پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۲۰۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
به‌گفته بازرس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، بازار ماهی در یک‌سال اخیر ۴۰ درصد از خریداران خود را از دست داده است.
شعار سال: به‌گفته بازرس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، بازار ماهی در یک‌سال اخیر ۴۰ درصد از خریداران خود را از دست داده است.

پیش‌بینی مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردابی، مبنی بر رسیدن قیمت ماهی قزل‌آلا به ۱۲۰ هزار تومان، باعث افزایش نگرانی مصرف‌کنندگانی شده که با خرید این ماهی با قیمت به نسبت مناسب، توانسته بودند آبزیان را تا حدودی در سبد غذایی خود حفظ کنند. در ۲ ماه اخیر قیمت ماهی قزل‌الا بیش از دوبرابر شده و از حدود ۴۵ هزار تومان به حدود ۹۰ هزار تومان رسیده است. آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردابی در گفتگو با خبرگزاری‌ها، افزایش هزینه تولید و خشکسالی را عامل گرانی‌های اخیر اعلام کرده است. به‌گفته او تولید امسال قزل‌آلا با افت حداقل ۲۰هزار تنی به ۱۱۰ تا ۱۲۰هزار تن می‌رسد.

افت تولید و رشد قیمت متناسب نیست

بازرس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، گرانی اخیر ماهی قزل‌آلا را ناشی از سودجویی افرادی دانست که ماهی‌های پرمصرف را ارزان از تولید‌کننده می‌خرند و به قیمت دلخواه می‌فروشند. فخرالدین احمدی در گفتگو با همشهری با بیان اینکه ماهی قزل‌آلا به‌دلیل تیغ کم و قیمت مناسب، همیشه از ماهی‌های محبوب و پرمصرف ایران بوده است، افزود: در ۲ ماه اخیر، قیمت قزل‌آلا در بازار دوبرابر شده و این افزایش قیمت، دست بسیاری از مصرف‌کنندگان را از این ماهی پرتقاضا کوتاه کرده است. او با اشاره به اینکه افت تولید نمی‌تواند دلیل این حد از گرانی باشد، افزود: قزل‌آلا ماهی سردابی است که عمده تولید آن در محیط‌های بسته و به دور از عوامل طبیعی تأثیرگذار بر تولید ماهی‌های دریایی صورت می‌گیرد، در نتیجه خشکسالی و دیگر عوامل طبیعی نمی‌تواند تأثیر چشمگیری در تولید آن داشته باشد. او با بیان اینکه تولید این ماهی نهایتا ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده، گرانی کنونی را ناشی از عاملی غیر از افت تولید دانست و گفت: قیمت این ماهی در کمتر از ۲ ماه از ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به ۸۸ هزار تومان رسیده است.

توزیع انحصاری و فاجعه در بازار ماهی

بازرس و مدیر بخش آبزیان اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، انحصار در توزیع قزل‌آلا را باعث افزایش شدید قیمت‌ها در بازار ماهی دانست که باعث محرومیت بسیاری از اقشار از خرید ماهی شده است. به گفته این مقام صنفی عده‌ای که انحصار بازار قزل‌آلا را در دست دارند بازار این ماهی را با کم و زیاد کردن میزان عرضه کنترل می‌کنند و از آنجا که بازار تابع عرضه و تقاضاست قیمت با کاهش عرضه به دلخواه این افراد تغییر می‌کند. احمدی وضع بازار ماهی را تحت‌تأثیر این شرایط، فاجعه‌بار توصیف و اضافه کرد: گرانی قزل‌آلا بر قیمت دیگر ماهی‌ها هم تأثیر گذاشته و بیشتر ماهی‌های پرمصرف مثل شیر، شوریده و حتی ماهی‌های گرمابی هم افزایش قیمت داشته‌اند.
 
وزیر کشاورزی می‌داند قیمت قزل آلا دو برابر شده؟

نایاب‌شدن قزل‌آلا در میادین تره بار

قیمت مناسب‌تر محصولات پروتئینی مثل گوشت، مرغ و ماهی در میادین میوه و تره‌بار نسبت به بازار و فروشگاه‌های سطح شهر بسیاری از اقشار را برای تهیه این مواد به میادین می‌کشاند که با وجود شلوغی و صف‌های اغلب طولانی در این مراکز خرید، بتوانند از امتیاز ارزان‌تر بودن کالا سود ببرند، اما گرانی اخیر قزل آلا این ماهی را در میادین میوه و تره‌بار هم نایاب کرده و مدت‌هاست در میادینی که غرفه‌های آبزیان دارند، خبری از این ماهی نیست. البته این ماهی در نرخنامه میادین ۷۸ هزار تومان قیمت خورده، اما عرضه قزل‌آلا در این مراکز خرید، نه با این قیمت و نه با قیمت بالاتر، صورت نمی‌گیرد.

ریزش ۴۰ درصدی خریداران بازار ماهی

در سال‌های اخیر بسیاری از مصرف‌کنندگان آبزیان به‌دلیل گرانی این محصولات، ماهی را از سبد خرید خود حذف کرده‌اند و به مصرف مرغ روی آورده‌اند. قزل‌آلا از جمله ماهی‌هایی بود که به‌دلیل قیمت به نسبت مناسب خود در مقایسه با ماهی سفید و ماهی‌های جنوب، تا حدودی توانسته بود طرفداران خود را حفظ کند، اما گرانی‌های اخیر دست عده بیشتری از مصرف‌کنندگان را از بازار ماهی کوتاه خواهد کرد. به‌گفته بازرس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، در یک‌سال اخیر بازار ماهی حداقل ۴۰ درصد از خریداران خود را از دست داده و این افراد به‌طور کلی آبزیان را از سفره‌های خود حذف کرده‌اند. احمدی در توضیح این افت مصرف گفت: الان ماهی شیر در بازار کیلویی ۱۶۰ هزار تومان است که وقتی با حذف ضایعات به‌دست مصرف‌کننده برسد به کیلویی ۲۵۰ هزار تومان می‌رسد و این قیمتی است که هرکسی توان خرید آن را ندارد. به‌گفته احمدی، پارسال در این فصل انواع ماهی‌ها با قیمت مناسب در بازار وجود داشت و مشتری بازار هم مطلوب بود، اما امسال گرانی باعث شده خریداری در بازار ماهی نباشد. این مقام صنفی در پیش‌بینی بازار ماهی تا پایان سال گفت: با قیمت‌های کنونی، مصرف باز هم کاهشی خواهد بود.

گران‌ترین ماهی بازار هم‌اکنون شیر و شوریده است که قیمتی حدود ۱۶۰ هزار تومان دارد؛ البته این قیمت برای هر کیلو ماهی پاک نشده است و قیمت ماهی‌های قطعه شده و پاک شده حداقل ۱۰۰ هزار تومان بیشتر است. ارزان‌ترین ماهی‌ها نیز ماهی‌های گرمابی مثل ماهی‌های آزاد پرورشی هستند که هر کیلو از آن‌ها به‌صورت کامل و پاک نشده، ۲۵ هزار تومان قیمت دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت انتخاب، تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۴۱۷۱۹، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین