پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۶۸۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱
ولت آمریکا، متهم اول جنایت‌ها در افغانستان است. نوع حضور بهانه جویانه آمریکا و نحوه خروجش در افغانستان، میراثی جز بی ثباتی سیاسی و تقویت نا امنی و ترور در افغانستان به همراه نداشته است.
شعار سال: هر هفته صد‌ها نفر از شهروندان مظلوم افغانستان، در اثر اقدامات تروریستی علیه مساجد شیعیان به خاک و خون کشیده می‌شوند. امروز هم در اثر انفجار تروریستی در نماز جمعه مسجد شیعیان قندهار، دست کم ۳۳ نمازگزار شهید و ۵۷ نفر مجروح شدند. چندی قیب هم جنایت مشابهی در مسجد شیعیان در قُندوز رخ داد.
این اقدامات تروریستی به نام داعش انجام می‌دهد. اما کیست که نداند داعش، عروسک دست ساز آمریکاست و با دلار‌های سعودی تغذیه می‌شود. داعش را دولت آمریکا در دوره اوباما ساخت. سر این افعی در عراق و سوریه کوبیه شد، اما بقایای آن با مدیریت آمریکا و برخی دولت‌ها به افغانستان انتقال یافتند.
دولت آمریکا، متهم اول جنایت‌ها در افغانستان است. نوع حضور بهانه جویانه آمریکا و نحوه خروجش در افغانستان، میراثی جز بی ثباتی سیاسی و تقویت نا امنی و ترور در افغانستان به همراه نداشته است.
آن‌ها سه دهه قبل، از طالبان در برابر شوروی حمایت کردند؛ سپس، طالبان را تروریست نامیدند و بهانه اشغال افغانستان قرار دادند؛ و سرانجام با خالی کردن پشت دولت مستقر (اشرف غنی)، مقدمات تشدید نا امنی و جنگ و ترور را فراهم ساختند. آمریکا، همین چرخه "حمایت/ تظاهر به مخالفت"/ بهانه کردن برای مداخله" را درباره داعش هم در پیش گرفت.
دولت طالبان، متهم دوم جنایت‌هایی است که در دوره حکومت داری توام با بی تفاوتی آن‌ها انجام می‌شود. بی عملی و بی تفاومتی، کمترین اتهام است و گرنه، برخی تحلیل گران می‌گویند طالبان در این جنایت‌ها شریک است و ماجرا صرفا به نام داعش تمام می‌شود.
به خاک و خون کشیده شدن مردم مظلوم در افغانستان، مصیبت دردناکی است که هر چند وقت یک بار اتاق می‌افتد. این رویداد تلخ، ضمنا نشانه سقوط فاحش ابرقدرتی است که دو دهه قبل سودای الهام بخشی در دنیا را دشت؛ اما اکنون با بی ریشه‌ترین و منفور‌ترین گروه‌های تروریستی در دنیا اَیاق شده است.
دولت‌های دو دهه اخیر آمریکا تصور می‌کردند جنگ و تروریسم نیابتی می‌تواند در کنار اشغالگری مستقیم، سلاح کاری آن‌ها برای تغییر نقشه منطقه و ترسیم "خاورمیانه جدید" باشند.
اما این رویکرد خباثت آمیز موجب شد "بیداری و مقاومت اسلامی" تبدیل به گفتمان غالب و فراگیر در منطقه شود؛ و بی تردید، خباثت در حق مردم مظلوم افغانستان، نتیجه بهتری برای حاکمان کاخ سفید نخواهد داشت. آمریکا هم اینک در میان پیامد‌های خباثت‌ها گذشته اش دست و پا می‌زند و تداوم همان خباثت، نتیجه‌ای جز عمیت‌تر کردن باتلاق خود ساخته نخواهد داشت.

محمد ایمانی

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی بیداری ملت
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین