شعار سال: توسل که کارشناسی ارشد مهندسی معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را در کارنامه تحصیلی خود دارد و در حال کسب دکتری رشته مدیریت استراتژیک از همین دانشگاه است، حدود دو سالی است که مدیریت برج میلاد را برعهده دارد و اگرچه مدت زمان مدیریتش در برج میلاد با شیوع کرونا در کشور مقارن شد و محدودیتهای بسیاری در اجرای برنامههای مختلف برج به وجود آمد، اما گزارشها نشان میدهد توانست با استفاده از فرصت به وجود آمده بسیاری از پروژههای نیمه کاره را اتمام و مسیری رو به پیشرفت را برای برج رقم بزند.
او حضور سرافراز در جبهههای دفاع مقدس که منجر به جانبازی او شد را در کارنامه دارد و فعالیت در سطوح عالی دانشجویی و رسانهای را نیز پشتوانه رویکردهای علمی فرهنگی خود قرار داده است.
برج میلاد از چه پتانسیلهایی برخوردار است که باید شناخته و الگوبرداری شود؟ظرفیتهای مجموعه برج میلاد بسیار فراتر از آن چیزی است که تا به امروز بروز و ظهور یافته است. اما بدلیل عدم تکمیل سازه ها، ابنیه و فضاهای مجموعه و همچنین فقدان طرح جامع بهره برداری و از آن مهمتر نگاه صرفا تجاری و اقتصادی به این عرصه مهم و کم نظیر فرهنگی و هنری شهر و کشور بخش اعظم ظرفیتهای آن هنوز بلااستفاده مانده است. بالفعل شدن این ظرفیتهای عظیم منوط به مدیریت هوشمند و روزآمد و حمایت سطوح ارشد مدیریت شهری از این سرمایه ارزشمند است.
برج میلاد بعنوان ششمین برج مخابراتی دنیا و یکی از مهمترین سازههای مهندسی کشور و منطقه، شاخصترین نماد شهری جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود چرا که هم از نظر ارتفاع و هم از نظر بکارگیری تکنولوژی روز، دانش فنی پیشرفته، توان مهندسی و اجرایی در ساخت، در سطح بسیار بالایی قرار دارد. برج میلاد به عنوان شاخصی از توان فنی و مهندسی کشور، یکی از مهمترین سازههای بتنی خوداتکا در دنیا و نشانه شهری و ملی جمهوری اسلامی ایران است. این سازه از مرحله طراحی تا اجرا و پایان تماماً ایرانی محسوب میشود و تجسم عینی «ما میتوانیم» متخصصین کشور در حوزه مهندسی شهری است.
کارکرد برج میلاد در بخش تخصصی، کارکرد مخابراتی است و دکل رأس سازه برج میلاد جهت انتقال سیگنال و ارتباطات مخابراتی و تصویری طراحی و ساخته شده است. کارکرد عمومی مجموعه برج میلاد نیز گردشگری، فرهنگی و هنری است به نحوی که چشم انداز این مجموعه «بام فرهنگ و هنر» کشور در نظر گرفته شده است.
در دوران شیوع کرونا به دلیل محدودیت ها، بازدید مردم از برج کاهش یافت، در این مدت چه اقداماتی برای جذابیت برج در دوران پساکرونا در دستور کار خود قرار دادید؟متأسفانه از اسفندماه سال ۱۳۹۸ درگیر اپیدمی کرونا شدیم و مجموعههای گردشگری، تفریحی و فرهنگی کشور نیز مانند همه کشورهای دنیا دچار تعطیلی، رکود و عدم امکان ارایه خدمات شد. برج میلاد هم مجموعهای است که در حوزه گردشگری، فرهنگی و هنری خدمات ارایه میدهد و، چون برای جلوگیری از شیوع کرونا از اسفند سال ۹۸ وارد یک مرحله تعطیلی و نیمه تعطیل شد، آسیبهای جدی به منابع درآمدی این مجموعه وارد گردید.
با توجه به اینکه افق روشنی برای پایان شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا وجود نداشت، باید مجموعههایی مثل مجموعه برج میلاد راهبردهای جدیدی برای خود طراحی میکردند بنابر این تصمیم بر انجام امور زیر بنایی و آماده سازی مجموعه برای دوران پسا کرونا گرفته شد و محصول این رویکرد در این دوران، چندین طرح با ارزش و زیربنایی است که هر یک ابعاد مختلف و وسیعی را شامل میشوند از جمله:
طرح جامع مجموعه اراضی پهنه ۱۲۰ هکتاری برج میلاد برای اولین بار بعد از گذشت ۱۲ سال از بهره برداری برج میلاد با همکاری معاونت محترم شهرسازی و معماری شهرداری و یکی از برترین مشاوران شهرسازی کشور، در این دوران شیوع کرونا تهیه شد و پس از طی مراحل مختلف کارشناسی و قانونی و تائید توسط کمیسیون ماده پنج نهایتا به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به عنوان عالیترین مرجع تخصصی و قانونی مربوطه رسید.
اقدام دیگر، طراحی دهکده ورزش و سلامت در بخش جنوبی اراضی مجموعه برج میلاد و اخذ مجوزهای لازم و آماده سازی مقدمات جهت فراخوان شناسایی مجری و سرمایه گذار حائز شرایط واگذاری بود. این پروژه یکی از اتفاقات بزرگ در ارتقای کیفیت زیست شهری تهران محسوب میشود که با جذب سرمایه گذار توسط بخش خصوصی صورت خواهد پذیرفت.
همچنین تعدادی پروژههای خدمات تفریحی و گردشگری با سرمایه گذاری بخش خصوصی در این دوره شکل گرفت که علیرغم تعطیلی مجموعه و عدم ارایه خدمات، اما به جهت ظرفیتهای فوق العاده زیادی که در این مجموعه وجود دارد و با ایده پردازیهای خلاقانه و اقدامات کارشناسی، تخصصی و حرفهای در حوزه جذب سرمایه گذار و مجری، سرمایه گذاریهای مناسبی در حوزههای مختلف انجام گرفت و چندین پروژه در مجموعه برج میلاد با سرمایه گذاری صد در صدی بخش خصوصی آغاز شد که در حال حاضر اکثر این پروژهها رو به اتمام و آماده سازی نهایی است تا بتوانند در دوران پساکرونا به شهروندان و هموطنان عزیز خدماتی جدید و متفاوت ارایه نمایند.
در این بخش میتوان از پروژه سالن و باشگاه تخصصی اسکواش، پدل و بازیهای راکتی، سالن و باشگاه بولینگ حرفهای، تفریحات و بازیهای هیجانی در ارتفاع ۲۸۰ متری سازه راس برج میلاد، شهر بازی و همچنین تم پارک افسانههای کهن ایران نام برد.
از جمله اقدامات دیگری که در طول دو و نیم سال گذشته (۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰) رخ داد، اصلاح فرایندهای مدیریتی و افزایش بهره وری مجموعه است که میتوان به تأسیس دفتر نظارت و کنترل پروژه و همچنین راه اندازی سامانه (PMO) در مجموعه شرکت برج میلاد اشاره کرد.
مجموعههای اجرایی به جهت تعدد پروژهها نیازمند روشها و فرایندهای دقیق کنترل و نظارت هستند تا پروژهها طبق برنامه ریزیهای مشخص پیش بروند و تأمین و تخصیص منابع و اجرای پروژهها با دقت و کیفیت لازم صورت پذیرد، در غیر این صورت معمولاً پروژهها دچار آسیب میشوند یا ممکن است برخی از پروژهها به دست فراموشی سپرده شوند و نیمه کاره رها شوند و مشکلات متعددی از این دست پیش آید، اما با اجرای این پروژه و تأسیس این دفتر و به کارگیری این نرم افزار که نیاز به بومی سازی داشت و متناسب با شرایط شرکت باز طراحی و بازنویسی شد، کلیه اقدامات در مجموعه شفاف سازی، قابل رویت، مانیتورینگ و کنترل شد. در حال حاضر همه پروژهها با این روش و با نظم ویژهای در حال آماده سازی برای افتتاح و بهره برداری هستند.
از جمله دستاوردهای مهم راه اندازی این دفتر و نرم افزار، ثبت دانش فنی و تاریخچه طرحها و پروژههای مجموعه برج میلاد است. به این معنی که با ثبت و ضبط کلیه مراحل و اقدامات به تفکیک واحدها و حتی افراد اقدام کننده در هر زمان و درصورت فقدان هر یک از عوامل، امکان اطلاع از سوابق و ادامه هر بخش و فرایند و پروژه فراهم شده است. این امکان در انباشت تجربه و دانش فنی مجموعه و انتقال به نسلهای آتی نقش بی نظیری ایفا مینماید.
پروژه بسیار ارزشمند دیگری که در این مقطع زمانی به پایان رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته مرکز عرضه «صنایع دستی و سوغات کشور» در برج میلاد است. البته در سالهای قبل انعقاد قرارداد این پروژه صورت پذیرفته بود، اما متأسفانه به دلایل مختلف با تأخیرهای بسیاری مواجه شده بود ولیکن با تقویت نظارت و کنترل در دوره اخیر نهایتا این پروژه بزرگ و ارزشمند در سال ۱۳۹۹ به نتیجه و بهره برداری رسید.
در قالب این پروژه بزرگترین و فاخرترین مجموعه صنایع دستی و سوغات کشور در دو طبقه از سازه اصلی برج میلاد راه اندازی شد و بهترین صنایع دستی در رشتههای مختلف اعم از چرم، چوب، شیشه، سفال، پارچه و سایر رشتهها از اساتید به نام و تراز اول کشور در این مرکز عرضه میشود.
همچنین سوغات نقاط مختلف ایران از بهترین برندها و عرضه کنندههای سوغات ایرانی در این مرکز در حال ارایه میباشد.
به ضرس قاطع میتوان گفت تاکنون در کشور مجموعهای با این وسعت، کیفیت و طراحی برای معرفی و عرضه صنایع دستی و سوغات کشور وجود ندارد.
این طرحها چه ویژگیهای بارز و شاخصی دارند؟از جمله ویژگی بارز این پروژهها این است که اولاً از ظرفیتهای مغفول مجموعه و پهنه برج میلاد و اراضی که بدون کاربری بودند، استفاده شده و این اراضی در مجموع در اختیار شهر و شهروندان قرار گرفتند؛ از سوی دیگر در شرایط سخت اقتصادی و کمبود منابع که کشور، شهرداری و دستگاههای مرتبط با آن مواجه هستند، این پروژهها علی رغم همه سختی ها، مشکلات و محدودیتهای اقتصادی توانستند ویژگیهای لازم را برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری ایجاد کنند و از این طریق سرمایه گذاران علاقهمند برای اجرای این پروژههای جذاب و ماندگار به این حوزهها جذب شدند و مشاغل و کسب کارهای جدیدی شکل گرفت.
یکی از مسایلی که بحثهایی در مورد آن مطرح است، پهنه اراضی معروف به گود برج میلاد است که بر اساس موافقت کمیسیون ماده ۵، قرار است این مجموعه به مرکز دیپلماسی فرهنگی پایتخت تبدیل شود، اما بلاتکلیف مانده بود، موضوع گود برج به کجا رسیده است؟دقیقاً مهمترین طرح زیربنایی که در دوران کرونا تهیه شد و به تصویب رسید، طرح جامع اراضی پهنه ۱۲۰ هکتاری برج میلاد است. هر پهنه ارزشمند و وسیعی از شهر بایستی یک برنامه کالبدی و کاربری داشته باشد، اما برای پهنه برج میلاد که در محدوده و بین بزرگراه شهید همت از شمال و بزرگراه شهید حکیم از جنوب و بزرگراه آیت الله شهید فضل الله نوری از غرب و بزرگراه شهید چمران از شرق محدود شده، هیچ گونه طرح جامع و برنامه مدیریتی از قبل تهیه نشده بود. به همین علت این مجموعه در طول سالهای گذشته در برخی از بخشهای این پهنه دچار بارگذاریهای بدون برنامه و بیش از حد متعارف شد و همچنین مسالهای بنام گود معروف برج میلاد به عنوان یک تهدید ایجاد شد. تا پیش از این امکان تصمیم گیری برای این موارد به دلیل نداشتن یک طرح جامع و برنامه کلان وجود نداشته است.
از جمله دلایلی که گود معروف فاز دو برج میلاد بلاتکلیف مانده بود و تصمیم گیری قطعی برای آن نشد، این بود که برنامه اجرایی مشخص و مصوبهای برای آن وجود نداشت و در نحوه بهره برداری و بارگذاری و میزان تراکم و ابعاد کالبدی و کاربری آن مجموعه بین تصمیم گیرندگان اختلافهای جدی وجود داشت و همین امر منجر شد که تا امروز هیچ اقدام عملیاتی برای آن گود انجام نشود و گود به عنوان یک معضل و محدوده پر خطر در شهر باقی بماند و تبدیل به یکی از دغدغههای مدیریت شهری شود. اما در طرح جامعی که مقدمات آن در سال ۹۸ فراهم شد و در اسفند سال ۹۹ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به عنوان عالیترین مرجع تصمیم گیری در این حوزه رسید، وضعیت بارگذاری و کاربری همه بخشها در این پهنهی حدوداً ۱۲۰ هکتاری منجمله گود فاز دو مشخص شد. این طرح سند مادر محسوب میشود و اقدامات و مداخلات بلند مدت این پهنه را تعیین تکلیف کرده است.
در این طرح، چشم اندازی برای مجموعه اراضی برج میلاد تعریف شد با عنوان “بام فرهنگ و هنر” تا این پهنه در افق بلند مدت خود بتواند خدمات با کیفیت عالی و تأثیرگذار در حوزه فرهنگی و هنری به کشور ارایه کند.
از جمله ابعاد مهمی که برای این طرح جامع میتوان در نظر گرفت، این است که مجموعه اراضی برج میلاد در طرح اولیه برای کاربریهای خاصی متناسب با شرایط حدود ۳۰ سال قبل در نظر گرفته شده بود، اما با توجه به سرعت تغییر و تحولات اجتماعی و شرایط اقتصادی و تکنولوژی و سایر عوامل طبیعتاً توقعات و کاربریها و شرایط امروز با حدود ۳۰ سال گذشته بسیار متفاوت شده و امروزه نیازهای جدیدی مطرح است، بنابراین لازم بود یک بازنگری در نوع خدمات و حلقههای خدماتی و مکمل مجموعه برج میلاد انجام شود که در قالب این طرح جامع اتفاق افتاد.
در این طرح کاربری هدف گود فاز دو از هتل و مرکز تجاری که آن را ایده قبلی میتوان نامید به یک عرصه عمومی باکیفیت و ماندگار فرهنگی و هنری ارتقاء پیدا کرده است. همچنین در این طرح میزان بارگذاری به نحوی در نظر گرفته شده است که حریم بصری و ارتفاعی سازه اصلی برج میلاد و محوریت آن حفظ و حراست شود.
در افق طرح جامع اراضی برج میلاد چه اتفاقی قرار است بیافتد؟
از آن جایی که طرح اولیه برج میلاد هنوز به صورت کامل اجرا نشده و بخش قابل توجهی از این طرح نیمه کاره مانده و از مجموع هفت سازه اولیهای که برای مجموعه برج میلاد طراحی شده بود تنها دو سازه که یکی سازه اصلی برج میلاد به عنوان شاخص اصلی و همچنین مرکز همایشهای بین المللی برج میلاد ساخته شده، در این بازنگری با استفاده از پتانسیلها و ظرفیتهای موجود از جمله گود پر خطر فاز دو، حلقههای تکمیلی زنجیره خدمات مجموعه برج میلاد بازنگری و مشخص شد و طراحی اولیه برای آن انجام گردید تا براساس این سند مصوب، امکان توسعه مجموعه و جذب سرمایه گذاری و تکمیل سازهها و کاربریهای مجموعه فراهم شود.
در قالب طرح جامع و بنا بر مصوبه، در قسمت گود فاز دو، مجموعهای به هم پیوسته از فضاهای فرهنگی و هنری با کیفیتتر و وسیعتر از آنچه که امروز در شهر تهران شاهدیم، ایجاد شود و در اختیار توسعه فرهنگ و هنر ایران اسلامی قرار گیرد. سالنهای متعدد همایش، سالنهای تئاتر، سالنهای موسیقی، سالنهای سینما و گالریهای آثار هنری و همچنین مراکز عرضه کالاهای فرهنگی و هنری نیز در سطح وسیعی در این بخش اجرا خواهد شد.
سازه مهم دیگری که در قالب این طرح جامع جهت توسعه کالبدی مجموعه برج میلاد در نظر گرفته شده، یک هتل پنج ستاره با وسعت و کیفیت بسیار عالی در ضلع غربی مجموعه برج میلاد با چشم انداز ارتفاعات شمالی تهران و با برخورداری از بخشهای خدماتی، تفریحی، ورزشی و همچنین سالنهای جلسات و کنفرانس است.
در قالب این طرح جامع، ایجاد یک مجموعه وسیع نمایشگاهی نیز در ضلع شرقی برج میلاد در نظر گرفته شده که مرکز برگزاری رویدادها و نمایشگاههای بزرگ بین المللی در حوزه فرهنگی و هنری خواهد بود؛ همچنین بخشی از آن در نظر گرفته شده تا به عنوان موزه تهران به کار گرفته شود و آثار تاریخی و روند توسعه تهران به نمایش گذاشته شود.
در آینده چه طرحها و پروژههایی در برج کلید خواهد خورد و بخش خصوصی در پروژههای برج چه جایگاهی دارند؟
برج میلاد به شدت نیازمند تبدیل شدن به مقصد سفر در شهر یا به نوعی نیازمند تقویت این بُعد است. در حال حاضر مهمترین جاذبه برج میلاد، خودِ سازه میباشد چرا که از تکنولوژی، ارتفاع و رنکینگ بالایی در سطح بین المللی برخوردار است و به عنوان ششمین برج بلند مخابراتی دنیا مطرح است؛ اما این امر کفایت نمیکند لذا در سالهای گذشته فعالیتها و تلاشهای فراوانی انجام شده تا جاذبههای مجموعه افزایش یابد و بتواند مقصد قوی تری برای انتخاب سفرهای درون شهری توسط شهروندان و گردشگران باشد؛ اما تا رسیدن به این هدف و نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم.
در دورههای مدیریتی گذشته روشهای مختلفی برای این مساله به کار گرفته شد از جمله برگزاری برنامههای دورهای و موقت مثل جشنوارههای تابستانی، جشنوارههای نوروزی، جشنوارههای مناسبتی مثل ایام ماه مبارک رمضان که این برنامه ها، موقت محسوب میشدند و به جهت نوع فضاسازی و نوع خدماتی که ایجاد میشد، همیشه محل نقد و بحث بوده و نسبت این نوع فعالیتها با اهداف کلان مجموعه برج میلاد و نوع نگاهی که طراحان و سازندگان اولیه به برج میلاد داشتند، محل بحث بوده است.
با توجه به اینکه برج میلاد در دوره اخیر با تشدید بحران مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلیهای مکرر و کاهش امکان سرویس دهی مجموعه در حوزه فعالیتهای خود که عمدتاً گردشگری و فرهنگی است مواجه شده است، این ایده شکل گرفت که باید برای برج میلاد لااقل در میان مدت کاربریها و خدمات مستمر و پایداری را طراحی و ایجاد کرد به گونهای که این خدمات جاذبه کافی و خاص داشته باشند تا مخاطب را جذب کنند و هر یک از این خدمات، مجموعه را به سهم خود به یک نقطه و مقصد قویتر برای سفرهای درون شهری توسط شهروندان و گردشگران تبدیل کنند.
در شرایط سخت اقتصادی که کشور به جهت تحریمهای ظالمانه با آن مواجه بود و شهرداری هم طبعاً متأثر از آن بود و همچنین به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا که بسیاری از کسب و کارها را بخصوص در حوزه فرهنگی و گردشگری تعطیل کرد و به اقتصاد در سطح کلی آسیب جدی وارد نمود، طبیعی بود که در این شرایط امکان سرمایه گذاری مستقیم برای اجرای این پروژهها وجود نداشته باشد و باید راه دیگری برای اجرای این پروژهها پیدا میکردیم.
مهمترین منبع در خارج از سازمان شهرداری و منابع عمومی که میتوانستیم با اتکا بر آن پروژهها را اجرا کنیم و سبب توسعه مجموعه شویم، «بخش خصوصی» بود؛ با این نگاه به سمت طراحی پروژههایی که امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی در آنها وجود داشت، حرکت کردیم تا علاوه بر تحقق اهداف داخلی، مجموعه برج میلاد برای سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز جاذبه داشته باشد.
نتیجه این نگاه، پروژههایی است که در حال حاضر در مجموعه به نتیجه رسیده و در آستانه بهره برداری هستند، از جمله پروژه شهر بازی، سالن و باشگاه بولینگ و بیلیارد، باشگاه اسکواش، پدل و بازیهای راکتی، تم پارک افسانههای ایرانی و بازیهای هیجانی در ارتفاع ۲۸۰ متری سازه رأس برج میلاد.
همه این پروژهها خوشبختانه توانستند در جذب سرمایه گذار موفق باشند؛ به این صورت که همه آنها با سرمایه گذاری صد در صدی بخش خصوصی به اجرا رسیده است.
در همین راستا مقدمات اجرای طرحهای دیگری از طریق جذب سرمایه از خارج از سازمان شهرداری فراهم شده است که از آن جمله میتوان به دهکده ورزش و سلامت، سایت نمایشگاهی و موزه، پارکینگ طبقاتی، هتل پنج ستاره، نورپردازی تبلیغاتی برج، پکیج بازاریابی و اپراتوری گردشگری برج میلاد، فضاهای فرهنگی و تجاری گود فاز۲، باشگاه و مجموعه زمینهای تنیس، مرکز کسب و کارهای مشارکتی و نوپا (استارتاپها) و ۲۴ ساعته شدن خدمات مجموعه است.
در دوران کرونا برای جذب مخاطب و تأثیرگذاری بر مردم، از چه خلاقیتهایی استفاده کردید و در این مسیر تا چه میزان موفق بودید؟
با توجه به اینکه از اسفندماه سال ۱۳۹۸ بیماری کرونا در کشور شناسایی شد و شیوع نسبتاً قابل توجهی پیدا کرد، مراکز فرهنگی و ورزشی و ارایه خدمات فرهنگی به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری تعطیل شدند.
تعطیلی کسب و کارها و قرنطینه خانگی مسالهای بود که در ابتدا به نظر میرسید برای مدت کوتاهی بتواند مانع از شیوع ویروس کرونا شود و شرایط در زمان کوتاهی به حالت عادی بازگردد، اما متاسفانه به تدریج بر کارشناسان و عموم، روشن شد که درمان بیماری کرونا و جلوگیری از شیوع و رفع این عارضه زمان بیشتری را میطلبد.
طبیعتاً قرنطینه طولانی مدت و تعطیلی مسافرتها و فعالیتهای فرهنگی نیازمند فضا و خدمات جدیدی بود تا بلکه روحیه مردم حفظ شود و بتوانند این دوره را راحتتر و با آسیب کمتری پشت سر بگذارند.
از طرف دیگر کسانی که ارایه دهنده خدمات فرهنگی و هنری بودند هم مشمول همین قرنطینه میشدند و همین امر باعث از دست رفتن کسب و کارها شد؛ بنابراین ایدههای مختلفی در مجموعه برج میلاد شکل گرفت تا برای ادامه خدمات فرهنگی و استفاده از ظرفیتهای هنری و فرهنگی موجود در کشور چاره اندیشی شود.
از جمله دستاوردهای این حرکت، اجرای اولین «سینما ماشین» بعد از انقلاب در کشور بود؛ به این نحو که محوطهای باز طراحی شد، یک پرده بزرگ نمایش نصب گردید، سامانهای برای تهیه بلیت طراحی شد و علاقهمندان مطابق با سانس بندیهایی که در نظر گرفته شده بود، بلیت تهیه میکردند و به صورت خودرویی وارد مجموعه میشدند، با خودرو در محلهای تعیین شده طبق بلیت مستقر میشدند و از طریق دستگاه پخش ماشین خود میتوانستند امواج صوتی فیلم را دریافت کنند و ساعتی را در کنار خانواد خود در محیطی متفاوت و جدید به تماشای فیلم بنشینند بدون اینکه در معرض تماس با سایر افراد یا در معرض انتقال ویروس کرونا قرار بگیرند؛ بعد از پایان فیلم نیز با خودرو خود از محل خارج میشدند.
این برنامه هر شب در دو سانس اجرا میشد و حرکت نوینی در عرصه فیلم و سینمای کشور در دوران کرونا بود که در نوع خود بی نظیر و بی سابقه محسوب میشود و انعکاس وسیعی در رسانههای داخلی و بین المللی داشت.
از دیگر اقدامات جدید در مجموعه برج میلاد در دوران کرونا، ایده پردازی برای اجرای برنامههای آنلاین آوای ایرانی بود که به موجب آن اولین برنامه آنلاین دوران کرونایی کشور در اسفندماه سال ۹۸ در برج میلاد اجرا شد. این برنامه به عنوان «صندلیهای خالی» با اجرای هنرمند کشورمان روزبه نعمت الهی در سالن همایشهای بین المللی برج میلاد به اجرا در آمد.
این برنامه از طریق فضای مجازی و پایگاههای مختلف اینترنتی در دسترس عموم شهروندان و مردم قرار گرفت و مورد استقبال بسیار واقع شد و اولین فعالیت آنلاین برای نواهای ایرانی کشور در دوران کرونا محسوب میشود. البته پس از این اجرا، برنامههای دیگری از این جنس اجرا شد و برنامههای آنلاین نیز در برج میلاد ادامه پیدا کرد که در این حوزه میتوان به مجموعه برنامههای نوروز ۹۹ اشاره کرد.
به تدریج این نوآوری برج میلاد در کشور توسعه پیدا کرد و این طرح توسط افراد و مجموعهها و پلتفرمهای مختلف الگوبرداری شد و مورد استفاده قرار گرفت و در واقع رویهای برای استفاده علاقهمندان آواهای ایرانی و همچنین ادامه خدمات هنرمندان حوزه موسیقی به مردم و شهروندان در دوران کرونا شد.
همچنین از جمله اقدامات فرهنگی که با نوآوری و خلاقیت در دوران کرونا اتفاق افتاد و در حین استفاده از برنامههای مفرّح، پروتکلهای بهداشتی رعایت و سلامت شهروندان حفظ شد، اجرای اولین «سیرک ماشین» تاریخ کشور در مجموعه برج میلاد بود؛ این سیرک به صورت مشترک توسط هنرمندان ایران و پرتغال در فضایی باز و با تعیین موقعیت استقرار برای خودروها اجرا شد. بدین صورت که شهروندان و علاقهمندان از طریق سامانه مربوطه بلیت اینترنتی تهیه میکردند و با وسیله نقلیه شخصی خود به مجموعه مراجعه میکردند، در محلهای تعیین شده مستقر میشدند و اجرای هنرمندان سیرک را که از کشورهای مختلف بودند، مشاهده میکردند و از برنامههای مختلف آن لذت میبردند و در پایان هم با خودروهای خود از محل خارج میشدند، بدون اینکه ازدحامی ایجاد شود یا فاصله اجتماعی کاهش یابد که باعث بروز مشکلات و انتقال بیماری کرونا شود.
همچنین اجرای یک مسابقه یا جشنواره فیلم کوتاه یک دقیقهای برای عموم افراد در سطح بین المللی از جمله برنامههای خاص، ابتکارات و نوآوریهای برج میلاد در دوران کرونا بود که در برج میلاد تحت عنوان «یک دقیقه قرنطینه» اجرا شد و هنرمندان و شهروندان و حتی افراد آماتور از سراسر دنیا وضعیت قرنطینه در این دوران را به تصویر کشیدند و با نگاه هنرمندانه خود یک دقیقه فیلم تهیه و ارایه کردند که در نهایت هم برگزیدگان این جشنواره در قالب یک برنامه آنلاین تقدیر شدند و جوایز برای آنان ارسال شد.
از جمله سایر دستاوردهای مهم مجموعه برج میلاد در دوران کرونا میزبانی جشنواره فیلم فجر بود که با اجرای استانداردهای حرفهای موفق شد در سال ۱۳۹۹ نظر و اطمینان مسئولین دبیرخانه برگزاری جشنواره فیلم فجر را جلب کند به نحوی که محل کاخ اصلی جشنواره فیلم فجر در این سال مرکز همایشهای بین المللی برج میلاد انتخاب شد و علی رغم شرایط سختی که ناشی از شیوع کرونا بود، با اجرای دقیق پروتکلهای بهداشتی و سازماندهی فضای داخلی مرکز همایشهای برج میلاد این امکان فراهم شد تا هنرمندان کشور با رعایت بالاترین سطح دستورالعملهای بهداشتی و بدون بروز هرگونه عارضهای ناشی از بیماری کرونا این جشنواره مهم و بین المللی را نظاره گر باشند.
در راس همه این دستاوردهای مهم، نصب مجسمه سیلیکونی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در سازه رأس برج میلاد در مجموعه موزه مشاهیر است که بسیار به غنای این مجموعه افزوده و مورد توجه و علاقه بازدید کنندگان قرار گرفته است؛ و باعث افتخار همه ما محسوب میشود. روزانه تعداد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی از این محل بازدید دارند و یاد و خاطره این سرباز وطن را گرامی میدارند؛ این اقدام به نوعی یادآور رشادتها و ایثارگریهای سردار سلیمانی و سایر مدافعین کشور و مبارزین با تروریسم محسوب میشود؛ و همچنین برگزاری مسابقات آنلاین اذان حلقومی بر تارک توفیقات الهی ما و برج میلاد در دوران شیوع کرونا میدرخشد. همزمان با ماه برکت و نزول قرآن، برج میلاد تهران در راستای توسعه فرهنگ قرآنی، ترویج و تعمیق فرهنگ اذان اقدام به برگزاری مسابقه سراسری اذانهای حلقومی تحت عنوان «به بلندای آسمان» نمود. ستادهماهنگی کانونهای فرهنگی مساجد کشور درراستای گسترش فرهنگ قرائت اذانهای حلقومی از طرح فوق الذکر استقبال نمود و همگان را تشویق به حضور در این رویداد فرهنگی کرد. بیش از ۱۲۵ اثر به صورت فیلمهای ویدیویی به دبیرخانه مسابقه رسید. از بین این آثار ۱۳ اثر در بخش نوجوانان و ۱۶ اثر در بخش بزرگسالان به مرحله نهایی رسید و با داوری قاریان مطرح کشوری و حضوراساتیدی، چون آقایان رحیم خاکی، احمدی وفا و مهدی عباس نژاد ۶ اثر در حوزه بزرگسالان و نوجوانان شایسته تقدیر شناخته شد. مراسم اختتامیه این مسابقه روز شنبه مورخ ۲۲/۳/۱۴۰۰ همزمان با ولادت حضرت معصومه (س) در مرکز همایشهای بین المللی برج میلاد برگزار و از نفرات برتر تقدیر شد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت شفقنا، تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۴۳۶۹۷، www.shafaqna.com