پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۰۱۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹
از زمان یک ماهه انتصاب حجت الاسلام اژه‌ای در منصب قضا، وی تا کنون بازدید‌های سرزده از محاکم قضایی، زندان‌ها و گفتگو با مردم داشته که بر رویکرد فسادستیزی و عدالت محوری وی صحه می‌گذارد؛ طوری که توجه به مجموعه قضایی مبین قاطعیت وی در ادامه راهی است که به امنیت و تحول در جامعه منتهی میشود.
شعار سال: صبح امروز مهدی حاج محمدی رئیس سازمان زندان‌ها در توئیتی از بازدید سر زده حجت الاسلام محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه از بند‌های امنیتی زندان اوین خبر داد.

وی در این توئیت نوشت: «عالی‌ترین مقام قضائی در نظام اسلامی، در اقدامی بی سابقه، سرزده از بند‌های امنیتی ۲الف، ۲۰۹ و ۲۴۱ ‎زندان اوین بازدید کردند و وضعیت متهمین را بررسی کردند. پیامِ بازدید از سومین زندان در سی و پنجمین روزِ خدمت و تاکید بر حقوق بازداشت شدگان وتسریع بر تعیین تکلیف متهمین بسیار روشن است.»
 
بررسی عملکرد یک ماهه اژه‌ای در قوه قضاییه

پیش از این خبر القاصی مهر دادستان تهران در خبری اعلام کرد: به دنبال دستور رییس قوه قضاییه تعدادی از محکومین امنیتی با آزادی مشروط و یا عفو آزاد شده‌اند.

وی در تشریح این خبر با اشاره به اینکه ریاست قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه دستوری درباره مسئله زندانیان و کسانی که نگهداری و بازداشت آن‌ها طولانی شده و تحت قرار هستند و هنوز حکم آن‌ها صادر نشده و یا به عبارتی بلاتکلیف هستند صادر و تاکید ویژه‌ای داشتند که دادستان‌ها در سراسر کشور به این موضوع ورود جدی داشته باشند، گفت: با همین رویکرد با ۱۲۵ نفر از مقامات قضایی در زندان تهران بزرگ حضور پیدا کردیم. این ملاقات‌ها از صبح امروز شروع شده و تا غروب ادامه دارد.

مدیریتی که به شنیدن گزارش بسنده نمی‌کند و به دیدن متکی است

اخبار فوق را می‌توان جریان یافتن حرکتی نو تعبیر کرد و پاسخی قاطع و متقن به سوالاتی که با ورود آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس سابق دستگاه قضا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری در اذهان برخی از افرد مطرح شد.

چرا که خبر کاندیداتوری آیت الله رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ سبب ایجاد سوالات و نگرانی‌هایی از سوی اهالی رسانه و جامعه‌ای که پشتیبان نهضت عدالت محوری و فساد ستیزی بودند، شد. نهضتی که با ورود رئیسی به دستگاه قضا به جریان افتاد و در طول دو سال سوابق درخشان و اقدامات تحسین برانگیزی را در تمام حوزه‌ها رقم زد.

با انتخاب حجت الاسلام غلامحسین اژه‌ای به عنوان جانشین و رئیس جدید دستگاه قضا، نه تنها این نگرانی‌ها به کلی مرتفع گردیده، بلکه اقدامات درخشان و پایمردی وی در این مسئولیت جدید، به همگان اثبات کرد که حجت الاسلام اژه‌ای دنباله رو آیت الله رئیسی در امر مبارزه با فساد و در پی برقراری عدالت در جامعه است.

برای تبیین بیشتر این مدعا مروری به اقدامات یک ماهه رئیس دستگاه قضا بسیاری از ابهامات را بر طرف خواهد کرد.

مراسم تودیع آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای روسای قدیم و جدید قوه قضائیه در تاریخ ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۰ برگزار شد و حجت الاسلام اژه‌ای رسما به عنوان سکاندار قوه قضائیه معرفی شد و از همان بدو امر مدیریت میدانی خود را آغاز کرد؛ مدیریتی که به شنیدن گزارش‌ها بسنده نمی‌کرد و به دیدن وقایع و اتفاقات پیرامون خود متکی بود.

بازدید سرزده از دادگستری شهرستان قدس

۱۹ تیر ماه؛ به فاصله ۵ روز از مراسم معارفه در روز ۱۹ تیر ماه سال جاری یک کاربر در توئیتی نوشت: راه رئیسی ادامه دارد. محسنی اژه‌ای امروز به عنوان نخستین سفر خود بصورت سرزده در دادگستری شهرستان قدس حضور پیدا کرد. رئیسی گفته بود من مدیر پشت میز نشین نیستم، اژه‌ای هم نشان داد ادامه دهنده‌ی همان خط است.

بازدید سرزده از زندان رجایی‌شهر
 
بررسی عملکرد یک ماهه اژه‌ای در قوه قضاییه

۱ مرداد ماه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه به‌صورت سرزده از زندان رجایی‌شهر بازدید کرد.

وی در دومین بازدید از زندان‌های کشور بدون اعلام قبلی به زندان رجایی‌شهر کرج در مرکز استان البرز رفت و در بازدید از بخش‌های مختلف زندان از جمله بند زندانیان امنیتی و همچنین بند جرائم خشن ضمن گفتگوی چهره‌به‌چهره با زندانیان، از نزدیک در جریان وضعیت، مشکلات و کمبود‌ها و خواسته‌های آن‌ها قرار گرفت.

دستور آزادی و بخشودگی برخی از محکومان ناآرامی‌های آبان
۳ مردادماه؛ رئیس دستگاه قضا در ملاقات مردمی و دیدار با تعدادی از خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸، از دادستان تهران خواست با بررسی فوری پرونده این نوع محکومان، زمینه آزادی و بخشودگی افراد واجد شرایط را فراهم کند.
 
بررسی عملکرد یک ماهه اژه‌ای در قوه قضاییه

دستور آزادی بازداشت شدگان معترض دشت آزادگان

۵ مردادماه؛ رئیس شورای تامین شهرستان دشت آزادگان در رابطه با سرنوشت دستگیرشدگان ناآرامی‌های خوزستان که به کمبود آب معترض شده بودند؛ گفته بود: به دستور رییس قوه قضاییه و پیگیری‌های صورت گرفته از طریق اعضای شورای تامین شهرستان مبنی بر ندامت بعضی افراد و عدم مشارکت بعضی از این افراد درخسارت وارده، اکثر بازداشت شدگان تجمعات روز‌های اخیر آزاد شدند.
 
بررسی عملکرد یک ماهه اژه‌ای در قوه قضاییه

وی در ادامه می‌افزاید: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه چند روز پیش در تماس تلفنی با رئیس کل دادگستری استان خوزستان دستور داده بود هر چه سریع‌تر زمینه آزادی کسانی که در جریان اتفاقات روز‌های اخیر در این استان، صرفاً به خاطر اعتراض تحت نظر قرار گرفته‌اند را فراهم نماید.

بازدید سرزده از در دادسرا و دادگستری شهرستان قرچک

۶ مردادماه؛ رئیس قوه قضاییه به صورت سرزده و بدون اعلام قبلی در دادسرا و دادگستری شهرستان قرچک حضور یافت و با مراجعه کنندگان دیدار و با تنی چند از قضات و کارکنان گفتگو کرد.

وی درجریان برنامه میدانی و در راستای بازدید و سرکشی از محاکم قضایی، ضمن بازدید از شعب مختلف، به صورت رودررو با تنی چند از مردم و مراجعه کنندگان دیدار کرده و از نزدیک به مسائل و مشکلات آنان رسیدگی کرد.

محسنی اژه‌ای علاوه بر دیدار با مردم، با تنی چند از قضات و کارکنان دادسرای قرچک دیدار کرد و در جریان رسیدگی به پرونده‌ها قرار گرفت.

عفو و آزادی برخی از محکومین امنیتی و بازدید سرزده از بند‌های امنیتی ‎زندان اوین

۱۶ مرداد؛ دستور رئیس دستگاه قضا مبنی بر عفو و آزادی تعدادی از محکومین امنیتی و بازدید سرزده از بند‌های امنیتی ‎زندان اوین دو اتفاق اخیری بود که حجت الاسلام اژه‌ای امروز به تاریخچه تحول در قوه قضائیه افزود.
 
بررسی عملکرد یک ماهه اژه‌ای در قوه قضاییه

بازخوانی اتفاقات فوق تنها و صرفا در حوزه قضایی و زیر مجموعه مدیریت خود بوده است؛ بدیهی است که در یک ماهی که وی به ریاست دستگاه قضا منصوب شده اقدامات درخشان دیگری در سایر حوزه‌ها و در مشورت و تعامل با سایر قوا داشته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از، تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۷۵۷۵۵۸، www.dana.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین