پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۰۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
دولتمردان با توجیه منافع‌ ملی هر بلایی بر سر خود و دنیا می‌آورند. سیاستمدارهایی که فقط بلدند خوب حرف بزنند و چون قدرت در دستشان است صدای بزرگان علم و فرهنگ و دلسوزان و مصلحان شنیده نمی‌شود.

شعار سال: پس از انتشار نامه‌ا‌ی درباره معضل آلودگی هوا که به امضای بیش از ۵۷۰۰ نفر از هنرمندان کشور رسید و شخص رئیس جمهور را مخاطب قرار می‌داد، امیدواری‌ها برای توجه بیشتر دولت به این موضوع حیاتی و مهم بیشتر شده است. در این رابطه خبرنگار ما انگیزه‌ها و دل مشغولی‌های چند تن از هنرمندان امضاکننده این نامه را جویا شد.

غلامحسین امیرخانی (خوشنویس صاحب‌نام کشور) گفت: باید از تجربه همه بزرگان صاحبنظر در زمینه‌های مختلف علمی و اجتماعی برای حل مدیریت محیط زیست و معضل آلودگی هوا بهره برد. این دانش علمی که کره زمین به عنوان مادر چگونه مدیریت شود که بتوانیم زندگی خود به عنوان انسان را در آن ادامه دهیم از گذشته وجود داشته است ولی سیاست‌های غلط دولت‌ها مانع شده که این دانش قدرت اعمال داشته باشد.

وی افزود: دولت‌ها منفعت امروز را می‌بینند و مشکل فردا را نمی‌بینند و این شامل همه کشور‌ها می‌شود. در قرن حاضر یک مسابقه اتفاق افتاده که دولتمردان با توجیه منافع‌ملی هر بلایی بر سر خود و دنیا می‌آورند. سیاستمدارهایی که فقط بلدند خوب حرف بزنند و چون قدرت در دستشان است صدای بزرگان علم و فرهنگ و دلسوزان و مصلحان شنیده نمی‌شود.

این پیشکسوت خط نستعلیق ادامه داد: اولین نیاز ما برای زنده ماندن هواست. هوای سالم اولویت اول انسان متفکر است.

وی با اشاره به نشست پاریس درباره آلودگی هوا گفت: این معضل به شرایط بحرانی نزدیک می‌شود و این دست فعالیت‌ها کافی نیست.

چهره ماندگار کشور درباره امضای این نامه گفت: اگر از جانب جامعه هنری این مطلب عنوان شد برای این بود که به عنوان شهروند جهان تذکری جدی بدهیم تا این موضوع از پشت ذهن‌مان که گرفتار مسائل روزمره شده؛ جلوی چشم‌مان بیاید.

او در پیشنهادی عنوان کرد: برای مثال شهرداری یا دولت می‌توانند برای کارکنانی که با دوچرخه به محل کار بیایند امتیازاتی در نظر بگیرد و زمینه و بستر را فراهم کند تا وجدان خواب‌آلود ولی فهمیده مردم ما بیدار شود. البته در این رابطه کار‌شناسان بهتر می‌توانند نظر دهند.

علی اشرف صندوق‌آبادی (نایب رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران) دیگر امضاکننده این نامه است.

صندوق‌آبادی گفت: فکر می‌کنم هوای پاک حق مسلم همه شهروندان عزیز خصوصاً شهروندان پایتخت‌نشین است. این موضوع از دو منظر قابل بررسی است: یکی وظیفه ما شهروندان که با اقداماتی ساده می‌توانیم به حل این مشکل کمک کنیم مثل استفاده کمتر از خودروهای شخصی و دیگری وظیفه دولت است. انتظارمان این است که دولت تدبیر و امید جدیت بیشتری برای حل معضل آلودگی هوا انجام بدهد. ما اعلام آمادگی کردیم به عنوان جامعه هنری با دولت همکاری کنیم تا بتوانیم این گام بلند را برداریم.

نایب رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید جامعه هنری چه کمکی می‌تواند به حل این معضل بکند؟ گفت: بهترین ابزار برای ساختن یک فرهنگ، هنر است. این هنر در خدمت آموزش نیز می‌تواند قرار بگیرد. اگر نونهالان و کودکان این موضوع را بیاموزند قطعاً نسل‌های آینده از هوای پاک‌تری برخوردار خواهند بود.

آتیلا پسیانی (بازیگر سینما و تئاتر) نیز با بیان این مطلب که موضوع آلودگی هوا بسیار جدی شده و اگر به فکرش نباشیم هر نفس ما انگار آخرین قطره‌های اکسیژن است که می‌توانیم ببلعیم. پیشنهاد داد؛ هرکسی در جای خود شروع به کمک کند.

پسیانی گفت: اینکه فقط از دولت بخواهیم کافی نیست. هرکدام از ما با قدم‌های کوچکی مثل یک تنظیم موتور ساده یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌توانیم نتایج بزرگی بگیریم. اما قدم‌هایی که دولت در این زمینه برمی‌دارد باید دقیق باشد. ممکن است با کمی فشار پدرانه نیز همراه باشد اما باید تحمل کنیم و انجام بدهیم.

او در پاسخ به این پرسش که دلیل نوشتن این نامه توسط هنرمندان در این مقطع چه بود؛ پاسخ داد: دلیل خاصی وجود ندارد. این موضوع در هر زمانی تذکر داده شود، مغتنم است.

محمد سریر (آهنگ‌ساز و رئیس هیئت مدیرهٔ خانهٔ موسیقی ایران) نیز با ارائه اطلاعات دقیق‌تری از تاریخچهٔ فعالیت‌های محیط زیستی در مبارزه با آلودگی هوا گفت: در این پنج دهه اخیر کم‌کم اطلاعات مردم در سراسر جهان نسبت به این موضوع و اینکه هوای پاک تا چه حد می‌تواند زندگی سازگارتری برای انسان‌ها فراهم کند، افزایش پیدا کرد. در سال ۱۹۸۲ در کنفرانسی که ازسوی سازمان ملل در ریو برگزار شد، از همه کشورهای عضو ازجمله ایران خواسته شد در یک فاصله زمانی کوتاه استفاده از سوخت انرژی‌های فسیلی را تقلیل دهند. در جهان اقدامات زیادی انجام شده اما کافی نیست. دغدغه ما این است که بتوانیم نفس بکشیم.

او با اشاره به آلایندگی موتورسیکلت‌ها گفت: این فاتحان شهر‌ها نه تنها حیات جسمی افراد را به خطر انداخته‌اند بلکه حیات روحی ما را نیز دچار مشکل کرده‌اند.

چندی پیش شورای عالی خانه هنرمندان ایران و بیش از ۵۷۰۰ نفر از اعضای اصناف مختلف هنری کشور طی نامه‌ای به حسن روحانی خواستار تلاش و همت جدی دولت در مبارزه با معضل آلودگی هوا شدند.

در این نامه که به امضای اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران، مدیران عامل، اعضای هیات مدیره و بسیاری از اعضای خانه سینما، خانه تئا‌تر، خانه موسیقی، انجمن عکاسان ایران، انجمن گرافیک ایران، انجمن هنرمندان نقاش ایران، انجمن تصویرگران ایران، انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، انجمن هنرمندان سفالگر، انجمن خوشنویسان ایران و جامعه مهندسان معمار ایران رسیده، نسبت به خسارات جانی و مالی آلودگی هوا هشدار داده شده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايلنا، تاریخ انتشار: 16 آبان 1395، کد مطلب: 426380 :www. ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین