پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۶۱۷۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
از وظایف بانک مرکزی، تقویت حوزه نظارت بر بانک‌ها خصوصا فرآیند‌های اعطای تسهیلات است. طرحی بنام طرح فردا در بانک تجارت اقدام به وام دهی سریع به مخاطبان خاص در ۲۴ ساعت می‌کند که سوالات چندی را سبب شده است. انتظار می‌رود که با دریافت و انتشار توضیحات، بستر برای تنویر افکار عمومی مهیا شود.
شعار سال: سایت گسترش نیوز در خبر شماره ۲۰۶۷۱۴ خود اقدام به معرفی وامی به نام طرح فردای بانک تجارت نموده و بیان داشته است که مشتریان خاص با سپرده گذاری مبلغی مشخص، تا دو برابر ان را می‌توانند ظرف ۲۴ ساعت بشکل وام دریافت کنند. بر اساس اعلام این بانک نرخ سود سپرده پرداختی ۵ درصد است و در مقابل نرخ سود وام نیز ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است برای مدت بازپرداخت نیز سه دوره ۱۲ ماهه،۲۴ ماهه و ۳۶ ماهه در نظر گرفته شده است.
وام طرح فردای بانک تجارت و نظارت بانک مرکزی!

اما اندکی تامل در روند ارایه این وام، اطلاعات جالبی را افشا می‌کند. فرض کنید که بانک تجارت در حالت عادی بخواهد ۱۰۰ واحد وام عموما ۱۸ درصدی بدهد. حالا با این روش وام دهی می‌تواند همان وام را به میزان ۲۰۰ واحد داده (۱۰۰ واحد خودش بگذارد و ۱۰۰ واحد هم پول آورده مشتری است) و بدلیل تفاوت شیوه محاسبه نرخ سود داده شده به سپرده بلوکه شده مشتری با نرخ تسهیلات ارایه شده به مشتری، در حدود ۱۱ درصد سود برده (اندکی بیشتر و کمتر) و در مجموع برای ۲۰۰ واحد در حدود ۲۲ درصد نفع برایش داشته باشد.

علاوه بر این‌ها:
اقدام به جذب مشتریانی نسبتا صاحب تمکن مالی نموده، با توجه به نوع مشتریان امکان مطالبات معوق بشدت پائین آمده و در مجموع به نوعی منفعت همه جانبه دست پیدا می‌کند. سوالمان از بانک مرکزی این است که آیا چنین شیوه فعالیتی جای اشکال احتمالی ندارد؟ آیا میزان وام تخصیص داده شده در این طرح میزان مشخصی از کل وام بانک تجارت را تشکیل می‌دهد یا بانک می‌تواند بشکلی سلیقه‌ای و منفعت محور، به هر میزانی ورود کند؟ آیا سایر بانک‌ها هم می‌توانند در قالب چنین طرح‌هایی، وارد جریان وام دهی به اقشار خاص شوند؟ منتظر دریافت توضیحات برای ارتقا شفافیت‌ها و تنویر افکار عمومی هستیم.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
0
0
الان سوال ما از شما اینه که شما با این نوع وام دادن بانک تجارت مشکل دارید یا اینکه به فکر کم توجهی به وام گروه های محروم بدلیل نداشتن وثیقه و مبلغ آورده اولیه هستید و یا با بحث سود بالای 18-20 درصد ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین