گوشی های همراه و وسایل الکترونیکی است و مدیران ارشد آن، اعلام کرده‌اند که قصد دارند به بزرگترین بازار آنلاین خرده فروشی در خاورمیانه تبدیل بشوند. باید منتظر بمانیم و استراتژی‌ها و تغییرات آینده بامیلو را ببینیم.
 
بامیلو، نخستین و بزرگ‌ترین بازار اینترنتی

بامیلو یک فروشگاه آنلاین خرده فروشی است که دسته بندی های مختلفی برای محصولاتی که عرضه می‌کند در آن وجود دارد. مدلی که بامیلو فروشگاه آنلاین را اداره می‌کند، مدل Market place است یعنی طبق سفارش‌ها مشتری، محصولات از فروشنده خریداری می‌شوند به انبار موقت بامیلو می‌آیند و سپس برای مشتری فرستاده می‌شوند. بر اساس نظر مدیران ارشد بامیلو، این ویژگی نه تنها ویژگی منفی نیست بلکه باعث می‌شود بامیلو همیشه در حال پیشرفت و گسترش همکاری خود با فروشندگان بیشتری باشد. همچنین بامیلو باور دارد که مدل Market place باعث می‌شود که بین فروشندگان و عرضه کنندگان کالا رقابت بیشتر بوجود بیاید و محصولات با قیمت کمتر و کیفیت بالا‌تری در بامیلو، ارائه شوند.
سرمایه‌گذاری و تمرکز اصلی بامیلو، فعلاً بر روی سرعت وصول سفارش مشتری می‌باشد که به این منظور در نرم‌افزار بامیلو، امکان ارتباط مشتری با فروشنده ممکن می‌شود.

حامیان بامیلو

در قسمت سال شمار، اشاره شد که سرمایه‌گذاری های مهمی برای رشد بامیلو انجام شد، ولی این سرمایه‌گذاری تنها منحصر به پول نبود بلکه MTN از قدرت خود یعنی ایرانسل استفاده کرد تا بامیلو را بیش از پیش معرفی کند. در سال‌های ابتدایی فعالیت بامیلو، مهم‌ترین رسانه تبلیغاتی، برای بامیلو، شبکه اجتماعی توییتر بود، شاید این اولین بار بود یک کسب و کار از تبلیغات یا به اصطلاح، پروموی توییتر برای معرفی خود استفاده کرد. طبق صحبت‌های مدیر عامل بامیلو، این تبلیغات توییتری، تأثیر مثبت داشت ولی در ابتدا با فحاشی برخی کاربران توییتر همراه بود. به هر حال بعد از آن برگ برنده بامیلو یعنی حامی قدرتمند او، به میدان آمد و از طریق SMSهای تبلیغاتی، نظر همه را جلب کرد. این تبلیغات تأثیر بسیار مهم و مثبتی برای بامیلو به همراه داشت و تا حدی زیادی این فروشگاه اینترنتی را به جامعه ایران معرفی کرد. در تصویر زیر صعود و نزول جستجوی کلمه بامیلو را در گوگل در ایران می‌بینیم، همان طور که در نمودار مشخص شده، در فاصه ماه نوامبر تا دسامبر، بیشترین جستجو انجام شده یعنی در فاصله چند روزه حراجمعه بامیلو.
بامیلو اولین بازار آنلاین اینترنتی بود که با مدل Market Place فعالیت می‌کرد. همچنین سایت بامیلو جز سایت‌های موفق در زمینه فروشگاه‌های آنلاین در ایران است. از امکاناتی که در این سایت وجود دارد می‌توان به این موارد اشاره کرد:
از نکات مثبت دیگر در بامیلو این است که تخفیف‌های ویژه و مختلفی در آن وجود دارد. برای مثال اگر در سایت بامیلو عضو شوید و اولین خرید خود را انجام دهید، خرید شما در بسته بندی زیبا به دستتان می‌‌رسد. از دیگر تخفیف‌های سایت بامیلو می‌توان به تخفیف یک هفته‌ای آن اشاره کنیم که در آن حتی خرید‌های بالای ۳۰ هزار تومان به صورت رایگان ارسال می شد. مهم‌ترین تخفیف بامیلو مربوط به جمعه سیاه با به قول بامیلو، حراجمعه آن است که در ماه آذر، بر روی اکثر محصولات اعمال می‌شود. بامیلو دارای تخفیف‌های روزانه و لحظه‌ای هم می‌باشد.
جمع بندی‌
با تمام این موفقیت ها نمی‌توان نظرات منفی کاربران درباره بامیلو را نادیده گرفت، ولی این را هم در باید در نظر داشت که بامیلو در عرض تنها چند سال تا این حد رشد کرده و بر اساس ادعای مدیران آن، روز به روز در حال پیشرفت است. باید منتظر بمانیم و ببینیم سیاست ‌های آینده بامیلو باعث پیشرفت او می‌شود یا نه.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت کارخانه دار، تاریخ انتشار: ۱6 تیر ۱۴۰۰، www.karkhanedar.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین