پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
ورود گاوآهن فلزی به ایران در زمان ناصرالدین شاه رخ داد. در سال ۱۳۰۰ شمسی در تهران نمایشگاه صنعتی برگزار شد که ایرانیان از نزدیک تراکتور ساخته شده توسط خارجی‌ها را به چشم دیدند. اولین تراکتور نفتی در سال ۱۳۰۸ و زمان رضاه شاه برای مدرسه فلاحت کرج خریداری شد، اما واردات رسمی تراکتور و کمباین به ایران، از سال ۱۳۳۱ آغاز شد
شعار سال: اگر نیامده بود کمر انسان و حیوان زیر بار کار طاقت فرسای کشاورزی می‌شکست. تمام مزارع و سبزه زار‌های جهان کار مشترک انسان و حیوان بود.

تراکتور (به انگلیسی: Tractor) به معنی «کشنده» است. از زمان وقوع انقلاب صنعتی، همیشه این فکر وجود داشت که چگونه می‌شود در عرصه کشت و کار از رنج انسان کم کرد و میزان محصول زمین افزود. انگیسی‌ها دست به کار شدند و وسیله‌ای با عنوان تراکتور را اختراع کردند.

نمونه‌های اولیه تراکتور‌ها در واقع گاوآهن‌هایی بودند که به موتور بخار مجهز شده بودند. بعد‌ها نمونه امروزی تراکتور‌ها که با موتور بخار کار می‌کردند به وجود آمدند. این موتور بخار برای آنکه کار کند به مقادیر زیادی آب یا زغال سنگ نیاز داشت؛ بنابراین این تراکتور‌های اولیه بسیار بزرگ بودند و نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی داشتند به‌طوری که گاهی برای به حرکت درآوردن و استفاده از یک تراکتور موتور بخاری به ۱۵ نفر کارگر نیاز بود.

نخستین تراکتور به معنی امروزی در ۹ اگوست ۱۸۹۷ توسط جیمز روبرتسون ساخته شد که بنزینی بود و تراکتور‌های دیزلی بعدا و به مرور جا افتاد و مورد قبول واقع شد. بعد از آن تاریخ، شرکت‌ها و برند‌های مختلفی اقدام به ساخت تراکتور کردند و تا امروز حداقل ۸ نوع تراکتور با کاربری‌های مختلف مثل شخم زنی، چمن زنی، حمل بار و بیل مکانیکی ساخته شده است.
 
اولین تراکتور چگونه وارد ایران شد؟

ورود گاوآهن فلزی به ایران در زمان ناصرالدین شاه رخ داد. در سال ۱۳۰۰ شمسی در تهران نمایشگاه صنعتی برگزار شد که ایرانیان از نزدیک تراکتور ساخته شده توسط خارجی‌ها را به چشم دیدند. اولین تراکتور نفتی در سال ۱۳۰۸ و زمان رضاه شاه برای مدرسه فلاحت کرج خریداری شد، اما واردات رسمی تراکتور و کمباین به ایران، از سال ۱۳۳۱ آغاز شد و در همان سال بنگاه توسعه ماشین‌های کشاورزی آغاز به کار کرد.

در سال ۱۳۴۵ شمسی تعدادی تراکتور «یونیورسال» از کشور رومانی وارد شد و یکسال بعد تریلی متصل به این تراکتور توسط خود ایرانی‌ها ساخته شد. در سال ۵۲ یک کارخانه در اراک اقدام به مونتا‍ژ تراکتور «جان دیر» کرد. با تأسیس کارخانه تراکتورسازی تبریز در سال ۵۳، تحولی در تولید و مونتاژ قطعات تراکتور در ایران شروع شد و تراکتور مسی فرگوس مونتاژ و به تولید انبوه رسید. مدتی هم تراکتور‌های «فیات» وارد ایران شد. امروزه تراکتور به طور کامل در کشور ساخته می‌شود.

در هر صورت، اختراع تراکتور تحولی در کشاورزی پدید آورد و مشکل قحطی مواد غذایی که مشکل همیشگی بشر بود را تا حد زیادی مرتفع ساخت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت کارخانه‌دار، تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۰، www.karkhanedar.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین