پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۶۲۶۸۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰
رئیس اتاق ایران با برشمردن برخی مسائل و چالش‌های تولید در اقتصاد ایران، هشدار می‌دهد که در وضعیت کنونی، هرگونه خطای راهبردی موجب افزایش نقدینگی و تورم سرسام‌آور برای آینده می‌شود.
شعار سال: غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشست با اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در اتاق مشهد گفت: در وضعیت کنونی و در تنگنای مشکلات، هرگونه خطای راهبردی موجب افزایش حجم نقدینگی می‌شود و تورمی سرسام‌آور را برای آینده در پی خواهد داشت.

از دیگر نکاتی که در این نشست مورد توجه قرار گرفت می‌توان به هم خوانی نداشتن دیدگاه‌هایی است که در باب خودکفایی و حمایت از تولید از سوی برخی از مسوولان مطرح می‌شود. به گزارش پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران؛ شافعی در این نشست در خصوص اظهاراتی که از سوی برخی از مسوولین مطرح می‌شود بر این نکته تاکید کرد که دیدگاه‌هایی که در باب خودکفایی و حمایت از تولید بر زبان و کلام بعضی مسئولان جاری می‌شود، با واقعیت موجود هم‌خوانی نداشته و شرایط، الزامات و اقتضائات را مدنظر قرار نمی‌دهند و همین امر نیز باعث شده تا سهم ما از اقتصاد جهانی در قیاس با ۴۰ سال قبل به نصف تقلیل یابد و جایگاه ایران، به انتهای زنجیره ارزش آسیا تنزل پیدا کند.

شافعی همچنین با اشاره به فعالیت دولت‌ها در ادوار مختلف پس از انقلاب اسلامی، عنوان کرد: اگر نگاهی تاریخی به عملکرد دولت‌ها، با هر گرایش و رویکرد فکری نسبت به مسئله اقتصادی بیندازیم، در می‌یابیم که برآورد اقدامات انجام شده از جانب آنها، نه‌تن‌ها به حل مشکلات و مسائل اقتصادی کشور کمکی نکرده بلکه چالش‌هایش را افزون کرده است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران تاکید کرد: در گذشته برای عبور از هر پیچ سخت، به اقدامات اورژانسی متوسل شدیم، درحالی‌که اقتصاد کشور، تصمیمات سخت و اصلاحات ریشه‌ای نیاز داشت. امروز اقتصاد کشور نه از منظر سیاست داخلی و نه در بحث سیاست خارجی، حرف اول را در کشور نمی‌زند و اولویت نخست هم نیست. همه این مسائل باعث می‌شود تا کشور به سراشیبی بحران فروافتد و رتبه آن در شاخص‌های جهانی، مکرر تنزل یابد.

طولانی شدن فرایند تصمیم گیری
در ادامه این نشست شافعی با انتقاد از نبود نگاه همه‌جانبه به ظرفیت‌های موجود در بخش اقتصاد ملی، تصریح کرد: قدرت و جایگاه تصمیم‌گیری مدیران عالی کشور به ستاد‌های مختلف واگذار و منتقل شده که ماحصل آن طولانی شدن فرآیند تصمیم‌گیری است و در غایت کار نیز کسی پاسخگوی مشکلات ناشی از این بروکراسی و تصمیمات اخذ شده در این ساختار‌ها نیست.

رئیس اتاق ایران بار دیگر به موضوع «تولید» و نیاز‌های این بخش اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سه قوه بر این مبحث مهم متمرکز هستند، اما آیا آنچه تحت همین عنوان پیگیری می‌شود، کارآمدی و اثرگذاری کافی دارد؟ در کشوری که با محدودیت منابع مواجه است، باید مشخص شود که آیا حمایت مادام‌العمر از بعضی بخش‌های تولیدی اثرگذاری لازم را ایجاد می‌کند یا نه و اینکه اساساً کدام بخش‌ها باید در اولویت حمایت‌ها قرار بگیرند؟

شافعی در بخش دیگری از سخنانش به سیاست‌های ارزی پرداخت و گفت: ۳۵ درصد کل صادرات توسط بخش خصوصی واقعی صورت می‌گیرد و ۶۵ درصد دیگر که واحد‌های دولتی، نیمه‌دولتی و خصولتی هستند؛ در ۹۰ درصد موارد، مواد خام و یا نیمه‌خام را صادر می‌کنند. مشکل اینجاست که دولت‌ها به‌جای آنکه منابع ارزی را در اقتصاد ملی مورد استفاده قرار دهند و عرضه ارز را به نفع بخش‌های مولد افزایش دهند؛ فقط سیاست کنترل قیمت را در این بخش دنبال کرده‌اند.

ساماندهی نظام تأمین مالی
در ادامه شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر ایران از میان ۱۹۰ کشور در شاخص سهولت انجام کسب‌وکار (بانک جهانی)، رتبه ۱۲۷ را کسب کرده، پاره‌ای از عوامل در آن دخیل بوده‌اند که ازجمله آن دشواری شروع کسب‌وکار و مسئله تأمین مالی برای این بخش است. به همین استناد، تلاش دارد تا موضوع ساماندهی و بازآفرینی نظام تأمین مالی کشور را به ثمر برساند و در این رابطه پیش‌نویس طرحی را تهیه نموده و برخی احکام آن‌هم سال گذشته در قانون بودجه آورده شده که باید آن‌ها را دائمی کنیم.

او از اتاق درخواست کرد تا در امر اطلاع‌رسانی ظرفیت‌های قانونی که بر امر حمایت از تولید تمرکز دارند، همت بگمارد و تا از بروز خسارت برای فعالان اقتصادی که بعضاً نسبت به حقوق خود اطلاعی ندارند، جلوگیری شود.

حسینی در بخش دیگری از اظهارات خود بر تعامل مجلس و دولت به‌منظور گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی کشور تأکید کرد و گفت: ما نه بنای تقابل با دولت داریم و نه قصدی بر تداخل کاری، بلکه به دنبال آن هستیم که در کنار تعامل با دولت، استقلال و جایگاه خانه ملت را حفظ کنیم. کاری به رویکرد‌های سیاسی دولت اصولگرای فعلی یا اصلاح‌طلب قبلی نداشته و نداریم و معتقدیم بخش خصوصی هم باید به دنبال طرح مسائل اقتصادی باشد و از ورود به مباحث سیاسی پرهیز کند.

حسینی اذعان کرد: ما ۷ قانون مرتبط با بخش تولید نظیر قانون رفع موانع تولید، بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیاز‌های کشور و... را در دستور کار بررسی نظارتی قرار داده‌ایم و گزارش‌های اتاق در باب میزان و روند اجرای این قوانین می‌تواند بسیار روشنگرانه باشد. البته که نوع گزارش نظارتی اتاق در این بخش با مواردی که مجلس بررسی و ارائه می‌کند، متفاوت است. آنچه اتاق ارائه می‌کند باید از متن و بطن مشکلات موجود نشأت گرفته و نقایص مواد قانونی یا ضعف‌های اجرا را مشخص و اعلام کند.

او ادامه داد: نماینده اتاق باید به ما بگوید که در اجرای قانون، کدام دستگاه، کدام ماده را اجرا نکرده است؟ بهترین بازخورد از نحوه اجرای قوانین، توسط بخش خصوصی قابل‌ارائه است.

مخالفت‌ها با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی
رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس در پاسخ به موضوعات مربوط به نرخ ارز و واردات کالا نیز اذعان کرد: مقرر بود ۸ میلیارد دلار در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالا‌های اساسی کشور تخصیص پیدا کند و با این رقم، کل کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی موردنیاز کشور برای سال ۱۴۰۰ تأمین شود؛ اما رقم مذکور صرفاً در ۶ ماهه اول امسال مصرف شد. اعلام کردیم که نهاده‌های دامی و دارو در اولویت تخصیص این ارز باشد. جالب اینجاست که این موارد با همان ارز وارد شده، ولی بازهم گرانی مضاعف را در بازار این محصولات شاهدیم.

قوانین اقتصادی ضدتولید عمل است
سید محمد بحرینیان مدیر دفتر پژوهش‌های اقتصاد و توسعه اتاق مشهد نیز با انتقاد از یک تاریخ بلند و بالا در بحث تصویب و انباشت قوانین، متذکر شد: از دوره مشروطه تاکنون بسیاری از قوانین نه‌تن‌ها به نفع تولید نبوده، بلکه ضد آن عمل کرده‌اند. مجلس اخیراً طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار را مصوب کرد، اما آیا وکلای مردم پیش از اخذ هر نوع تصمیمی در این حوزه، بعضی آمار‌های نگران‌کننده را بررسی کرده اند؟

سید محمد بحرینیان ادامه داد: به استناد آمار‌های اعلامی از سوی وزارت صنعت، در حال حاضر ۱۸۳ واحد تولید انواع میلگرد در کشور دارای پروانه بهره‌برداری هستند. شمار پروانه‌های بهره‌برداری صادره برای تولید پروفیل، ۳۴۲ مورد اعلام شده و ۳۵۳ واحد نیز به تولید مقاطع، تیرآهن و... مشغول‌اند. به موارد مذکور ۱۶۰ واحد تولید لوله‌های فولادی و ۳۷ واحد تولید انواع ورق را اضافه کنید. علاوه بر هزینه‌های سنگینی که صرف تأمین مواد اولیه این واحد‌ها می‌شود، بررسی‌ها حکایت از آن دارد که مجموع تولید همه این واحد‌ها (حتی با فرض فعالیت کاملشان) به‌اندازه یک‌سوم تولید یک واحد صنعتی در کره جنوبی نیست.

مدیر دفتر پژوهش‌های اقتصاد و توسعه اتاق مشهد، در بیان مصداق دیگری از رویکرد‌های ضدتولید در کشورمان، بیان کرد: جداول داده ستانده مالیاتی که سال ۱۳۹۰ توسط مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شد، نشان می‌دهد که ارزش‌افزوده ناخالص بخش صنعت ۹۴، ۱۹۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ اما مالیاتی که از این بخش صنعت ستانده شده، ۶۱،۸۲ درصد از کل مالیات همه بخش‌ها بوده است. نکته جالب اینجاست که ارزش‌افزوده ناخالص بخش خدمات در همان سال، ۲۹۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام شد، ولی ۲۲ درصد مالیات کشور از این بخش پرداخت شد. ضد تولید بودن، مشخصاً در همین شکل از عملکردها، معنا می‌شود.

چالش انحصار‌ها برای بخش خصوصی
محمد امیرزاده، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز در این نشست گفت: در کشور ما حجم نقدینگی بالاست، اما با این وجود ثروتمند نیستیم، چون زیرساخت‌هایمان فقیر است، مثلاً هواپیما‌های کهنه سوار می‌شویم، جاده‌هایمان فرسوده و ناامن است و سیستم بهداشت و درمان ما با کمبود‌های متعدد دست‌وپنجه نرم می‌کند و.... اگر به دنبال خلق ثروت هستیم، باید به این باور دست پیدا کنیم که ظرفیت مذکور از مسیر اقتصاد و به مدد رشد تولید و صنعت ممکن می‌شود.

امیرزاده با انتقاد از انحصار‌های موجود در ظرفیت‌های مختلف کشور، متذکر شد: فعالان اقتصادی در ورود به بسیاری از عرصه‌ها با محدودیت‌ها و انحصار‌های متعدد مواجه می‌شوند. با این نگرش تبعیض‌آمیز در عرصه‌های مختلف اقتصادی کشور و محیط کسب‌وکاری که به نفع بخش‌های خاص تعریف شده، نمی‌توانیم به سمت تعالی و رفاه برای آحاد جامعه، گام برداریم. کشور‌های پیشرفته جهان نیز اگر توفیقی در اقتصاد خود کسب کردند، مرهون سپردن امور به بخش خصوصی هستند.

او تصریح کرد: مسیر اقتصاد چین باوجود رویکرد‌های کمونیستی‌اش همانی است که مالزی با نگاه و باور به اقتصاد آزاد، طی نمود. در کشور‌هایی نظیر امارات که زمام سیاست در دست حاکمان است، باز همین رویکرد‌های اقتصادی دنبال می‌شود و حمایت از بخش خصوصی واقعی و سرمایه‌گذاری آن، در اولویت است.

لزوم شکل‌گیری تیم تحقیقاتی مشترک
الیاس نادران، عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس نیز در پاسخ به مباحث مطروح شده از سوی فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: توقع من این بود که بعد از استقرار دولت سیزدهم، اولین جلسه آقای رئیسی با اعضای اتاق باشد؛ زیرا راه توسعه اقتصادی کشور جز از مسیر توانمندسازی بخش خصوصی فعال در این حوزه، ممکن نمی‌شود.

او افزود: نکته مهم در توسعه اقتصادی، میزان اهمیت دادن روسای جمهور و مجلس و دیگر مسئولان ما به این موضوع و به فعالان این بخش است.

نادران افزود: در هنگام تدوین اصل ۴۴ قانون اساسی، رهبری بر این موضوع تأکید داشتند که مسئله خلق ثروت و نهادینه کردن این موضوع باید در اقتصاد ملی جدی گرفته شود؛ اما پاره‌ای مسائل که به رشد رانت در اقتصاد کشور منجر شده، مانع از تحقق این امر شدند.


او با بیان اینکه ما به‌طور حتم نیازمند اقتصاد‌های بزرگ‌مقیاس هستیم، گفت: اکتفا کردن به صنایعی که رویکرد مونتاژ دارند و غفلت از ضرورت شکل‌دهی به زنجیره تولید، ما را از ظرفیت‌ها دور می‌سازد.

نادران تأکید کرد: درخواست داریم که یک تیم تحقیقاتی مشترک میان اتاق و کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید ایجاد گردد و به طرح‌های مشترک و راه گشا برای بهبود وضعیت تولید کشور دست پیدا کنیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اقتصاد نیوز، تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۴۷۷۱۵، www.eghtesadnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین