پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۸۸
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
خیلی وقت است که ما فرهنگ عذرخواهی را فراموش کرده ایم. از "گذشت" فاصله گرفته ایم و با کوچکترین تحریک، از کوره در می رویم و به جان هم می افتیم.
شعارسال: شهر فردا نوشت: نیازی نیست خیلی سرتان در اخبار و آمار باشد یا از آمار پزشکی قانونی مطلع باشید، کافی است در این شهر زندگی کنید تا برایتان مسلم شود که شهر ما برای شهروندانش آرامش را به ارمغان ندارد. خشم در این شهر افسارگسیخته است و به جای آنکه عنان آن در دست شهروندان باشد این خشم است که شهروندان را به هر طرف که می خواهد می کشد.

دبیر علمی انجمن علمی روانپزشکان ایران می‌گوید: هر دقیقه یک نزاع در سازمان پزشکی قانونی کشور ثبت می‌شود. بر اساس آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی، در دو ماهه نخست امسال، ۹۲هزار و ۴۷۳ مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با شمار۹۵ هزار و ۶۴۳ مراجعه‌کننده دراین رابطه، ۳/۳ درصد کاهش یافته است.

از کل مراجعان نزاع در این مدت ۶۳هزار و ۳۴۲ نفر مرد و ۲۹ هزار و ۱۳۱نفر زن بودند. در این مدت، استان‌های تهران با ۱۶ هزار و ۲۰۷، خراسان رضوی با ۷هزار و ۱۲۱، اصفهان با ۶ هزار و ۶۴۸ تن بیشترین و استان‌های ایلام با ۵۵۶، خراسان جنوبی با ۶۴۲ و سمنان با ۸۳۱ تن، کمترین آمار مراجعان نزاع را داشتند.

می گویند آستانه صبر و تحمل مردم ایران پایین آمده است و این مسئله، یکی از دلایل بروز نزاع‌های خیابانی است. به اعتقاد بسیاری از آسیب شناسان اجتماعی دهه آینده دهه مسائل مداخلات سلامت روان خواهد بود؛ دهه ای که بیشتر مداخلات به سمت و سوی روش های پیشگیرانه برای هر فرد خواهد رفت.

مجید ابهری معتقد است افزایش چشم گیر مراجعان به پزشکی قانوی به خاطر درگیری های فیزیکی به اندازه ای است که آسیب شناساسان اجتماعی را نگران کرده است.

"آلودگی هوا، آلودگی صوتی، تنش های عصبی ناشی از زندگی ماشینی، عجله و سرعت ناشی از آن برای رسیدن به سرکار و یا منزل، فشارها و تنش های روحی و عصبی ناشی از مشکلات شغلی و خانوادگی، بیکاری، گرانی، تورم و مشکلات ناشی از آن همه و همه عواملی است که کنترل واکنش های عصبی را سخت و دشوار می کند."

این آسیب شناس اجتماعی ضمن اعلام این مطلب می گوید افزایش برخوردهای فیزیکی همچنین می تواند به علت فشردگی باشد که زاییده زندگی شهرنشینی است. محدودیت ظرفیت سیستم حمل و نقل در شهرها چه در اتوبوس، مترو و حتی در حین تردد در خیابان نیز می تواند زمینه را برای افزایش درگیری ها لفظی و فیزیکی آماده کند.

از "گذشت" فاصله گرفته ایم

وی علت اصلی افزایش درگیری های لفظی و فیزیکی در چنین شرایطی را بالارفتن خشونت های رفتاری و کم رنگ شدن مهارت های مدیریت رفتار فردی و اجتماعی می داند و می گوید: خیلی وقت است که ما فرهنگ عذرخواهی را فراموش کرده ایم. از "گذشت" فاصله گرفته ایم و با کوچکترین تحریک، از کوره در می رویم و به جان هم می افتیم.

"فرهنگ گذشت تا دو دهه پیش باعث افتخار ما بود که اکنون به دست فراموشی سپرده شده و با اندک تصادف یا برخوردی درگیری رفتاری و کلامی ایجاد می شود"

وی با بیان این نکته که مردم کم کم لبخند را فراموش کرده اند می گوید: چهره اخموی شهروندان و در خود فرو رفتن آنها به هنگام عبور و مرور بیانگر این واقعیت است که افراد منتظر یک بهانه برای تخلیه تنش ها روانی ناشی از عوامل محیطی هستند.

این آسیب شناس هشدار می دهند اگر روند بروز و ظهور خشونت در جامعه ادامه پیدا کند، آمار درگیری های فیزیکی، ضرب و جرح و حتی قتل به طرز اعجاب آوری رشد کرده و موجب افزایش جمعیت کیفری در جامعه می شود.

ابهری متذکر می شود که نمایش فیلم ها و اخبار خشن و خطر آفرین باید در رسانه ها کاهش یافته و به جای آن مردم به آرامش دعوت شوند.

"باید ریشه های تنش های عصبی در جامعه شناسایی شود، عرضه زیرساخت های عصبی و روان شناختی جامعه نیازمند ترمیم و تقویت است، باید آرامش را به شهر بازگرداند و برای عادی سازی روابط در جامعه دست به کار شد."

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 15 آبان 1395، کد مطلب: 13950815000846، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین