پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۷۷۲
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
دود آتش‌سوزی نیزار‌های تالاب بین‌المللی هورالعظیم به رفیع و هویزه رسید و به حمیدیه نزدیک شد. آن‌طورکه محمد ساکی، رئیس اداره محیط زیست هویزه می‌گوید: «این دود ناشی از آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب است و در حال حاضر خاموش شده.» این احتمال می‌رود که خاموشی تالاب، آتش زیر خاکستر باشد و با افزایش گرما در طول روز دوباره شعله بکشد و به بخش ایرانی هم سرایت کند.

شعار سال: دود آتش‌سوزی نیزارهای تالاب بین‌المللی هورالعظیم به رفیع و هویزه رسید و به حمیدیه نزدیک شد.آن‌طورکه محمد ساکی، رئیس اداره محیط زیست هویزه  می‌گوید: «این دود ناشی از آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب است و در حال حاضر خاموش شده.» این احتمال می‌رود که خاموشی تالاب، آتش زیر خاکستر باشد و با افزایش گرما در طول روز دوباره شعله بکشد و به بخش ایرانی هم سرایت کند. فرماندار هویزه در گفت‌و‌گوی رسانه‌ای خود از آمادگی هویزه برای خاموش کردن آتش در صورت ورود به مرز ایران خبر می‌دهد. هرچند آتشی که در حال حاضر به جان نیزارهای هورالعظیم افتاد، خارج از مرز ایران است اما هورالعظیم در جغرافیای ایران هم هفته گذشته در وسعتی ۵۴۰ هکتاری سوخت.

علت آتش‌سوزی‌ها هم در سمت عراق و هم ایران با احتمال گفته می‌شود که شامل عوامل انسانی و عوامل طبیعی می‌شود. به‌گفته ساکی هم پای احتمالی دامداران و صیادان در میان است هم‌ پای گاز متان و گرما.
‌این‌عوامل هرازگاهی آتش را به جان تالاب می‌اندازد تا‌ تر و خشک نیزارها‌ با هم بسوزد.

به‌گفته ساکی تالاب بین‌المللی هورالعظیم در سمت ایران نزدیک به ۶۵ درصد آب دارد. تصاویر ماهواره‌ای از سبز بودن بخش عراقی تالاب در مقابل بخش ایرانی خبر می‌دهد. بسیاری از منتقدان وضعیت کنونی تالاب هورالعظیم، این تفاوت را نتیجه رهاشدن آب تالاب در بخش ایرانی توسط تأسیسات نفتی و روان شدن آب به سمت عراق می‌دانند. سیل سال ۹۸ آب ورودی بسیار خوبی برای تالاب‌های خوزستان از جمله تالاب هورالعظیم داشت اما زیرگذر‌های تالاب به سمت عراق بسته نشد و آب روانه آن بخش شد. بسیاری همان زمان با وقوع سیل، این هشدار را دادند اما جدی گرفته نشد. ساکی البته وضعیت سبز تالاب هورالعظیم در عراق را نتیجه ورود آب از سمت ترکیه، عراق و ایران می‌داند.او می‌گوید: «آخرین زیرگذر به سمت عراق نزدیک به ۱۰ ماه پیش بسته شده است.» منتقدان این اقدام را دیرهنگام و نوشداروی بعد از مرگ سهراب می‌دانند.

او وضعیت آبی هورالعظیم را ناشی از خشکسالی می‌داند و همین موضوع را از علت آتش‌سوزی‌های احتمالی توسط‌ دامداران و صیادان برمی‌شمرد.

ساکی در پاسخ به این سؤال که چرا دامدارها‌ آتش را در نیستان می‌اندازند، می‌گوید: «چون نی‌ها خشک است و به درد تعلیف دام‌ نمی‌خورد.» به‌گفته او دامداران نی‌ها را آتش می‌زنند تا نی جدید سبز شود. ساکی زمان رشد نی جدید را دو هفته اعلام می‌کند و می‌گوید: «وقتی سیل تالاب را ۹۵ درصد آبگیری کرد خشک شدن نیزارها اتفاق نیفتاد. بنابراین دامداران هم‌ نیزارها‌ را برای رشد نی جدید آتش نزدند.» خشکسالی و بی‌آبی در سال‌جاری و تنش آبی در تالاب‌ها، خسارت زیادی به جامعه دامدار تالاب نشین‌ خوزستان وارد کرد. عکس‌های منتشر شده از مرگ گاومیش‌ها که در آتش بی‌آبی سوختند واکنش‌های بسیاری در پی داشت. صیادان هم یکی دیگر از عاملان احتمالی آتش‌سوزی‌های هورالعظیم هستند. به گفته ساکی گرمای شدید راه تنفس صیادان و عبور آنها را از میان نیزارها سخت می‌کند و آنها در نهایت به سمت آتش زدن نیزارها می‌روند. او البته احتمال آتش‌سوزی‌های طبیعی در تالاب را هم‌ می‌دهد و می‌گوید: «می‌دانید که گاز متان در نیزار هم‌ می‌تواند به شعله ور شدن آتش در هورالعظیم منجر شود.»

ساکی در پاسخ به این سؤال که اگر آتش‌سوزی‌ها سمت عراق به این سوی مرز بیاید آمادگی اطفای حریق را دارید، می گوید: «از طریق فرمانداری درخواست بالگرد خواهیم داد.» او البته این مسأله را هم‌ پنهان نمی‌کند که اگر آتش‌سوزی در بخش داخلی تالاب اتفاق بیفتد از دست بالگردها هم کاری برنمی آید. به گفته ساکی در حال حاضر آتش در بخش عراقی خاموش شده است. دو سال پیش آتشی گسترده به جان بخش عراقی افتاد. دود آن نفس شهروندان شهرهای پیرامون تالاب را گرفت. عراق درگیر با مشکلات بسیار، کاری از پیش نبرد و ایران با رایزنی وزارت خارجه آتش را خاموش کرد.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار:  20 شهریور   1400، کدخبر: 586594، www.irannewspaper.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین