پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۵۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
پژوهشگر متعهد به توضیح اهداف تحقیق و جلب رضایت برای انجام مصاحبه و ضبط صدا بوده و به مصاحبه‌شوندگان تعهد داده شد که از اطلاعات آنان بدون افشای هویت در تحلیل‌ها استفاده می‌شود.
شعار سال: برای تامین اعتبار تحقیق از روش‌های تامین اعتبار در تحقیقات کیفی و میدانی استفاده شده است. حضور در میدان تحقیق، جلب اعتماد مشارکت کنندگان، در میان گذاردن نتایج و تفسیر یافته‌ها با مشارکت کنندگان و استفاده از روش‌های مختلف گرد‌آوری داده‌ها (مثلث بندی) که سبب می‌شود نتایج حاصل از یک روش با روش دیگر تایید شود، از جمله شیوه‌های تامین اعتبار تحقیقات کیفی است (ین ۱۳۸۱، ۵۳) و (کرسول۲۰۸:۲۰۰۶). حضور طولانی مدت در میدان تحقیق و مشاهده مستمر باعث ایجاد اعتماد برای مشارکت کنندگان، فهم فرهنگ و تصحیح اطلاعات غلط احتمالی است (کرسول۲۰۰۶:۲۰۷).
برای تامین اعتبار تحقیق، از جمله نتایج و تفسیر خود از مشاهدات و مصاحبه‌ها را با یک جامعه شناس اهل قم در میان گذاشته و مورد بحث قرار دادم. همچنین نتایج تحقیق یا تفسیر محقق از یافته‌ها با مشارکت کنندگان مورد بحث قرار گرفت. از جمله در یکی از گروه‌های تشکیل شده در فضای مجازی که همه اعضای آن دختران کمتر از ۱۸ سال بودند، مشارکت کنندگان کنجکاوی بیشتری برای اطلاع یافتن از نتایج تحقیق از خود نشان می‌دادند. در نتیجه نتایج مربوط به آن گروه و مقایسه‌ای را که صورت داده بودم به طور خلاصه برایشان بیان کردم و آن‌ها این نتایج را تایید کردند.
چنان که پیش‌تر تشریح شد حضور مستمر در دو میدان و مشاهده موقعیت موضوع تحقیق در فضا‌های مختلف شهری، ایجاد اعتماد در مشارکت کنندگان و ایجاد فرصت کافی جهت ارائه نظراتشان تامین کننده اعتمادپذیری مد نظر است. شیوه انتخاب مشارکت‌کنندگان که در بخش روش تحقیق تشریح شد، شامل گروه‌های مختلف و با وضعیت متفاوت به لحاظ تجربه و جایگاه اجتماعی هستند که همگرایی روایت‌های آن‌ها و یا واگرایی قابل توضیح این روایت‌ها اعتبار داده‌ها را تامین می‌کند (رایزمن:۲۰۰۸).
اقناع‌کنندگی متن که همراه با پیوستگی و انسجام آن می‌باشد، دقت در ارائه اطلاعات، تهیه شواهد توصیفی و توجه به تفاسیر ممکن دیگر از لوازم اعتباریابی است (رایزمن، ۱۹۱:۲۰۰۸)، که با توصیف فربه، غنی و همراه با جزئیات از میدان و موضوع تحقیق و ارائه اسناد تحقق می‌یابد (کرسول ۲۰۰۶:۲۰۹).
۱-۶-۳ ملاحظات اخلاقی
توجه به چند نکته در مورد ملاحظات اخلاقی حائز اهمیت است. از سویی قسمت اعظم موضوع تحقیق و به تبع آن پرسش‌های مورد مصاحبه در حوزه خصوصی افراد و از جمله مسائلی است که صحبت در مورد آن‌ها به لحاظ فرهنگی دارای نوعی ممنوعیت بوده و «تابو» به حساب می‌آید. از سوی دیگر گروهی از مصاحبه‌شوندگان در سنین زیر ۱۸ سال هستند که مصاحبه با آنان علاوه بر رضایت مشارکت کننده مستلزم جلب رضایت والدین نیز هست (کوسارو،۱۳۹۳). این مهم به دلیل معرفی محقق از طریق دوستی و آشنایی‌های چهره به چهره و اعتماد شخصی افراد نسبت به محقق به سادگی ممکن شد.
پژوهشگر متعهد به توضیح اهداف تحقیق و جلب رضایت برای انجام مصاحبه و ضبط صدا بوده و به مصاحبه‌شوندگان تعهد داده شد که از اطلاعات آنان بدون افشای هویت در تحلیل‌ها استفاده می‌شود و آنان طی تحقیق حق دارند از پاسخ به برخی از پرسش‌ها خودداری یا مصاحبه را قطع کنند. از آنجا که موضوع تحقیق در حوزه زندگی روزمره بود و تا حدودی آزادی عمل برای هدایت گفتگو به موضوعات مرتبط دیگر وجود داشت، به نظر می‌رسید که صحبت کردن و گفتگو برای مصاحبه شوندگان جذابیت دارد و آنان با میل و رغبت خود زمان مصاحبه را طولانی‌تر می‌کردند.
همچنین این اطمینان به مصاحبه شوندگان داده شد که اطلاعاتی که حین مصاحبه ارائه می‌دهند برای دیگران از جمله والدینشان افشا نمی‌شود. برای برخی از مصاحبه شوندگان این مساله بسیار اهمیت داشت، زیرا حوزه دانش جنسی، حوزه‌ای است که بسیاری از والدین از ورود به آن پرهیز می‌کنند به طوری که آگاهیشان از میزان اطلاعات و نگرش‌های فرزندان در حد حدس و گمان است و فرزندان نیز از آگاه شدن والدینشان در این زمینه نگران هستند. به همین دلیل در برخی موارد به نظر می‌رسید آشنایی محدود من با خانواده مصاحبه شوندگان برای راحت‌تر بودن آنان در مصاحبه بسیار کمک کننده است. آنان به من به عنوان یک دوست قابل اعتماد (به خاطر معرفی از طرف یک دوست خانوادگی یا خویشاوند) و در عین حال غریبه‌ای که در روابط اجتماعی آنان (از جهت خانوادگی، مدرسه، محله و …) نقشی ندارد، نگاه کرده و درباره تجارب و نگرش‌های خود صحبت می‌کردند. از طرف دیگر تلاش کردم الگو‌های تربیتی والدین از جمله در عدم ارائه اطلاعات مربوط به رابطه جنسی به نوجوانان رعایت شود. پرسشگری در این حوزه به گونه‌ای انجام شد که نوجوان حدود دانش جنسی خود را برای محقق مشخص کند و نه اینکه دانشی به او ارائه شود که پیش‌تر از آن بی اطلاع بوده است.

۱-۶-۴ محدودیت‌های تحقیق
با توجه به تاکید روش شناسانه بر حضور مستمر و طولانی و انجام مصاحبه‌های باز و عمیق، انجام تحقیق مردم نگارانه در دو میدان نسبتا دور از یکدیگر با مشکلات در رفت و آمد و حضور در هر دو میدان همراه است. اگر در سایر تحقیقات مردم نگارانه، دسترسی به میدان به عنوان شاخصی برای انتخاب موضوع در نظر گرفته می‌شود، در تحقیق تطبیقی این ملاحظات باید برای دو میدان تحقیق در نظر گرفته شود؛ که در عمل به سختی امکان پذیر است.
تعیین زمان و هماهنگی برای انجام مصاحبه‌های مردم نگارانه، با توجه به ملاحظات در مورد شرایط انجام مصاحبه که در قسمت روش تحقیق تشریح شد، از جمله مشکلات این تحقیق بوده است. به طور مثال هماهنگی در مورد زمان علاوه بر برنامه شخصی مصاحبه شونده (یا مصاحبه شوندگان در یک جلسه) مستلزم هماهنگی با والدین نیز بود. محدودیت‌های برنامه درسی نوجوانان که حدود یک ماه درگیر امتحانات پایان ترم بوده و در بقیه سال تحصیلی نیز تنها روز‌های پایان هفته امکان مصاحبه داشتند. همچنین درگیری فکری و تحصیلی با کنکور ورود به دانشگاه، مساله‌ای بود که در چند مورد باعث رد کردن تقاضای مصاحبه شد.

انجام مصاحبه‌ها و گفتگو‌های طولانی مدت در محیط‌های عمومی مساله دیگری بود که هم در مرحله مصاحبه و هم در مرحله پیاده سازی مشکلاتی را ایجاد کرد. از جمله این که ضبط گفتگوی چند ساعتی و در دسترس نبودن منبعی برای شارژ مجدد دستگاه ضبط صوت (تلفن همراه) یا قطع اتصال آن به دلیل مزاحمت‌های محیطی باعث از دست رفتن بخشی از گفتگو‌ها شد که تلاش کردم این آسیب را تا حدی با یادداشت سریع آنچه به خاطر داشتم کاهش دهم. خوشبختانه تنها یکی از مصاحبه شوندگان که از والدین بود، در حین مصاحبه تقاضای خاموش کردن ضبط صوت را کرد و از این لحاظ با مشکل زیادی مواجه نبودم. همچنین گفتگو‌های طولانی و صحبت چند نفر به طور همزمان، در مصاحبه‌های گروهی، پیاده سازی آن‌ها را سخت‌تر و وقت گیرتر کرد. تا حدی که در مورد چند گفتگو به جای پیاده سازی کامل به شنیدن چند باره گفتگو‌ها و پیاده سازی نقل قول‌هایی که در متن از آن‌ها استفاده شده، اکتفا کردم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از انسان شناسی و فرهنگ، تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰، anthropologyandculture.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
0
0
آنقدر مشکل داریم که اینها هیچ است. کسی به این مسائل نگاه هم نمی کند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین