پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۷
وقتی عالم سیاست را به سطح ابتذال پوپولیستی و سرشار از زنده باد و مرده باد تقلیل می‌دهیم، نباید هم در شرایط حساس گلایه کنیم که چرا مردم فهم درستی از اوضاع نداشته و مسائل را بشکل هیجانی، غیرعقلانی و راحت طلبانه، داستان گونه و سطحی و همانند ان می‌نگرند. با قطعیت می‌توان گفت، ورای اینکه نظام و حاکمیت ایران چه نظامی باشد (از پادشاهی کوروش تا جمهوری اسلامی ایران)، باید در مقابل موضوعات برخوردار از حساسیت‌های ژئوپلتیک، موضع گیری و مداخله گری فعال صورت گیرد. اقدامات صورت گرفته تا اینجای کار را نباید با دریچه اولویت بلکه می‌بایست از دریچه الزام نظامی و سیاسی نگریست. در متن، علل اهمیت موضع گیری ایران در خصوص مرز مشترک با ارمنستان، بشکلی شفاف مورد بحث قرار گرفته است.
شعار سال: اخیرا اسرائیل نفوذ بالایی را در کشور‌های آسیای میانه و ترکیه آغاز نموده است. کشور آذربایجان با نوعی پیمان نظامی- سیاسی منجر به تقویت بقای الهام علیف، بنوعی تبدیل به حیاط خلوط اسرائیل شده و کشور ترکیه با نوعی پیمان اقتصادی، اقدام به تقویت روابط فی مابین نموده است. نفوذ اسرائیل به دلایلی چند در ارمنستان پائین‌تر از ترکیه و آذربایجان است.

نکته بعدی قابل بحث برای ورود به موضوع، ترسیم موقعیت خاص ژئوپلتیک منطقه است. ایران در دوره رضا پهلوی، باریکه‌ای از مرز خود را در اختیار ترکیه قرار داد تا ترکیه با بخش خودمختار نخجوان ارتباط مرزی داشته باشد (نخجوان مربوط به جمهوری آذربایجان است). نخجوان بواسطه مرز مشترک ایران و ارمنستان، از آذربایجان جدا شده است (این نوع مرز بندی در سایر جا‌های دنیا نیز رواج دارد. بعنوان مثال مرز بندی بین امارات و عمان و نظایر آنها). حال آذربایجان با حمایت ترکیه و فشار بر ارمنستان قصد دارند که باریکه مرزی بین ایران- ارمنستان را (از سمت ارمنستان) در اختیار آذربایجان قرار داده و به ظاهر نخجوان به آذربایجان پیوند پیدا کند.

اما این تغییرات در مرزبندی، چه حساسیتی برای ایران می‌تواند داشته باشد؟

قطع ارتباط مرزی با ارمنستان، مسلما اثرگذار روی موقعیت ارتباطی ایران به اروپا خواهد بود. در حال حاضر، رابطه ایران به اروپا از طریق دریایی (ایران به آستاراخان)، سه راه زمینی فعال (آذربایجان، ارمنستان، ترکیه) و یک راه زمینی غیرفعال (عراق و سوریه) انجام می‌گیرد. با تغییرات مرزی پیشنهاد شده، راه‌های مرز زمینی فعال، به دو راه تقلیل یافته و این می‌تواند باعث القای تنگ‌تر شدن حلقه محاصره شود. حلقه ناپیدایی که توسط اسرائیل از پشت پرده هماهنگ شده و اعمال می‌شود.

ورای تائید منبع تهیه فایل پی. دی. اف پیوست، اطلاعات نسبتا خوبی را می‌توان از نقشه‌ها و تصاویر بدست آورد.

تعداد بازدید : 20

استقرار یک تیپ عملیاتی از نیروی زمینی ارتش در منطقه پلدشت، نقطه صفر مرزی ایران و آذربایجان

تعداد بازدید : 24

انبوهی از تجهیزات نظامی ایران راهی مرز ارس شد

تحرکات مشترک باکو، ترکیه و اسرائیل با هدف تغییر ژئوپولیتیک منطقه و قطع احتمالی خط ۲۱ کیلومتری مرزی ایران با ارمنستان و حذف کریدور قفقاز با اشغال احتمالی استان ارمنی سیونیک طی روز‌های اخیر فعال شده است. گرایشات نژادپرستانه ترکیه و چشم طمعی که به یال‌های شرقی و غربی دریای خزر دارد و نیز باتوجه به نفوذ گسترده اسرائیل در باکو احتمالا طی ماه‌های آینده حمله به استان سیونیک ارمنستان را بدنبال خواهد داشت. کمترین خواسته اردوغان بعنوان رهبر پانترکیسم معامله ادلب سوریه در قبال حفظ مرز ایران و ارمنستان است و در بدترین حالت بدنبال یکپارچگی ترکیه و باکو و حذف مرز ارمنستان است که این یک فاجعه و شکست بزرگ ژئوپلیتیکی، امنیتی و اقتصادی برای ایران و یک پیروزی تاریخی برای متجاوزان پانترکیسم بشمار میرود. نخست وزیر ارمنستان نیز چهره قدرتمندی در ایروان نیست و احتمال هرگونه معامله سرزمینی با وی دور از انتظار نیست.
 
تعداد بازدید : 12
 

پشت‌پرده اقدامات آذربایجان علیه ایران

 با سخنرانی دیشب الهام علی‌اف تنش‌های‌ ایران و جمهوری آذربایجان بیشتر و ادامه دار شده است.

موش دواندن اسرائیل و ترکیه در روابط ایران و منطقه با دیپلماسی مقتدر و حضور نظامی قابل حل شدنه نه با ۸ سال ذلت در برابر دشمن ها

اختصاصی- پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین