پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۴۵۸
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
بومیان مناطق مختلف خراسان جنوبی با اعتماد بی جا به قاچاقچیان و شکارچیان و همچنین عدم آگاهی از ثروت حیات وحش، به شکار، صید و قاچاق گونه‌های نادر خراسان جنوبی دامن زده‌اند. واژه حیات‌وحش، به‌طور عام، دربرگیرنده تمامی گیاهان و جانورانی است که اهلی و دست‌آموز نباشند و به‌طور خاص دلالت بر تمامی مهره‌دارانی دارد که در محیط طبیعی خود یا شبیه آن، زندگی می‌کنند.
شعارسال: در میان خشکسالی‌های چند ساله، چگونگی حفاظت از حیات وحش حائز اهمیت است و آموزش تاثیر مهمی در این امر دارد. امروزه اگر بیماری‌های ناشناخته حیات وحش را از بین نبرد، شکار و صید آنان را نابود ساخته و نسلشان را از بین خواهد برد. چند سالی است وجود قاچاقچیان در مناطق مختلف استان باعث شده تا ادامه حیات گونه‌های حیات وحش با مشکل مواجه شود. قاچاقچیانی که انگار هیچ امری جز سود برایشان مهم نیست.

 
آسیب جدی و ناخواسته بومیان خراسان جنوبی به حیات‌وحش
 


جریمه‌هایی که بازدارنده نیست

اسدالله حاتمی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست بیرجند از کشف و ضبط لاشه یک رأس قوچ وحشی در این شهرستان خبر داد.

وی گفت: مأموران یگان حفاظت محیط زیست با همکاری مأموران نیروی انتظامی شهرستان بیرجند حین پایش مناطق آزاد شهرستان، موفق به شناسایی و دستگیری دو نفر متخلف شکار و صید سابقه دار شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بیرجند افزود: از متخلفین دستگیر شده، لاشه یک رأس قوچ وحشی، به همراه یک قبضه سلاح گلوله زنی ۵۲۷۰ عدد فشنگ، یک عدد دوربین چشمی، یک دستگاه فاصله یاب nikon و ۲ عدد چاقو کشف و ضبط شد.

حاتمی با بیان اینکه متخلفان دستگیر شده تحویل مراجع قضایی شهرستان شدند، اظهار کرد: مطابق قانون شکار و صید جریمه شکار هر راس قوچ وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال تعیین شده است که نوعی بازدارنده خواهد بود هرچند به اندازه ضرری نیست که به طبیعت زده‌اند.

وی از شهروندان درخواست کرد اداره حفاظت محیط زیست شهرستان را در حفظ و صیانت از مخلوقات زیبای خداوندی که گنجینه‌های طبیعی شهرستان هستند یاری کرده و در صورت مشاهده تخلف شکار و صید مراتب را به این اداره با شماره تماس ۳۲۴۶۵۳۴۰ اطلاع رسانی کنند.



آسیب جدی و ناخواسته بومیان خراسان جنوبی به حیات‌وحش



شکارچیان در کمین قوچ‌های وحشی

سعید ارشادی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرایان نیز در گفتگو با ایسنا از دستگیری چهار نفر متخلف شکار و صید در این شهرستان خبر داد.

وی گفت: بر اساس گزارشات واصله از سوی همیاران افتخاری محیط زیست مبنی بر حضور احتمالی متخلفان شکار و صید در منطقه شکار ممنوع کمر سرخ، بلافاصله موضوع بصورت ویژه در دستور کار ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و محیط بانان پس از چندین ساعت پایش و کنترل منطقه، موفق به شناسایی و دستگیری چهار نفر متخلف شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرایان اظهار کرد: از متخلفان دستگیر شده لاشه یک راس قوچ وحشی، یک قبضه اسلحه گلوله زنی و تعدادی ادوات شکار کشف و ضبط شد.

ارشادی با اشاره به اینکه مطابق قانون شکار و صید، جریمه شکار هر راس قوچ وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال تعیین شده و از متخلفین اخذ خواهد شد، بیان کرد: پرونده متخلفان برای رسیدگی قانونی تحویل مراجع قضایی شهرستان شد.

دستگیری متخلف شکار و صید در خوسف

خاشی، مسئول نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف نیز از دستگیری یک نفر متخلف شکار و صید در این شهرستان در ماه گذشته خبر داد.

وی گفت: ماه گذشته ماموران یگان حفاظت محیط زیست، حین عملیات گشت و کنترل اجرای مقررات شکار و صید در منطقه حفاظت شده آرک و گرنگ با مشکوک شدن به یک دستگاه خودرو وانت، پس از متوقف کردن آن، در بازرسی از خودرو، یک قبضه سلاح بادی کالیبر ۵.۵ دوربین دار به همراه لاشه شکار غیر مجاز یک قطعه کبک و یک قطعه تیهو کشف و ضبط شد.

خاشی یادآور شد: با توجه به وقوع شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده، پرونده متهم دستگیر شده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شهرستان شد.




آسیب جدی و ناخواسته بومیان خراسان جنوبی به حیات‌وحش



آسیبی درازمدت به بومیان منطقه

حسن اکبری، مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: از آنجایی که اکثر قاچاقچیان دستگیر شده افراد محلی و بومی منطقه بوده‌اند مردم محلی می‌توانند بهترین همیاران محیط زیست در برخورد با پدیده قاچاق پرندگان و جانوران باشند یقینا باند‌های قاچاق هوبره در بلند مدت بیشترین ضرر را به زندگی مردم بومی و محلی می‌رسانند.

وی با بیان اینکه هوبره یک حلقه از زنجیره حیات برای حفظ تنوع زیستی در مناطق بیابانی است که متاسفانه مورد هجوم پدیده قاچاق قرار گرفته است، تصریح کرد: کم شدن پوشش گیاهی در فرایند زنده گیری و افزایش گرد و غبار ازدیگر آسیب‌هایی است که در شکار هوبره به مردم بومی و محلی منطقه وارد می‌شود.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه ۹۰ درصد کشفیات و دستگیری متخلفین زیست محیطی با مشارکت مردم انجام می‌شود، تصریح کرد: خراسان جنوبی یکی از مناطقی است که وجود قاچاقچی نسبت به کشور در حوزه هوبره در آن زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مردم محلی با قاچاقچیان همکاری می‌کنند که این امر از مهم‌ترین عوامل برای ادامه فعالیت این افراد است.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: برای جلوگیری از این امر نیازمند آموزش بومیان هستیم تا بدانند چه سرمایه علمی را به تاراج می‌دهند.

حیات وحش جزء مهمی از محیط زیست هستند که بدون آنان طبیعت ناقص است و چرخه حیات طبیعی کامل نخواهد بود؛ باید تا دیر نشده فکری کرد در غیر این صورت روزی فراخواهد رسید که دیگر نمی‌توان چیزی را جایگزین ثروت بر باد رفته کرد.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۱۴۰۰۰۶۰۳۰۱۸۱۳.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین