پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۲۸۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
در میان خبرهای خوش و اتفاقات امیدوارکننده این روزهای واکسیناسیون در کشور که سرعت قابل توجهی به خود گرفته است، همچنان افرادی هستند که بر خلاف مصالح و حقوق عمومی بر طبل مخالفت با واکسن می کوبند و جای تاسف نیز این است که «واکسن نزدن» را با حرف و حدیث های عامیانه و سطحی تبلیغ می‌کنند و باز جای هزاران تاسف بیشتر این است که این افراد باعث و بانی واکسن نزدن اطرافیان خود می شوند؛ اطرافیانی که به ویژه در پیک اخیر کرونا بیشترین آمار قربانیان را به خود اختصاص دادند. 
شعار سال:در میان خبرهای خوش و اتفاقات امیدوارکننده این روزهای واکسیناسیون در کشور که سرعت قابل توجهی به خود گرفته است، همچنان افرادی هستند که بر خلاف مصالح و حقوق عمومی بر طبل مخالفت با واکسن می کوبند و جای تاسف نیز این است که «واکسن نزدن» را با حرف و حدیث های عامیانه و سطحی تبلیغ می‌کنند و باز جای هزاران تاسف بیشتر این است که این افراد باعث و بانی واکسن نزدن اطرافیان خود می شوند؛ اطرافیانی که به ویژه در پیک اخیر کرونا بیشترین آمار قربانیان را به خود اختصاص دادند. 
به این آمارسخنگوی ستاد ملی کرونا توجه کنید: «۱۲ درصد افراد بالای ۶۵ سال هنوز واکسن دریافت نکردند و ۷۴ درصد مرگ ومیر فعلی کرونا در افراد ۶۵ سال به بالا از همین ۱۲درصد است که واکسن نزدند». حتما بسیاری از شما به ویژه در التهاب هفته های اخیر دیدید کسانی را که حداقل با تزریق یک دوز واکسن راحت تر توانستند از خطر کووید رهایی یابند اما در مقابل واکسن نزن هایی  هم بودندکه در گرداب کرونا غرق شدند. اگر شما ندیدید، من اما از این دو گروه موارد متعددی دیدم. مادری70ساله با بیماری زمینه ای تحت تاثیر حرف های واهی دختر خود از دریافت واکسن امتناع ورزید و پس ازابتلایی سخت و جانکاه، متاسفانه عمرش در این جهان به سر رسید اما آن سو، همسر 85 ساله این فرد با دریافت یک دوز و با وجود ابتلا، اکنون در حال زندگی عادی خود است اما در غم همسر. همه می دانیم که «عمر» و حیات انسان در دست آن پروردگار قادر متعال است ولی همان پروردگار حکیم و علیم، به مخلوقاتش نعمت عقل و تدبر نیز عطا فرموده تا در زیست «این جهانی» از آن بهره بجویند.
واکسن نزن ها، مسببان طولانی شدن شیوع کرونا
کووید19 در 20ماه گذشته در جهان، اوج بی‌رحمی اش را با گونه «دلتا» طی همین هفته‌ها در جهان رو کرد و تا آن جا که توانست، سیلی زد و درید. در عین حال با توجه به روند جهانی واکسیناسیون بعید به نظر می رسد این ویروس در ادامه مسیر خود، بتواند همچون گذشته بتازد و وحشی گری اش را به رخ بکشاند مگر در یک صورت که «واکسن نزن ها» همچنان یار غار و رفیق گرمابه و گلستانش باشند.
مثل روز روشن است
چنان که در سطرهای پیشین از آمارهای رسمی داخلی نوشتیم که آسیب پذیربودن واکسن نزن ها در برابر ویروس قطعی و مسجل است، جهان نیز امروز در سطحی وسیع این موضوع را لحظه به لحظه رصد کرده و دیگر جای هیچ شک و شبهه ای از موثر بودن واکسن ها در برابر کووید19 باقی نگذاشته است. جمعه گذشته نشریه وال استریت ژورنال بر اساس داده های بالاترین مرجع پیشگیری و کنترل بیماری در ایالات متحده چنین گزارش داد: «نتایج نشان می دهد که در آمریکایی های واکسینه نشده 4.6 برابر احتمال ابتلا، 10 برابر احتمال بستری شدن و 11برابر احتمال مرگ بر اثر کووید19 نسبت به افراد واکسینه شده وجود دارد.»
حتی تفاوت جدی در میزان ابتلا میان افرادی که یک دوز تزریق کردند با افرادی که هر دو دوز را دریافت کردند، مشاهده شده است. سی ان ان 2سپتامبر(11شهریور) می نویسد: نتایج داده های پژوهشگران در چند موسسه تحقیقاتی در ایالات متحده و بریتانیا مشخص کرد که «1.2میلیون بزرگ سال که اولین دوز واکسن را دریافت کرده بودند در میان آن ها  0.5 درصد یا شش هزارو30 نفر به ویروس کووید19 مبتلا شدند و در میان 1.2 میلیون نفر دیگر که دوز دوم را تزریق کردند تنها 0.2 یا دوهزارو370نفر به کرونا آلوده شده بودند.»
نه تنها این داده ها، بلکه ده ها پژوهش و بررسی دیگر توسط موسسات معتبر نیز این موضوع را به اثبات رسانده است که دریافت واکسن، فرد را ده ها برابر بیشتر نسبت به خطرات کووید به ویژه از مرگ و میر مصون می دارد، ضمن این که در بخش دیگری از همین پژوهش به نکته جالبی اشاره شده است: «واکسن ها نه تنها خطر ابتلای شدید و بستری شدن در بیمارستان را کاهش می دهند بلکه می توانند شانس ابتلا به علایم طولانی مدت کووید19 را نیز کاهش دهند.»
حرکت به سمت و سوی واکسیناسیون اجباری
در کنار تلاش هایی که به منظور پیشگیری از این بیماری با واکسیناسیون و اعمال محدودیت ها انجام می شود اما بر اساس تجربه آماری از تعداد فراوان افراد بستری شده در بیمارستان ها و همچنین مرگ ومیرها از میان واکسن نزن ها، دولت ها به این باور رسیده اند که چاره ای جز خط ونشان کشیدن برای واکسن نزن ها ندارند. این خط و نشان ها البته پس از ماه ها خواهش و تمنا از این افراد اکنون به مرحله اجرا رسیده و وضع قوانین رسمی شامل اجبار واکسن برای کارکنان بخش های دولتی، پرستاران و پرسنل درمانی، کارکنان بخش های خدمات رسان عمومی و... را در پی داشته است.
 این روند الزاما ویژه ممالک پیشرفته نیست و در کشورهای ضعیف آفریقا هم مصادیق متعدد دارد. چنان که نشریه بلومبرگ(7سپتامبر / 16شهریور) از کشور زیمبابوه می نویسد که دولت به کارمندان دولت که مایل به واکسیناسیون نیستند دستور داد  استعفا کنند تا خطر انتقال ویروس به دیگران کاهش یابد؛ یا در آفریقای جنوبی «گواهی نامه واکسن» تصویب شده است ضمن این که موارد ابتدایی تر همچون استفاده از ماسک نیز در این کشور اجباری است؛ یا در ایالات متحده که واکسن نزن ها به شدت حوصله سران این کشور را سر برده اند، رسانه های آمریکایی 12سپتامبر(21شهریور) از قانون جدید دولت خبر دادند که سطح وسیعی از طبقات اجتماعی شامل میلیون ها کارگر و کارمند مانند کارکنان دولتی، پیمانکاران و نیروهای بخش های بهداشتی، کارگران آژانس های بهداشت خانگی و... را مشمول واکسیناسیون اجباری می کند. در این میان نیز اخبار متعددی در رسانه‌های بین المللی این روزها در حال انتشار است که بسیاری از کارکنان ادارات و بخش هایی که تحت الزام واکسن قرار گرفته اند و حاضر به دریافت آن نیستند، مجبورند از شغل خود استعفا کنند.
و اما ما...
در کشور ما نیز همچون بسیاری از کشورها، درصدی از افراد تمایل به واکسینه شدن ندارند و از عوارض احتمالی سخن می گویند که در هیچ مرکز و نهاد علمی قابل اعتنایی تا کنون به اثبات نرسیده است  و لذا  قطعا عقل و عرف و شرع نمی پسندد که منافع جمعی و ایمنی عمومی، قربانی لجبازی واکسن نزن ها شود. کشور به قدر کافی در 20ماه گذشته قربانی این اپیدمی شده است و دیگر توان ادامه بحران های اقتصادی و معیشتی ناشی از شرایط موجود را ندارد بنابراین همان طور که وزیر جدید بهداشت نیز روزهای قبل از طراحی برنامه های محدودیت زا ویژه واکسن نزن ها سخن به میان آورد، انتظار می رود تمامی بخش های اجتماعی خیلی محکم در برابر موج کوچک اما ویرانگر واکسن نزن ها قد علم کنند و برایشان تدبیری بیندیشند. امید می رود و انتظار بی جایی نیست اگر عموم مردم بخواهند همچون بسیاری از کشورها که تدابیری از جمله محدودیت در ارائه خدمات اجتماعی برای واکسن نزن ها پیش بینی کرده‌اند، ما نیز در این راستا به برنامه ها و راهکارهای جدی تری بیندیشیم و اجازه ندهیم این افراد با سلامت جامعه و روان خسته مردم بیش از این بازی کنند.
 
سیدصادق غفوریان  
 
شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خراسان نیوز، تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۷۳۶۱۸۵، www.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین