تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
بسیاری از واکسن‌ها که اخیراً در کشور‌های مختلف جهان تولید و توزیع شده اند یا واکسن‌هایی که در حال حاضر تولید می‌شوند، امید را برای پایان دادن به همه گیری کرونا زنده کرد، اما جهش‌های متعدد در این ویروس امکان ایجاد جهش جدید مقاوم در برابر همه این واکسن‌ها را ممکن کرده و برای دانشمندان سراسر جهان نگران کننده است، که این امر ایجاب می‌کند تا یک درمان جدید که به طور کامل در برابر همه جهش‌ها مؤثر است، ایجاد شود.

شعار سال:به نقل از الکوثر، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از زمان شروع همه گیری در دسامبر ۲۰۱۹ تا کنون به بیش از ۱۹۵ میلیون نفر رسیده است و با ظهور انواع جدیدی از این بیماری به دلیل جهش در ویروس این تعداد دائما در حال افزایش است..

تعداد مرگ و میر ناشی از این ویروس از ۴ میلیون نفر فراتر رفت و در حال حاضر حدود ۱۴ میلیون مورد فعال مبتلا به این بیماری هستند که از این تعداد حدود ۸۵۰۰۰ مورد در وضعیت جدی و تهدید کننده مرگ قرار دارند.

در غیاب درمان مؤثر، ویروس کووید -۱۹ به احتمال زیاد همچنان یک بار جهانی است که جان انسان‌ها را تهدید می‌کند، علاوه بر تلفات مادی ناشی از آن، که منجر به رکود اقتصادی جهانی شده، و این تهدید را تقریباً مطمئن می‌کند که ویروس‌های جدید کرونا با پتانسیل اپیدمی بالا در سال‌های آینده به دلیل جهش‌های مداوم روی ویروس ظاهر می‌شوند.

واکسن به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند

در این زمینه، دانشمندان و محققان انجمن شیمی آمریکا به سرپرستی دکتر متیو شاپیرا که همچنین به عنوان استاد در کالج داروسازی در دانشگاه تورنتو، کانادا کار می‌کند  از یک الگوریتم خاص برای این منظور برای تجزیه و تحلیل ویروس کرونا استفاده کردند. پروتئین‌های ویروسی ۲۷ نوع جهش یافته ویروس کووید -۱۹. علاوه بر هزاران نمونه جمع آوری شده از بیماران کرونا، با هدف کار بر روی تولید و ساخت یک درمان واحد که قادر به مقابله با ویروس با جهش‌ها و گونه‌های مختلف آن است، صرف نظر از تعداد آن‌ها، همانطور که توسط پلت فرم این انجمن که مهمترین یافته‌ها را در این تحقیق منتشر کرده است، بیان شده است.

دارو‌ها و درمان‌ها اغلب به شاخک خاصی از پروتئین‌های ویروس متصل می‌شوند و سپس برای از بین بردن این موجودات عمل می‌کنند. دانشمندان می‌توانند این شاخک‌ها را برای پیوند دارو‌ها با ساختار‌های سه بعدی پروتئین‌های ویروسی شناسایی کنند، با این حال، با گذشت زمان، ممکن است جهشی رخ دهد که طی آن ویروس‌ها از شاخک پروتئین خود جهش یافته ودارو‌ها بی اثر می‌شوند؛ این معضلی است که دانشمندان برای تولید یک درمان مؤثر در برابر ویروس کرونا روبرو بوده اند.

برای حل این مشکل، دانشمندان دریافتند که در پروتئین‌های ویروسی چند جفت اتصال دهنده وجود دارد که بسیار ضروری هستند تا پروتئین بتواند عملکرد خود را در حفظ عمر ویروس انجام دهد و این شاخک‌ها قابل تغییر یا جهش نیستند. شاپیرا و همکارانش به دنبال این بودند که این شاخک‌ها را از نمونه‌های جمع آوری شده از بیماران مبتلا به کرونا برای رساندن دارو به آن‌ها پیدا کنند و آن را به آن‌ها مرتبط کنند تا ویروس با جهش‌های مختلف آن از بین برود.

الگوریتم‌ها آسیب پذیری‌های ویروس کشنده را تشخیص می‌دهند

تیم تحقیق از یک الگوریتم رایانه‌ای استفاده کرد که برای شناسایی شاخک‌های متصل کننده به دارو در ساختار‌های سه بعدی ۱۵ پروتئین SARS-CoV-۲ طراحی شده است. سپس، محققان پروتئین‌های مربوطه را در ۲۷ نوع جهش یافته ویروس کرونا پیدا و آن‌ها را مقایسه کردند. توالی آن با شاخک‌های متصل شونده به دارو، جایی که الگوریتم مورد استفاده در آن دو شاخک پروتئینی را در "RNA" ویروس کرونا با جهش‌های مختلف آن کشف کرد، که با وجود جهش‌های متعدد ویروس هیچ تغییری نمی‌کنند، و دانشمندان آن‌ها را شاخک‌های "NSP" ۱۲ " (nsp۱۲)، و" nsp۱۳ " (nsp۱۳) نامیدند.

هر یک از این دو پروتئین در رونویسی RNA ویروس نقش دارند و دانشمندان دریافتند که شاخک "NSP۱۳" در بین هزاران نمونه جمع آوری شده از بیماران بدون جهش در آن پایدارترین بود.

محققان می‌گویند دارو‌های ضد ویروسی جدید که شاخک "NSP۱۲" را هدف قرار می‌دهند، در حال حاضر در فاز‌های دوم و سوم آزمایشات بالینی قرار دارند، و در مورد شاخک "NSP۱۳"، این یک کشف کاملاً جدید است که در آزمایش‌های توسعه‌ای برای دارو‌ها و درمان‌های ریشه کنی ویروس کرونا به آن اولویت داده خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار:   10 مرداد   1400، کدخبر:7839878 ، www.yjc.news