پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۵۴۲۳۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
برخی از کارشناسان و فعالان اکوسیستم استارتاپی، می‌گویند موضوع عرضه سهام تیم‌های فناورانه در بازار سرمایه، تنها در حد حرف بوده و هنوز هیچ اقدام عملی‌ای در این زمینه انجام نشده است. در این میان پرسش‌هایی نیز در مورد شرایط قانونی ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه مطرح شده؛ اینکه آن‌ها به چه صورت و در کدام بازار می‌توانند حضور داشته باشند.
شعارسال: برخی از کارشناسان و فعالان اکوسیستم استارتاپی، می‌گویند موضوع عرضه سهام تیم‌های فناورانه در بازار سرمایه، تنها در حد حرف بوده و هنوز هیچ اقدام عملی‌ای در این زمینه انجام نشده است. در این میان پرسش‌هایی نیز در مورد شرایط قانونی ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه مطرح شده؛ اینکه آن‌ها به چه صورت و در کدام بازار می‌توانند حضور داشته باشند.

واقعیت این است که یک فاصله بین بازار‌های اولیه و ثانویه ما وجود دارد که معمولاً در کشور‌هایی دارای بازار‌های سرمایه محور، این فاصله کم است. ما در دنیا دو دسته اقتصاد داریم، اقتصاد بانک محور و اقتصاد بازار سرمایه محور، به عنوان نمونه می‌توان از ژاپن و آلمان به عنوان کشور‌های بانک محور و انگلیس و آمریکا به عنوان اقتصاد بازار سرمایه محور اسم برد، در این دو مدل بازار، وضعیت استارت آپ‌ها خیلی متفاوت است.


فاصله زیادی بین بازار‌های اولیه و ثانویه ما وجود دارد
 
نکته قابل توجه این است که تعداد استارت‌آپ‌هایی که در آلمان یا ژاپن وجود دارد بسیار کمتر از امریکا و انگلیس است، زیرا استارت آپ‌ها نمی‌توانند بر اساس تسهیلات بانکی فعالیت کنند و اهرم حرکت این شرکت‌ها برای پیشرفت بیشتر، توجه به حضور این شرکت‌ها در بازار سرمایه است، به عنوان مثال در کشور امریکا شرکتی به صورت سهامی عام تأسیس می‌شود و در لیست خرید سهام‌های صورتی قرار می‌گیرد و به مرور صعودی می‌شود و سرمایه گذاران به اصطلاح جسور در آن سرمایه گذاری می‌کنند و نهایت به شرکت‌های اصطلاحاً «اسب شاخ‌دار» تبدیل می‌شوند و بعد به رشد بیشتری می‌رسند.

اما در کشور ما، چون تأسیس شرکت‌های سهامی عام بسیار دشوار است، و از طرفی نیز بازار سهام‌های اولیه ما محدود است، فرآیندی که بتوان یک استارت آپ را از بازار سرمایه عرضه کرد بسیار سخت است، به همین علت جوانانی که قصد ایجاد شرکت‌های استارت آپی را دارند مجبورند از تسهیلات بانکی استفاده کنند و از آنجایی که ضریب شکست استارت آپ‌ها بسیار بالاست، و از هر ۱۰ استارت آپی که ایجاد می‌شود، ۹ تای آن با شکست روبرو می‌شود، جوانان ما بعد از مدتی که استارت‌آپ شان شکست می‌خورد، تبدیل به بدهکاران بانکی می‌شوند و از مدار کسب و کار خارج می‌شوند یا راهی اقتصاد‌های بازار محور دیگر همانند امریکا، کانادا یا کشور‌های اروپایی و حاشیه خلیج‌فارس می‌شوند، ناگفته نماند که کشور‌های حاشیه خلیج فارس سرمایه گذاری کلانی برای به دست آوردن استارت آپ‌های ایرانی کرده اند.

به همین علت ما نیاز داریم که اصلاحاتی را به عمل آوریم تا محیط به گونه‌ای شود که شرکت‌ها در مرحله اول از طریق سهامی عام شروع کنند و سپس در هر مرحله از بازار مورد معامله قرار گیرند، و در نهایت زمانی که تبدیل به شرکت‌های بزرگ شدند در بازار ثانویه یا همان بورس اوراق بهادار درج شوند، این امر بسیار مهمی است که ما بتوانیم محیطی ایجاد کنیم تا شرکت‌ها رشد کنند و جون فاصله بین بازار اولیه و ثانویه زیاد است ما با چالشی روبرو هستیم که شرکت‌های خوب استارت آپی ما به صورت سهامی عام نیستند و سهام‌شان در بازار‌های سرمایه نیست.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری گسترش، تاریخ انتشار:۱۸ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۱۹۱۲۳۵، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین