پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۱۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
با سرعت گرفتن قطار واکسیناسیون کرونا در کشور، دیگر کمتر کسی از روند واکسیناسیون کرونا گلایه دارد؛ چراکه مشخص است بزودی نوبت گروه‌های سنی پایین‌تر و گروه‌های شغلی مختلف می‌رسد. اما، در این میان همچنان تقاضا برای تزریق خارج از نوبت و یا برند‌های خاص و متفاوت از سبد فعلی واکسیناسیون کشور، وجود دارد و همین موضوع بهانه‌ایست برای سفر به برخی کشورها.
شعار سال: آذرماه سال ۹۹ بود که با آغاز واکسیناسیون در کشور‌های خارجی بساط تبلیغات تور‌های کاسبان واکسن در کشور شکل گرفت. موضوعی که همان زمان واکنش وزارت بهداشت را در پی داشت تا جایی که کیانوش جهانپور -رئیس وقت مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت صحت وجود چنین تور‌هایی را رد کرده و به ایسنا گفته بود: «کشور‌های مختلف در حال رایزنی برای خرید و تامین واکسن کووید۱۹ از مسیر‌های مختلف هستند. از طرفی واکسیناسیون همگانی جمعیت در شرایط فعلی حتی در بازه زمانی یکساله نیز برای هیچ کشوری مقدور و متصور نیست و بر همین اساس همه کشور‌ها در تزریق واکسن اولویت بندی خواهند داشت. در چنین شرایطی کشوری برای تبعه کشور‌های دیگر، عموما نمی‌تواند امکان تزریق واکسن داشته باشد.»

مدتی بعد واکسیناسیون کرونا در ایران هم آغاز شد. بر اساس سند ملی واکسیناسیون ابتدا کادر درمان در اولویت تزریق واکسن قرار گرفتند و از اوایل سال ۱۴۰۰ گروه‌های سنی هم به لیست اولویت‌دار‌ها پیوستند. اما قرار گرفتن در پیک پنجم کرونا از یک سو و کاهش میزان تزریق واکسن و تاخیر در اعلام گروه سنی جدید واجد شرایط دریافت واکسن به دنبال کاهش واردات مستقیم، بدقولی کووکس در رساندن واکسن‌های خریداری شده و عدم تحقق به موقع وعده‌های واکسن سازان داخلی از سویی دیگر؛ باعث آغاز سفر به کشور‌های همسایه نظیر ارمنستان و ترکیه برای دریافت واکسن کرونا شد.

روندی که تبلیغات بیشتر برای آن سبب هجوم متقاضیانِ دریافت واکسن به مرز‌ها شد و همین امر سبب معطلی ایرانیان در داخل و خارج مرزها، خیابان خوابی و... شد؛ چرا که بعد از چند روز ارمنستان هم شرط اقامت ۱۰ روزه را برای تزریق واکسن به گردشگران الزامی کرد و کسانی که گمان می‌کردند به سفری نهایتا دو روزه با نیت سیاحت و سلامت می‌روند، محاسباتشان غلط از آب درآمد. در امارات نیز شرط تزریق واکسن اقامت ١۵ روزه در هتل‌های گردشگری مناطق آزاد است.

این، اما همه ماجرا نبود. حجم بالای مسافرت‌ها به کشوری دیگر برای تزریق واکسن در شرایطی که ویروس کرونا درحال جهش‌های سخت‌تری بود، خروج ارز از کشور، عدم کنترل صحت و سلامت واکسن‌هایی که به افراد تزریق می‌شد، بلاتکلیفی کسانی که نوبت تزریق دُز دوم واکسنشان می‌رسید، نداشتن کارت واکسیناسیون ایرانی و... همگی از مصائب شکل‌گیری تقاضای تزریق واکسن در خارج از کشور بود.

این در حالیست که در کشور می‌توان از ظرفیت مناطق آزاد همچون کیش استفاده کرد و آن را به قطب گردشگری واکسن خاورمیانه تبدیل کرد و آنطور که رییس سازمان غذا و دارو نیز گفته ستاد ملی کرونا در این باره مصوبه‌ای دارد؛ باتوجه به محدودیت‌هایی که در سایر بخش‌ها وجود دارد و در مناطق ویژه اقتصادی نیست، می‌توانند در زمینه واردات واکسن در مناطق آزاد به صورت ویژه برنامه ریزی کنند.

حمیدرضا مومنی دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز با اشاره به ظرفیت واردات سه میلیون دوز واکسن در مناطق آزاد، گفت: ما توانایی داریم سه میلیون دوز واکسن را با تمام الزامات و چهارچوب‌های تعیین شده وارد کنیم و از این واکسن‌ها برای شهروندان و حتی گردشگران استفاده کنیم.

از آغاز واکسیناسیون همگانی در ایران تاکنون واکسن‌های اسپوتنیک‌وی، آسترازنکا، بهارات، سینوفارم و برکت در سبد واکسیناسیون ما قرار گرفته است. واکسن‌هایی که به گواه متخصصان سطح ایمنی زایی مناسبی در برابر کرونا برای افراد ایجاد می‌کنند و از سویی دیگر تاییدیه‌های سازمان غذا و دارو را نیز اخذ کرده اند؛ با این حال، اما همچنان برخی با هدف تزریق واکسن‌هایی خارج از سبد واکسیناسیون مانند فایزر، مدرنا و... ایران را به مقصد کشور‌های دور یا نزدیک ترک می‌کنند. موضوعی که بیش از گذشته سبب احساس نیاز به شکلگیری قطب‌های تزریق واکسن در مناطق آزاد ایران نظیر کیش، قشم، انزلی و... می‌شود تا شرایطی فراهم شود که هم متقاضیان این واکسن‌ها به مقصود خود برسند و هم از بروز مشکلاتی نظیر آنچه شرح آن گفته شد جلوگیری شده و بتوان به اقتصاد گردشگری کشور نیز کمک کرد.

در همین راستا دکتر سید مؤید علویان_ رییس منتخب هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: برخی از افراد جامعه متاسفانه به واکسن‌های موجود در سبد واکسیناسیون کشور اعتماد ندارند و سفر می‌کنند تا در کشور‌های دیگر واکسن دریافت کنند. اما چرا ما به اینجا رسیدیم؟ بی تدبیری دولت و وزارت بهداشت سابق در ایجاد بستری مناسب در ارائه خدمات واکسیناسیون ما را به این شرایط رساند که عده‌ای با زجر فراوان و دیدن بی حرمتی‌ها در کشور‌های دیگر اقدام به تزریق واکسن می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر قطار واکسیناسیون کشور در حال حرکت است و واردات و تزریق واکسن کرونا قوت بیشتری گرفته است و کم‌کم اعتماد از دست رفته مردم در حال بازیابی است. باید بدانیم همه واکسن‌هایی که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هستند قابلیت مقابله با بیماری کرونا را دارند. برخی واکسن‌ها ممکن است از نظر عوارض و... متفاوت باشند، اما تزریق همه واکسن‌ها سبب کاهش بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم صحبت کردن صادقانه با مردم، اظهار کرد: مردم وقتی صداقت را ببینند در کنار نظام سلامت خواهند ماند. نکته فعلی این است که آیا نیازی به تزریق واکسن‌هایی خارج از آنچه که در کشور وجود دارد، هست؟ پاسخ این است که انواع واکسن‌های موجود در کشور پاسخگوی نیاز مردم برای پیشگیری از بروز بیماری خواهد بود. البته فکر می‌کنم لازم است از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم. استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای واردات واکسن و همچنین ظرفیت استفاده از مناطق آزاد کشور ضروری است. کرونا بیماری نیست که دولت به تنهایی بتواند با آن مقابله کند و بخش غیردولتی، خصوصی و مناطق آزاد می‌توانند به بحث واکسیناسیون ورود کنند؛ البته تایید صحت و سلامت واکسن‌ها به عهده وزارت بهداشت است، ولی مجدانه ورود بخش‌های غیردولتی به این امر را تشویق می‌کنیم تا مانع از شکلگیری سفر مردم برای تزریق واکسن به کشور‌های خارجی شوند.
 
للللللللللل

علویان تاکید کرد: دولت آمریکا باید بداند موضوع واکسن و پیشگیری از بیماری، سیاسی نیست و متعلق به نظام سلامت در دنیا است و بخش مهم توسعه در تمام جوامع است. ادبیات و اعمالی برای عدم دسترسی کشور‌ها به واکسیناسیون یا تکنولوژی ساخت آن باید کنار گذاشته شود. البته منابع تامین واکسن‌ها تنها از آمریکا نیست و کشور‌های اروپایی و آسیایی انواع مختلفی از واکسن را تولید می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم از همه انواع واکسن‌ها باید در سبد واکسیناسیون خود بیاوریم. اگر ما از واکسنی با تکنولوژی ویروس کشته شده استفاده می‌کنیم خوب است، اما توانمندی استفاده از واکسنی با تکنولوژی پروتئین اسپایک، MRNA و... باید برای مقابله با جهش‌های ویروس در کشور شکل بگیرد و اگر فعلا توان تولید این نوع واکسن‌های فعال وجود ندارد باید توان واردات فعال شود تا مردم انواع واکسن‌ها را در دسترس داشته باشند. البته در این زمینه وزارت بهداشت متعهد به حفظ و ارتقا سلامت مردم است و خود را مکلف می‌داند پاسخگوی نیاز مهم مردم به واکسیناسیون باشد.

وی در پایان، افزود: شکل‌گیری قطب‌های واکسیناسیون در مناطق آزاد کشور سبب صرفه‌جویی در منابع مالی، نگه‌داشت هزینه‌ها و پاسداری از اعتماد ملی نیز خواهد شد. امیدواریم با تدبیر دولت محترم میزان واکسیناسیون به بیش از ۲ میلیون دُز در روز برسد.

قطار واکسیناسیون در حالی در کشور سرعت گرفته و به تزریق میلیونی در هر روز رسیده است که انتظار می‌رود با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در کشور همچون مناطق آزاد و تنوع در سبد واکسن‌ها، علاوه بر پاسخگوی به تمامی نیازها، فرصت انتخاب برای افرادی که به دنبال برند خاصی هستند نیز فراهم شود تا علاوه بر اطمینان خاطر در تزریق واکسن سالم، از سفر‌های غیرضرور واکسنی و خروج ارز نیز جلوگیری شود.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۴۰۰۰۶۲۳۱۶۹۱۷، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین