اگرچه جمعیت دانشجویان خارجی در ایران طی یک دههی گذشته با افزایش همراه بوده است، اما جمعیت فعلی دانشجویان خارجی در ایران با اهداف برنامه ششم توسعه و جذب ۷۵ هزار دانشجوی خارجی فاصله زیادی دارد. تعداد دانشجویان خارجی در ایران طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ با افزایشی ۸ برابری همراه بوده است و از ۵ ٬ ۴۸۵ دانشجو در سال ۱۳۹۹ به ۴۴ ٬ ۳۵۰ دانشجو افزایش یافته است.
با وجود اینکه دانشجویان زیادی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر هم تمایل زیادی به مهاجرت دارند؛ بنابراین باید دید که سران مملکت کشورها چه تصمیماتی را برای بازگشت نخبگان به کشور خودشان بعد از اتمام تحصیل آنها میگیرند.
به گفته روسای دانشگاهی ارتباطات بین المللی با سایر کشورها و تبادل نخبگان با یک دیگر در برون مرزهای هر کشوری باعث رشد همه جانبه جامعه اعم از پیشرفت اقتصادی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی میشود و به تبع آن رشد ویژه جایگاه علم را نمایان میکند. اما سران مملکتها بایستی حتما رصد هر ساله مهاجرت و خروج نخبگان و دانشجویان ایرانی را در دستور کار خود قرار دهند تا بتوانند بعد از تحصیل آنها مجدد به کشور خودشان برشان گردانند.
به همین منظور بهرام صلواتی مدیر رصد خانه مهاجرت ایران طی گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، جوان آمار ورود نخبگان ایرانی را بعد از خروج از کشور و مهاجرت آنها اعلام کرده است که در ادامه میخوانید.
او افزود: به صورتی که بـر اسـاس آمـار اخذ شـده از معاونـت علمـی- فناوری ریاسـت جمهـوری، جمعیت متخصصان بازگشـته به کشـور از سـال ۱۳۹۵ تا فروردین ۱۴۰۰ جمعـا بـه ۱ ٬ ۹۸۹ نفر (به صـورت تجمعی) رسـیده اسـت که این میـزان از جمعیـت متخصصان بازگشـتی به کشـور در دوران اخیـر علیرغم تحولات اقتصادی چنـد سـال گذشـته در نـوع خـود کمنظیر اسـت. افزایـش جمعیـت دانشـجویان بینالمللی در داخل کشـور و همچنیـن نـرخ بازگشـت متخصصان ایرانی باعـث ارتقاء شـاخص خالص چرخش نخبگان ایرانی از تـراز ۰/۳۹ - در سـال ۲۰۱۰ به ۰/۲۴ - در سـال ۲۰۱۸ شـده اسـت.
صلواتی تصریح کرد: ایران از میان ۱۵۰ کشور، ۸۷ امین کشور از نظر جذابیت برای مهاجرت افراد سایر کشورها به ایران و ماندن اتباع خود در داخل است. رتبه ایران در جهان برای برای جذب استعدادها از خارج و ماندن استعدادهای خود در داخل کشور ۷۸ (از میان ۱۰۹ کشور) و برای جذب جوانان از خارج و ماندن جوانان خود در داخل کشور، جایگاه ۷۷ ام را در میان ۱۵۰ کشور داراست.
مدیر رصد خانه مهاجرت ایران تاکید کرد: کسب آمادگی برای جذب و بکارگیری دانشجویان بینالمللی؛ در دو دهه اخیر تعداد دانشجویان بینالمللی در جهان از ۱/۲ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ به حدود ۵/۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ رسیده و کشورهای مختلف در یک رقابت جدی، برنامههای بلندپروازانهای برای جذب دانشجویان بینالمللی تدارک دیدهاند.
صلواتی بیان کرد: در کشور ما نیز جمعیت دانشجویان خارجی از حدود ۵.۵۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ به حدود ۴۴.۳۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۹ رسیده است که نشان از درک اهمیت جذب دانشجویان بینالمللی و حضور فعال در این بازار رقابتی است. با این وجود، نوعی خلاء راهبرد کلان ملی به عنوان یک مانع جدی در مسیر جذب دانشجویان بینالمللی و استفاده حداکثری از منافع این بازار مشاهده میشود.
صلواتی تاکید کرد: در سال ۲۰۱۸ تعداد کل دانشجویان جهان در بخش آموزش عالی ۲۲۷ میلیون نفر بوده است که دانشجویان بینالمللی تنها ۲/۴ درصد از این جمعیت را شامل میشوند. تعداد دانشجویان بینالمللی طی بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ با افزایشی ۲/۵ برابری همراه بوده است. در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵/۵ میلیون دانشجو در خارج از کشور خود در مقاطع تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل بوده اند.
مدیر رصد خانه مهاجرت ایران افزود: بـا توجه به اینکه مهمترین کشـورهای میزبان دانشـجویان بینالمللـی از جملـه ایـالات متحـده آمریـکا، بریتانیـا، کانادا در آمریـکای شـمالی و اروپـای غربـی قرار دارنـد، بنابراین منطقـه آمریـکای شـمالی و اروپـای غربـی به صـورت تاریخی محبوب تریـن مقصـد دانشـجویان بینالمللی هستند. در سال ۲۰۱۸ میلادی ۵۱ درصد از دانشجویان کشورهای این منطقه را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کردهاند. آسیای شرقی و اقیانوسیه مقصد پر طرفدار بعدی دانشجویان بینالمللی است. در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۱ درصد دانشجویان کشورهای این منطقه را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده اند.
صلواتی بیان کرد: با توجه به اینکه مهمترین کشورهای دانشجوفرست جهان یعنی چین و هند در شرق آسیا قرار دارند، در نتیجه ۲۷ درصد از کل جمعیت دانشجویان بینالمللی در جهان (حدود ۱/۵ میلیون نفر) از کشورهای شرق آسیا و اقیانوسیه تأمین میشوند. اگرچه میزان دانشجوفرستی در همه مناطق با افزایش همراه بود است، اما این افزایش نسبت به سال ۲۰۱۰ در میان منطقه آسیای مرکزی (حدود ۱۰۰ درصد رشد) و کشورهای عربی (۸۵ درصد رشد) بیشتر بوده است.
زلفی گل ادامه داد: بنابراین در زمینه تولید علم، فن و تکنولوژی همچنان پیشتاز خواهند بود. در نتیجه کشورهای نخبه گریز (مبداء) روز به روز فقیرتر شده و به دلیل همین فقر، وابستهتر میشوند و تعادل جهانی با شدت بیشتری به هم میریزد.
وزیر علوم ادامه داد: بنابراین ضرورت دارد تا حفظ صیانت و کرامت نخبگان به عنوان یک پروژه ملی تعریف شده و عوامل دافعه زا رفع شود. از جمله راهکارهای عملی برای جلوگیری از مهاجرت طیف وسیعی از ژنهای هوشمند، حمایت مادی و معنوی از مقاطع تحصیلات تکمیلی بالاخص مقاطع دکتری و پسا دکتری در داخل کشور، مشارکت تمامی شرکتهای خصوصی و دولتی در تاسیس مراکز پژوهشی تخصصی برای خویش و بکارگیری نخبگان در این مراکز است.
زلفی گل اضافه کرد: وزارت علوم تحقیقات و فناوری با همفکری و همیاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زمینه حمایت مادی، کاری، رشد علمی و احساس شیرین اثر بخشی را برای آنها مهیا خواهند کرد. بدیهی است در این زمینه نیاز سنجی و نیاز آفرینی یک ضرورت است که باید با استفاده از پتانسیل دانشگاهیان دانشمند استفاده شده و طرحهای کاربردیشان اجرایی شود.
پس چه بهتر که از همان ابتدا سران کشورها شرایطی را برای دانشجویان فراهم کنند که اگر دانشجویان تمایلی به ادامه تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور داشتند، بعد از اتمام کار خود مجدد راهی کشورشان شوند.
با وجود اینکه نرخ بازگشت دانشجویان ایرانی به داخل کشور طی سالهای گذشته روند صعودی به خود داشته، اما باید دید که در دولت جدید، رئیس جمهور و معاونان آن چه برنامهای را در دستور کار خود قرار خواهند داد تا این نرخ همچنان رشد بیشتری داشته باشد و تمام دانشجویان ایرانی بعد از تحصیل به کشور خود بازگردند.