پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۳۰۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۷
استفاده از ماسک از مواردی است که تاثیر زیادی بر جلوگیری از انتقال ویروس به افراد دارد، اما همه آن را رعایت نمی‌کنند. حال می‌خواهیم بدانیم چطور به آشنایان و بستگان یا افراد غریبه بگوییم از ماسک استفاده کنند بدون اینکه آن‌ها را ناراحت کنیم.
شعارسال:با توجه به شیوع گونه‌های جدید کرونا توصیه می‌شود افراد همچنان در مکان‌های سرپوشیده از ماسک استفاده کنند. گذاشتن ماسک کاری است که ما برای حفظ سلامت خود و دیگران انجام می‌دهیم. ما با استفاده از ماسک خطر انتقال و ایجاد بیماری شدید در افراد را کاهش می‌دهیم. ممکن است در مواردی بدون اینکه اطلاع داشته باشیم ناقل هستیم ناخواسته باعث بیماری دیگران شویم. به زبان ساده باید بگوییم: من برای محافظت از شما از ماسک استفاده می‌کنم و شما نیز برای محافظت از من ماسک بزنید.
 

چگونه از دیگران بخواهیم ماسک بزنند

 
به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از «The Conversation»، استفاده از ماسک کاری است که گاهی مردم به آن واکنش نشان می‌دهند. مقابله با فردی که ماسک نزده ممکن است باعث ناراحتی او یا حتی بحث و مشاجره شود. ما باید مراقب باشیم که از دیگران نخواهیم دلایل شخصی خود را برای ماسک نزدن توضیح دهند.
با به خاطر داشتن این قضیه برآنیم تا به شما بگوییم چطور با مردم صحبت کنید که آن‌ها نیز از ماسک استفاده کنند. اگر بتوانیم به افراد خاطی بدون ایجاد حس خجالت یا شرمندگی بگوییم که زدن ماسک به نفع دیگران است، آن‌گاه احتمالاً این بحث‌ها به آسانی خاتمه پیدا خواهد کرد.


چه زمانی از افراد بخواهیم که ماسک بزنند؟

انتظارات ما از دیگران درباره استفاده از ماسک باید منطقی و با احترام به حریم خصوصی افراد باشد. ما نمی‎‌خواهیم تنها برای نزدن ماسک جنجال و بلوا به پا کنیم و با تمام کسانی که ماسک نمی‌زنند جنگ راه بیندازیم. در اغلب موارد بهتر است با تکیه بر نکات بهداشتی که در رسانه‌ها گفته شده به فرد پیشنهاد کنیم که ماسک بزند و او را مورد بازجویی قرار ندهیم.


بعضی از افراد هستند که به دلایل جسمی یا حتی دلایل شخصی نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند؛ مثلاً ممکن است برخی به خاطر بیماری‌های جسمی یا روحی یا معلولیت نتوانند ماسک بزنند یا گذاشتن و برداشتن آن برای آن‌ها میسر نباشد. در بعضی موارد گذاشتن ماسک باعث تنگی نفس می‌شود.


چگونه از دیگران بخواهیم ماسک بزنند
 
تنها با نگاه کردن به افراد نمی‌توانیم تشخیص دهیم که آیا او دارای بیماری یا ناتوانی خاصی است یا خیر. ما نمی‌توانیم از مردم بخواهیم که برای نزدن ماسک دلایل و اطلاعات شخصی‌شان را برایمان بازگو کنند پس اگر فردی را دیدید که ماسک نزده، نباید مانند بازجو‌ها به سراغ او بروید و دلیل کارش را بپرسید. ممکن است برخی از افراد به علت خاصی از ماسک استفاده نکنند.


به همین دلیل است که پوستر‌های مربوط به استفاده از ماسک باید در تمام مکان‌های عمومی قرار گیرد تا به افراد یادآوری شود که باید از ماسک استفاده کنند. اما گاهی نیز افرادی هستند که دلیل مشخصی برای نزدن ماسک ندارند و با این کار ممکن است به شما آسیب برسانند؛ مثل شخصی که به خانه شما آمده یا فردی که از فرزندان شما مراقبت می‌کند. این افراد ممکن است بدون ماسک روبه‌روی شما بنشینند. در چنین مواردی حتماً از این افراد مستقیماً بخواهید که از ماسک استفاده کنند.

چطور از شخصی بخواهیم که ماسک بزند؟

اگر نمی‌دانید که چرا شخصی ماسک نمی‌زند، ولی در شرایطی هستید که باید درباره زدن ماسک با او صحبت کنید، می‌توانید به روشنی و با احترام از او درخواست کنید که ماسک بزند. کاملاً واضح به او بگویید که گذاشتن ماسک باعث محافظت از شما و فرزندان‌تان می‌شود. احتمالاً اشاره به این مساله شانس شما را برای تاثیرگذارتر کردن درخواست‌تان بیشتر می‌کند. تحقیقاتی که در زمینه پیام‌های بهداشتی انجام شده نشان داده پیام‌هایی که تمرکزشان بر نیاز برای محافظت از دیگران طراحی شده موثرتر بوده است.

اما هنگامی که با مردم صحبت می‌کنید اخلاق فرد را هم در نظر بگیرید. شاید کسانی باشند که با سرزنش شما احساس گناه یا شرم پیدا کنند. ممکن است در مواردی که شما احساس می‌کنید باید به فرد تذکر دهید تا ماسک بزند، آن‌ها با گوش ندادن به حرف شما یا مقصر جلوه دادن طرف مقابل سعی کنند احساسات منفی را از خود دور کنند. تلاش برای تغییر رفتار افراد به خصوص از راه تحقیر آن‌ها معمولاً نتیجه عکس دارد.

در تذکر به افراد این نکته را مد نظر قرار دهید که شخص مورد نظر را فردی بد تلقی نکنید. اگر افرادی که ماسک نمی‌زنند از بستگان یا دوستان شما هستند، به آن‌ها بگویید که خویشاوند یا دوست خیلی خوبی برایتان هستند و به همین دلیل مطمئناً نمی‌خواهند به شما و خانواده‌تان آسیبی برسد.
 
 
 
چگونه از دیگران بخواهیم ماسک بزنند
 
شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار:۱۱ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۵۰۸۳۱۴، etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین