پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۶۱۱۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش خبر داده کتاب‌های درسی را بازبینی کرده و جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت را ارتقا و ظرفیت جشنواره‌ها و اردوگاه‌ها را به این موضوع اختصاص خواهیم داد.

شعار سال: علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش خبر داده کتاب‌های درسی را بازبینی کرده و جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت را ارتقا و ظرفیت جشنواره‌ها و اردوگاه‌ها را به این موضوع اختصاص خواهیم داد.

به نظر می‌رسد علیرضا کاظمی تلاش دارد با بیان این مواضع رای اعتماد مجلس را برای وزارت آموزش و پروش به دست بیاورد؛ اما صحبت‌های او نه فقط در راستای کسب قدرت سیاسی و رسیدن به وزارت، که ادامه دهنده یک مسیر مشخص شده است.

دراسفند ۹۹ محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی اعلام کرد امکانی فراهم شده تا برای بهره‌گیری از ظرفیت حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، طلاب بتوانند در ۸ رشته آزمون استخدامی شرکت کنند و پس از شرکت در دوره یک‌ساله، بکارگیری شوند.

وعده وزیر پیشین آموزش و پروش کمتر از یک سال بعد محقق شد و در آزمون استخدامی معلمان در تیر ۱۴۰۰ طلاب نیز شرکت کردند. این اقدام مطابق مصوبه سال ۷۵ مجلس برای استخدام روحانیون و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در راستای «اسلامی کردن مدارس» صورت گرفت. یکی از آخرین اقدام‌های دولت روحانی در خرداد ۱۴۰۰ نیز ابلاغ بخشنامه «جذب و ساماندهی روحانیون وظیفه در آموزش‌وپرورش» به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها بود.

سیاست اسلامی‌سازی مدارس و دانشگاه‌ها به برنامه‌های اجرایی دولت روحانی و رئیسی منحصر نمی‌شود؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۹ آذر سال ۶۳ با هدف «گسترش فرهنگ اسلامی در شئون جامعه، تقویت انقلاب فرهنگی، تزکیه محیط‌های علمی از افکار مادی و نفی مظاهر و آثار غرب زدگی» شکل گرفت. در سال ۸۸، مجموعه‌ای دیگر ذیل همین شورا با عنوان «شورای تحول و ارتقای علوم انسانی» با حکم غلامعلی حدادعادل راه‌اندازی شد تا نیل به «تمدن اسلامی» را که به گفته او «غایت انقلاب اسلامی» است، با تحول در علوم انسانی ممکن کند.

در دوره محمود احمدی‌نژاد این روند شتاب گرفت و تا اسفند ۱۳۹۲ نزدیک به ۷ هزار سر فصل علوم انسانی طی ۲ سال تغییر کرد؛ ۱۵ رشته علوم انسانی از جمله روان شناسی، مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی، هنر، معماری، فرهنگ و ارتباطات و رسانه، فلسفه، فلسفه دین، علوم تربیتی، حقوق، تاریخ، مطالعات زنان و خانواده، علوم سیاسی، زبان‌ها و ادبیات خارجی نقطه هدف تغییر سرفصل‌ها است. تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و بومی‌گزینی نیز درادامه همین سیاست‌ها بود.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر فعلی علوم در زمان کسب رای اعتماد از مجلس یکی از محور‌های برنامه‌های کاری خود را «تحول و توسعه در رشته‌های علوم انسانی با توجه به فرهنگ غنی اسلامی-ایرانی» اعلام کرد. موضع‌گیری مسئولان در دولت سیزدهم نشان از شتاب و خیز آن‌ها برای تغییر در سرفصل‌های باقی‌مانده کتاب‌های درسی دانشگاهی و مدرسه و همچنین اسلامی شدن آموزش در ایران دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از میدان، تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۰۳۰۸، meidaan.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین