پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۵۵۰۱۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۳
جواد اوجی در شرایطی برای تصدی وزارت نفت پیشنهاد شده است که ایران یکی از بدترین شرایط فروش نفت خود را در چهار دهه اخیر را پشت سر می‌گذارد. یک کارشناس حوزه انرژی معتقد است اوجی می‌تواند در وزارت نفت موفق عمل کند، اما چالش‌های زیادی در پیش دارد.
شعار سال: وزارت نفت به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران با مشکلات زیادی روبه‌روست. این وزارت‌خانه بخش عمده‌ای از توان تامین مالی خود را از دست داده و در جذب سرمایه‌گذار نیز موفق نبوده است. شرکت‌های تابعه این وزارت‌خانه نیز با بدهی‌های کلان مواجه هستند و بعید است بتوانند در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند. ایران طی یک دوره طولانی، بعد از عربستان سعودی دومین کشور تولیدکننده نفت در سازمان «اوپک» بود. تحریم‌های امریکا، اما ایران را به رده پنجم عقب راند. اما در جدیدترین گزارش اوپک با پشت سرگذاشتن کویت در جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک قرار گرفت. وزارت‌خانه تحت‌مدیریت جواد اوجی باید بتواند سهم ایران در بازار جهانی نفت را باز‌پس گیرد.

«حسن مرادی» کارشناس انرژی و استاد دانشگاه در خصوص انتخاب جواد اوجی به‌عنوان وزیر نفت دولت سیزدهم می‌گوید: «در وزارت نفت یک اصل وجود دارد و این اصل عبارت از این است که کارکنانی که در حوزه وزارت و در حوزه شرکت فعالیت می‌کنند، به دو دسته شرکتی و غیرشرکتی تقسیم می‌شوند. هرکس که سفارشی بیاید یا منصوب شود تا عضو شرکت نفت نباشد به آن غیر شرکتی می‌گویند و او را قبول ندارند. حتی جناب زنگنه هم زمانی که ۳۵ سال پیش در وزارت نفت به صورت غیرشرکتی حضور داشت او را قبول نداشتند و بعد‌ها به‌عنوان عنصر داخلی شناخته شد. اگر آقای رئیسی هر کس دیگری را غیر از جواد اوجی یا امثال او منصوب می‌کرد، قطعا مورد پذیرش صنعت نفت قرار نمی‌گرفت. باتوجه به اینکه آقای اوجی تحصیل‌کرده دانشکده نفت است و اصالتا یک شرکتی هست، قطعا می‌تواند در وزارت نفت پذیرفته شود و شرکت ملی نفت ایران مجبور است او را قبول کند و با اوجی همکاری کند».

جواد اوجی؛ از دور زدن تحریم تا وزارت نفت!

اما چه چالش‌هایی پیش روی وزیر نفت آینده خواهد بود؟

به گفته مرادی اولین چالش اوجی تحریم‌ها است. او در این‌باره می‌گوید: «ما به هر درجه‌ای که تحریم‌ها را با اهمیت بگیریم چه بگوییم این‌ها اصل است چه بگوییم فرع است باید تحریم‌ها برداشته شود تا مسیری برای صادرات نفت ایجاد شود. اگر تحریم‌ها هم برداشته نشود، راه‌های مختلفی پیش‌روی وزیر نفت وجود دارد از جمله موضوع LMG. جواد اوجی سابقه فعالیت در شرکت گاز LMG را نیز دارد. متاسفانه در صنعت LMG ما ۹۰ سال از دنیا عقب هستیم. قرار بود فرانسوی‌ها بیایند و بعد از تحریم‌ها مشغول شوند، اما آن‌ها هم جمع کردند و رفتند. ما باید بخش عمده‌ای از گاز کشور را به LMG تبدیل کنیم و بتوانیم آن‌را به کشور‌های دیگر صادر کنیم.»
 
وزیر آینده نفت ایران در بدترین شرایط فروش نفت

او در این باره ادامه داد: «تولید گاز LPG نیز در شهر‌های مختلف افزایش پیدا کرده است. می‌توان گاز‌های LPG را در کپسول‌های ۱۱ و ۲۰ کیلویی این گاز‌ها را نیز به کشور‌های مختلف صادر کنیم؛ بنابراین وزیر نفت آینده می‌تواند در این حوزه فعالیت موثری داشته باشد. درخصوص صادرات خط لوله گاز نیز باید تلاش‌هایی صورت بگیرد. ازدیاد تولید نیز باعث می‌شود تا کمبودی داخل کشور نداشته باشیم. بازار‌های جدیدی را برای نفت پیدا کنند که دچار تحریم نشوند یا بتوانند حداقل تحریم‌ها را از طریق آن بازار‌ها دور بزنند. موضوع دیگر تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها است. پالایشگاه‌های ما نیاز به تعمیرات اساسی دارند. راندمان در پالایشگاه‌های ما بسیار پایین است. باید تلاش شود تا این راندمان را بالا ببرند.»

این کارشناس حوزه انرژی معتقد است که وزارت نفت با چالش‌های جدی روبه‌رو است، اما کسی که در راس شرکت ملی نفت فعالیت داشته و سابقه کار در حوزه نفت و گاز را دارد قطعا با بقیه موارد هم آشنایی دارد. او در پایان ابراز امیدوار کرد تا نمایندگان مجلس به دور از نگاه سیاسی و نگاه کاری به اوجی نگاه کنند و با رای قاطع به او از صنعت نفت حمایت کنند.

جواد اوجی در دوران وزارت رستم قاسمی و با اوج‌گیری تحریم‌ها علیه ایران، در زمینه دورزدن تحریم‌ها فعالیت‌هایی داشته است و از چهره‌های مورد اعتماد جناح نزدیک به دولت جدید است. برخی رسانه‌های تخصصی نفت از جمله نفت نوین نوشته‌اند که او از سمت رستم قاسمی، وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد مامور انتقال شمش‌های طلا به کشور‌های همسایه برای تهاتر کالا به کالا و دور زدن تحریم بود. حال باید دید درصورت راه یافتن به وزارت نفت چگونه با تحریم‌ها مبارزه خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فراز، تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۴۵۸۳۰، www.farazdaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین