پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۰۸۶
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۶
سرخ شدن آب دریاچه ارومیه و آمار و ارقام در سنجش تراز اکولوژیک آب، همچنین اظهارات کارشناسان، حکایت از شکست عیسی کلانتری در پروژه چندهزار میلیاردی احیای دریاچه ارومیه دارد، پروژه‌ای که موجب مباهات شخص حسن روحانی و شق القمر رئیس ستاد احیا بود.

شعار سال:تنها یک ماه پس از پایان عمر دولت دوازدهم، شق القمر دو دولت حسن روحانی رنگ باخت و بسیاز زودتر از آنچه که انتظار می رفت، حقیقت ادعای های عیسی کلانتری و حسن روحانی رنگ باخت.
 
منظور از شق القمر دو دولت فخیمه یازدهم و دوازدهم احیای دریاچه ارومیه است که حسن روحانی جهت تامین هزینه های آن با نهایت سخاوت و گشاده دستی در تخصیص بودجه به پروژه ای که در توفیق آن جای تردید و تشکیک فراوان بود، سنگ تمام گذاشت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم با تلاشی خستگی ناپذیر از خرج و برج ریال و دلار بیت المال کوتاهی نکرد و از پای ننشست؛ تا جایی که در غفلت و بی خبری او که برای صیانت از داشته های طبیعی کشور بر صندلی سازمان محیط زیست نشانده شده بود؛ زیاده خواهان از تاراج سنگ و ریگ و خاک کوه و بیابان این کشور هم مضایقه نکردند.
 
هزینه کرد 15 هزار میلیارد تومانی در احیای دریاچه


در مدت زمان هشت ساله ای که عیسی کلانتری مسئولیت مستقیم احیای دریاچه ارومیه را بر عهده داشت؛ هیچ گزارش شفاف مالی از عملکرد خود در حوزه احیای این دریاچه بروز نداد و عاقبت در پی مطالبه جدی مجلس، رسانه ها، مردم، سازمان های مردم نهاد و... در نهایت روز دوشنبه 4 مرداد ماه 1400 کلانتری در مراسم افتتاحیه پروژه های زیست محیطی هزینه احیای دریاچه اشاره ای گذار به هزینه کرد 15 هزار میلیارد تومانی جهت احیای این دریاچه کرد و گذشت؛ اشاره ای که هزار اما و اگر و ابهام و ایهام در دل خود جای داده بود.
 
عاقبت نادیده گرفتن نظرات کارشناسان
 
این در حال است که کارشناسان و صاحب نظرانی همچون شادروان پروفسور پروریز کردوانی مکرراً غیر ممکن بودن احیای چنین دریاچه ای را غیر ممکن دانست و فریاد زدند: ( نقل به مضمون) احیای دریاچه آب شوری که حوضه آبریز آن از درون خود دریاچه است، با لوله کشی از حوضه های آبریز آب شیرین نقاط دیگر کشور غیر ممکن است و حتی اگر بصورت ظاهری و نمایشی ممکن و میسر شود، مهمترین بخش دریاچه یعنی حیات آبزیان این دریاچه که نوعاً در جهان بی نظیرند، از بین خواهند رفت.
 
محیط زیست سنگری برای پنهان شدن روحانی
 

 
اما حسن روحانی که از ابتدای حضور در پاستور، دولت خود را محیط زیستی معرفی کرده بود و دست بر قضا در همین دو دولت کریمه(!) میزان آلایندگی هوا، تخریب محیط زیست، نابودی زیستگاه های حیات وحش، حریق و نابودی جنگل ها و مراتع، قاچاق چوب، خشک شدن تالاب ها و ....به بیشترین میزان خود رسید و 5 وعده زیست محیطی مهم او در سال 96 کماکان روی زمین ماند، بی توجه به نابودی بی سابقه محیط زیست در زمان او باز دولت های خود را تا آخرین لحظات محیط زیستی معرفی کرد.
 
دریاچه ارومیه؛ تنها دغدغه کلانتری
 
 از طرفی عیسی کلانتری هم با تمام توان بر دریاچه ارومیه خیمه زده بود و تمام هم و غمش بالا آمدن تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه بود؛ چرا که تنها با حفظ ظاهر دریاچه که فقط آبی در آن بماند و دیده شود برای او کافی بود که وانمود کند به وعده هایش عمل کرده است.
 
ضمن آنکه در ازای همین ناکامی عیان و عریان در احیای دریاچه ارومیه نابودی سایر حوزه های محیط زیست مانند رود ها و چشمه هایی مانند بلبر و کانی سیب و ..و تخریب زیستگاه های حیوانی و جانوری .رقم خورد؛ در حالیکه او مسئولیت سازمانی را بر عهده داشت که باید در صیانت از این عرصه ها توش و توان خود را به کار می بست.
 
اما وی در هیبت آن دسته از خوابزدگانی که خود را به خواب زده اند و به هیچ عنوان حاضر به پذیرش خبط و خطای خود نیستند در روز 16 شهریور ماه در اعجاب برانگیز ترین حالت ممکن از تحقق احیای دریاچه ارومیه به عنوان یکی از بزرگترین وعده‌های دولت تدبیر و امید نام می برد. این یعنی شق القمری در حد برجام و افاضات پوچ و تو خالی دیگر!
 
کلانتری: تبدیل دریاچه ارومیه به میعادگاه دانشمندان خارجی!
 
کلانتری در آخرین نشست خبری و نطق عجیب خود می‌گوید: احیای دریاچه ارومیه تحقق یکی از بزرگترین وعده‌های دولت تدبیر و امید است که به میعادگاهی برای دانشمندان خارجی تبدیل شده است.
 
وی اضافه می کند: احیای دریاچه ارومیه شاید تنها پروژه ای در جهان باشد که یک دریاچه مرده را دوباره به مسیر زندگی بازگرداند که طبق برنامه تا سال ١۴٠۶ دریاچه به تراز اکولوژیک خود و شاید هم بیشتر خواهد رسید.
 
اما سوال این است که واقعا دریاچه در حال رسیدن به تراز اکولوژیک خود است؟
 
کاهش ۵۶ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه
 
برای رسیدن به پاسخ این پرسش به اخبار شهریور ماه امسال بسنده می کنیم و به دو روز بعد از ادعای کلانتری که ادعا کرده دریاچه مذکور میعادگاه دانشمندان خارجی خواهد شد، رجوع خواهیم کرد.
 

در خبری که خبرگزاری ایسنا در روز اول شهریور1400 منتشر کرد؛ «یاسر رهبردین» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در گفتگو با این خبرگزاری از کاهش ۵۶ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه خبر داده بود.
 
کاهش ۶۰ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه
 
تنها به فاصله یک هفته از اعلام این خبر در روز 9 شهریور ماه مجددا «رهبردین» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از کاهش ۶۰ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه خبرداده و گفته است: تراز فعلی دریاچه ۱۲۷۰.۷۴ متر است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۲۷۱.۳۴ متر بود و آمار مقایسه ای نشان از کاهش ۶۰سانتی متری تراز دریاچه دارد.
 
وی با اشاره به کاهش ۱۳۳۴ کیلومتری وسعت دریاچه اظهار کرد: وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۲۲۳۷ کیلومتر مربع است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۶۰۷ کیلومتر مربع بود.
 
آب دریاچه ارومیه بیش از ۲ میلیارد مترمکعب کاهش یافت
 
ایسنا در گفتگو با همین منبع خبری در روز 17 شهریور ماه سال جاری مطلبی با این تیتر منتر می کند: «آب دریاچه ارومیه بیش از ۲ میلیارد مترمکعب کاهش یافت»
 
سرخ شدن رنگ دریاچه ارومیه بعلت کاهش آب
 
در روز 20 شهریور ماه 1400 خبرگزاری فارس در گفتگو با حجت جباری معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی علت سرخ شدن رنگ دریاچه ارومیه را جویا می شود.
 
وی در این رابطه می گوید: به دلیل افزایش تبخیر از سطح دریاچه ارومیه در فصل گرما شوری دریاچه به حد فوق اشباع و بیش از  ۳۵۰ گرم در لیتر می‌رسد سیتوپلاکتون‌ها و جلبک‌های که در در دریاچه وجود دارند و به صورت رنگریزه سبز بودند در این شرایط برای تحمل شوری اشباع رنگریزه قرمز رنگ تولید می‌کنند.

گزارش ایستگاه فضایی تیانگونگ و صحه برکاهش آب دریاچه
 

شاید تصور کلانتری مانند همیشه توهم توطئه و ائتلاف رسانه ای برای تخریب وی در خصوص خدماتش(!) پیرامون دریاچه ارومیه باشد؛ بهرحال تمام منابعی که در این گزارش به آنها استناد شده ایرانی هستند و ممکن متر و معیار سنجش تراز اکولوژیک دریاچه آنان دچار اعوجاج و دگرگونی شده و یا دچار غرض ورزی در این باب شده باشند.
 
از این رو به گزارشی که از"ایستگاه فضایی تیانگونگ" (Tiangong space station) چین، در قالب تصاویر واضحی که منتشر و به زمین مخابره کرده رجوع میکنیم.

در روز 19 شهریور ماه یکی از مهمترین خبرهایی که در صدر رسانه ها قرار گرفت تصاویر زمین بود؛ چرا که خبرگزاری سی‌جی‌تی‌ان چین، گزارش تصویری ایستگاه فضایی تیانگونگ از زمین را  منتشر کرد که که توسط خدمه ماموریت "شنژو ۱۲" (Shenzhou-12) ثبت شده است.
 
این تصاویر خیره کننده که توسط سه تن از فضانوردان چینی ثبت شده‌اند، چشم‌اندازی دیدنی را از آب‌های سیاره زمین به نمایش می‌گذارند و در میان آنها تصویر دریاچه ارومیه نیز به چشم می‌خورد که یکپارچه به رنگ سرخ دیده می شود.
 
آغاز طرح تحقیق و تفحص از دریاچه ارومیه
 
با این اوصاف باید پذیرفت که آنهمه هزینه که میتوانست دردهای بی شماری از مردم کشورمان را در حساس ترین برهه تاریخی درمان کند، اما با این وجود هزینه شد.
 
با اینهمه شرط انصاف این است که دولتمردان دو دولت گذشته در مقابل اینهمه ادله خطای خود را بپذیرند و بیش از این با اظهارات خود به درک و تفهیم مردم توهین نکنند.
 
گرچه یک دندگی و لجاجت در این باره کار به جایی نخواهد برود و بی تردید دستگاه های نظارتی اقدام به کشف حقیقت خواهند کرد؛ حجت موجه این ادعا خبر تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست است؛ خبری که از تدوین طرح ابتدایی تحقیق و تفحص از احیای دریاچه ارومیه و صد البته مسئولان و متولیان این اقدام عقیم حکایت دارد.
 
در این رابطه یکی از رسانه ها در روز 20 تیر۱۴۰۰ در گفت‌وگویی با سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی این خبر را مخابره و به نقل از وی نوشته است: شائبه‌های جدی در هزینه‌کردهای احیای دریاچه ارومیه وجود دارد.
 
در ادامه این خبر به نقل از رفیعی آمده: طرحی در مجلس در این باره[تحقیق و تفحض از دریاچه ارومیه] در حال تدوین است که متن آن به زودی نهایی می‌شود و طی روزهای آینده، پس از نهایی شدن متن، در اختیار نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد تا ضمن بیان دیدگاه‌ها و نظرات‌شان، آن را امضا کنند و پس از تصویب و تأیید اکثریت نمایندگان، اعضای آن مشخص و روند کار آغاز خواهد شد.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار:  22 شهریور   1400، کدخبر: ، www.dana.ir،1767962

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین