پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۸۴۴
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: همانطور که همگان مطلع هستند کشور ایران نیز همانند سایر کشور‌های جهان در معرض تغییر اقلیم قرار دارد که برنامه‌ریزی در جهت کاهش اثرات این پدیده امری اجتناب ناپذیر است.
شعار سال: محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور صبح امروز در مراسم گرامیداشت هفته درخت کاری که در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد اظهارکرد: حدود ۱۴۰ میلیون هکتار از کل مساحت کشور، عرصه‌های منابع طبیعی (انفال) است که از این رقم ۱۴ میلیون هکتار آن جنگل، ۳۴میلیون بیابانی و بقیه مرتع است.

نامی افزود: در اهمیت عرصه‌های منابع طبیعی که جزیی از انفال میباشند، همان بس که خداوند متعال در قرآن سوره‌ای بنام آن آورده است.

یَسأَلونَکَ عَنِ الأَنفالِ ۖ قُلِ الأَنفالُ لِلّهِ وَالرَّسولِ ۖ فَاتَّقُوا اللّهَ وَأَصلِحوا ذاتَ بَینِکُم ۖ وَأَطیعُوا اللّهَ وَرَسولَهُ إِن کُنتُم مُؤمِنینَ
از تو درباره انفال سؤال می‌کنند؛ بگو: انفال مخصوص خدا و پیامبر است؛ پس، از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید و خصومت‌هایی را که در میان شماست آشتی دهید! و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید اگر ایمان دارید! (سوره انفال، آیه۱))

وی در ادامه با طرح این پرسش که ما چگونه از این ثروت عمومی استفاده می‌کنیم؟ گفت: ثروتی که می‌تواند به عنوان یک فرصت طلایی وبه نفع همه مردم باشد، بدلیل سوء مدیریت‌ها و کم توجهی ها، میشود بلای جان مردم. تقریبا در تمام سطوح جامعه این مشکل به چشم میخورد، از مردم کوچه وبازار گرفته تا مسئولین وسیاست گذاران واهل دانش واگر از موضوع تغییر اقلیم صحبت میکنیم ریشه اش در همین کم توجهی‌ها وسوء مدیریت هاست.

نامی جنگل‌ها و مراتع را از مهم‌ترین و باارزش‌ترین عرصه‌های منابع طبیعی دانست که نقش اساسی در تأمین نیازمندی‌های انسان (اکسیژن، آب، مواد غذایی، دارویی و …) داشته و از طرفی از بروز سیلاب، پر شدن مخازن سد‌ها جلوگیری کرده و موجب تغذیه آب‌های زیرزمینی و پرآب شدن چشمه سار‌ها و قنوات می‌شوند، خاطرنشان کرد: دانشمندان معتقدند ارزش‌های زیست محیطی جنگل‌ها و مراتع (تولید اکسیژن، حفظ آب‌وخاک، تلطیف هوا، حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری و …) بیش از ۷۵ درصد، تولید علوفه و چوب تنها ۲۵ درصد ارزش این منابع هست.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: امروزه تحقق توسعه پایدار کشور بدون توجه بـه مسائل محیط‌زیست و منابع طبیعی میسر نیست. بر این اساس بـا درک ایـن واقعیـت کـه منـابع طبیعـی موجود در کشور ما محدوده بوده و روند تجدید پذیری آن به‌کندی صورت می‌پذیرد و یا گاه به دلیل میـزان تخریـب غیرقابـل احیـاء شـود. نامی تصریح کرد: مجموعـه اقدامات دستگاه‌های مختلف اجرایی در فرآیند توسعه باید متناسب بـا وضـعیت منابع و با رعایت اصول آینده‌نگری و پایداری کشور انجام گیرد.

وی افزود: برآورد‌ها نشان می‌دهد که حـدود ١٢ میلیـون هکتـار از سـطح کشـور از جنگـل پوشیده شده است. وسعت مراتع کشور، نیز حدود ٩٠ میلیون هکتار می‌باشد. آمار‌ها از وابستگی معیشت ٩٠٠ هـزار خـانوار عشـایری و روسـتایی بـه مراتـع کشـور و استفاده ٧٠ تا ٨٣ میلیون واحد دامی از این منابع در طول سال است. وجود عـواملی مانند چرای بیش از ظرفیت تولید مراتع، تأمین نیاز‌های سوخت بهره‌برداران و عشایر از گیاهان مرتعی، تغییر کاربری اراضی مرتعی، به تخریب مراتـع کشـور روندی تشدید یابنده بخشیده است کـه ایـن موضـوع بـه بیابـانی شـدن سـطوح گسترده‌ای از کشور خواهد انجامید.

وی گفت: از طرفی آمار‌ها نشان می‌دهند که طی ۲۵ سال گذشته ۱۱۷ سیل بسیار بزرگ در سطح ملی داشته ایم. همچنین حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی طی ۵ سال گذشته طعمه حریق شده است.

نامی با انتقاد از رشد خسارات ناشی از حوادث طبیعی در کشور گفت: فقط برای سال ۱۳۹۸ مبلغ حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از سیلاب داشته ایم. خاطره تلخ لغزش زمین در روستای آبیکار ِاستان چهار محال وبختیاری با ۵۳ کشته، همچنین لغزش زمین و نابودی کامل دو روستا، در زلزله رودبار ومنجیل، هیچگاه فراموش نمیشود و موارد دیگری ماند فرونشست زمین و... که در این مجال نمی‌گنجد.

دبیر شورای عالی مدیریت بحران کشور رویکرد دولت سیزدهم را انقلابی عمل کردن و انجام وظایف قانونی بدور از هرگونه تعلل دانست و گفت: انقلابی عمل کردن کار شبانه روزی میخواهد و همانگونه که جهاد در دوران دفاع مقدس، ادبیات جهادی را در سرتاسر کشور، پایه گذاری کرد؛ الان هم باید همان راه را ادامه داد. چرا که خیلی زود دیر می‌شود.

نامی تاکید کرد: یکی از مهمترین کار‌هایی که باید انجام داد، اجرای پروژه‌های آبخیز داری در بالا دست وانجام پروژه‌هایی آبخوان داری در بخش میانی شامل اجرای پروژه‌های پخش سیلاب وساخت سد‌های زیر زمینی، همچنین اجرای اقدامات مربوط به آبخیز داری شهری در مناطق جمعیتی می‌باشد. همچنین انتظار است برنامه ریزی‌های لازم به منظور پیش بینی وپیشگیری از حریق در جنگل‌ها ومراتع کشور در دستور کار سازمان ذیرط قرار گیرد، هرچند اقداماتی در این خصوص انجام گرفته، اما کافی نیست.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به مواد ۱۳ و۱۴ قانون مدیریت بحران کشور و وظایفی که برای سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پیش بینی شده است پرداخت و گفت: از جمله مهمترین ان‌ها بحث آبخیز داری، اطفاء حریق وایجاد ساما نه‌های پایش سیل، لغزش زمین و... می‌باشد که امید وارم به زودی محقق شود.

سازمان مدیریت بحران کشور نامی در پایان سخنان خود با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران کشور به عنوان یک دستگاه نظارتی وبه منظور انسجام دهی بین دستگاه‌های ذیمدخل در امر مدیریت مخاطرات طبیعی، این آمادگی را دارد تا در قالب ماده ۱۶ قانون مذکور، با انجام حمایت‌های مالی وکارشناسی، موجبات تسریع در اجرای پروژه‌های عام المنفعه را فراهم آورد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: isna.ir/۱۴۰۰۱۲۱۹۱۵۳۴۶
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین