پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۵۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
عملکرد اعطای تسهیلات ارزی از منابع صندوق توسعه ملی که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه و منتشر شده است نشان می‌دهد که بیش از ۲۸ میلیارددلار از منابع این صندوق برای تکالیف خارج از روال اساسنامۀ این صندوق مسدود و تقریبا ۹۹% آن نیز پرداخت شده است.
شعار سال: خلاصه عملکرد اعطای تسهیلات ارزی از منابع صندوق توسعه ملی که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه و منتشر شده است نشان می‌دهد که از ابتدای تأسیس صندوق تا ابتدای سال ۹۸، بیش از ۲۸ میلیارددلار از منابع این صندوق برای تکالیف خارج از روال اساسنامۀ این صندوق مسدود و تقریبا ۹۹% آن نیز پرداخت شده است.

از ارقام فوق، معادل ۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار (تن‌ها تا ابتدای سال ۹۸) برای اعطای تسهیلات جهت اجرای طرح‌های ملی مربوط به حوزه آب، خاک و کشاورزی بر اساس قوانین مربوطه اختصاص یافته و هزینه شده است.

البته این مبالغ، تنها بودجه‌های ارزی تخصیص داده شده از محل صندوق توسعه به حوزه آب، خاک و کشاورزی هستند و در کنار این بودجه‌های ارزی، بودجه‌های ریالی سالیانه نیز به این حوزه‌ها تخصیص یافته است.

با توجه به این بودجه‌های ارزی و ریالی هزینه‌شده، سوالات اساسی ذیل در این حوزه مطرح هستند:

۱) چرا علیرغم تخصیص مبالغ ارزی بسیار هنگفت و قابل توجه در حوزه آب، خاک و کشاورزی در سال‌ها و دهه‌های اخیر؛ وضعیت آب، خاک و کشاورزی در کشور بسیار بغرنج و نامناسب است و مسوولان ارشد به طور مداوم نسبت به وضعیت بحرانی کشور در این حوزه‌ها هشدارمی‌دهند؟ مشکلات اصلی در این حوزه‌ها کجاست؟

۲) چرا علیرغم تخصیص و هزینه‌کرد ارزی و همچنین ریالی هنگفت و قابل توجه از منابع ملی بویژه از صندوق توسعه ملی در برخی طرح‌های توسعه آب، خاک و کشاورزی در کشور، تقریباً هیچ گزارشی در خصوصِ «نحوۀ هزینه کرد» وهمچنین «میزان اثربخشی» این طرح‌ها و هزینه‌ها تهیه و ارائه نشده و نمی‌شود؟

بدون شک، لزوم پایش و ارزیابیِ نحوه و همچنین میزان «اثربخشی» این طرح‌ها، باید مورد توجه و پرسش ویژه قرار گیرد. تدوین شیوه‌نامه و سازوکار برای:

۱- پایش و ارزیابی اثربخشی طرح‌های اعتبار تخصیص یافته از صندوق در حوزه آب و خاک و کشاورزی و
۲- تخصیص تسهیلات ارزی به این طرح‌ها؛ ضروری است.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال شفافیت برای آب
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین