پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۵۹۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
کم توجهی به بحث انتصابات درست و شایسته سالاری، عواقب و پیامد‌های عدیده‌ای به همراه دارد. از یکطرف باعث کاهش کارآمدی و افزایش هزینه‌ها و نارضایتی‌ها می‌شود و از طرف دیگر، بستر تخریب مدیران فعال را فراهم می‌سازد. همچنین در نگاهی پیامدسنجانه، باعث رزومه سازی جهت توجیه، مشروعیت و تداوم انتصابات نادرست توسط مدیر اشتباهی می‌شود. حکایت مدیریت آقای ماهی فروش در درمانگاه خیریه، شنیدنی است.
شعار سال: چندسال پیش برای اجاره بخش رادیولوژی یکی از درمانگاه‌های خیریه دعوت شدم و از قضا برای بازدید درمانگاه رفتم و نکته‌ای عجیب ذهنم را مشغول کرد و آن اینکه مدیر درمانگاه یک فرد دیپلمه و بازنشسته بود و در یک کلام طفلی اصلا در باغ مدیریت و خلاقیت و نوآوری نبود و راستش ایشان در تاسیسات و ساخت درمانگاه فعال بود (و تجربه اداره یک پرورش ماهی را در کار خود داشت که گا‌ها ماهی برای همکاران هم می‌آورد) که بعد از اتمام درمانگاه به عنوان پاداش انجام کار پست مدیریت داخلی درمانگاه به وی داده شد و با وجود زیان ده بودن درمانگاه هر ماه از خیرین و مالکان سرمایه پول تحت عنوان کمک به بیماران بی بضاعت می‌گرفتند و این پول‌ها را خرج سو مدیریت‌های خود می‌کردند.

از قضا بعد از شروع به کار من و عقد قراداد مجبور شدم تمام مشکلات درمانگاه و سومدیریت‌های موجود را خودم به دوش بکشم و شبانه روز تلاش کنم تا بخش رادیولوژی از حالت ضرر خارج شود، اما به محض وارد شدن بخش رادیولوژی به مرحله سود دهی انواع و اقسام آزار‌ها از سوی آقای ماهی فروش شروع شد. اما سیستم این آزار‌ها خیلی خیلی جالب بود.

مثلا با وجود اینکه رضایتمندی در نظرسنجی‌ها از بخش رادیولوژی بالای ۸۰ درصد بود، اما بیشترین شکایات مردمی از بخش رادیولوژی به دست مقامات مافوق و مدیرعامل درمانگاه می‌رسید و. خلاصه ناچار شدم برای بررسی چرایی بالا بودن تعداد شکایات به نسبت بقیه بخش‌های درمانگاه از مدیرعامل درمانگاه که همزمان رئیس هیئت مدیره هم بود درخواست وقت دیدار و گفتگو کنم.

جلسه که شروع شد، مدیرعامل شروع به تعریف و تمجید و تصدیق مدیر داخلی کرد و از او به عنوان دوست و امین ۳۰ ساله خود یاد کرد که چشم سوم او در درمانگاه و نماینده تام الاختیار اوست.

وقتی به اینجا رسید عرض کردم اگر این چشم سوم کج و معوج و زبانش پر از دروغ باشد چطور؟

گفتند اگر یک مورد را اثبات کنید من همین امروز ایشان را عزل می‌کنم.

با ۹ نفر از دوستان قرار گذاشتیم تا ۸ مورد شکایت از بخش دندانپزشکی در تماس تلفنی و با ذکر "عفونت و تخریب لثه و دندان " ثبت کنند و یک مورد هم شکایت از بخش تصویربرداری ثبت کنند، اما با عنوان برخورد نامناسب و نه قصور و اشتباه پزشکی و خسارت.

نتیجه کار جالب بود آن یک مورد رادیولوژی با آب و تاب و مفصل و فوری به مدیرعامل درمانگاه گزارش شده بود و حتی یک مورد از ۸ مورد خطای دندانپزشکی را مدیر داخلی ثبت نکرده بود و به مدیرعامل درمانگاه اطلاع نداده بود؟

موضوع با مستندات به مدیرعامل منعکس شد و همین موضوع باعث عزل مدیر داخلی شد که برای خود حق اجتهاد مدیریتی و تشخیص بالاتر از منافع درمانگاه و عموم و در جهت تقویت باند و ... راه انداخته بود.
پ. نوشت: من هم بار‌ها و بار‌ها در سیستم اداری به چشم دیدم که زیر دستان با بله قربان و جلب اعتماد اگرچه ظاهر مطیعی دارند، اما در نهایت همین مدیران میانی تحت عناوینی، چون قوانین و کار کارشناسی و ... بسیاری از کار‌های عادی را منع و بسیاری از کار‌هایی غیرمجاز را مجاز می‌کنند که اگر مدیران ارشد و مافوق تسلط کافی داشته باشند و فنون نظارت را بدانند به راحتی می‌توانند از پس این آدم‌های کوته فکر و فرصت طلب بر بیایند.

مهدی اسفندیار

دبیر سرویس سلامت و رفاه اجتماعی روزنامه صدای ملت

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال"نه به عوام فریبی "
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین