پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۷۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
وزیر محترم جهاد کشاورزی و سازمان‌های محترم تعزیرات و حمایت از مصرف کننده پاسخ دهند که چرا با قیمت ۱۲۵ هزار تومانی قیمت ماهی قزل آلا مواجه بوده و شکاف قیمتی ۵۵ هزار تومانی بین تولید و مصرف، بوجود آمده است.
شعار سال: در ماه‌های اخیر قیمت انواع آبزیان در بازار روند افزیشی داشته است. در میان ماهی‌ها قزل‌آلا از پر مصرف‌ترین آن‌ها است و اقبال خوبی از سوی مردم دارد. میزان محبوبیت این ماهی در بین مصرف‌کنندگان تا حدی است که نوسان قیمت آن بر قیمت سایر محصولات آبزی پروری تاثیر‌گذار است.

در کمتر از یک ماه اخیر قیمت ماهی قزل‌آلا افزایش حدود ۵۰درصدی داشته است به نحوی که از متوسط قیمت هر کیلوگرم ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان در شهریور ماه به ۱۱۵ تا ۱۲۵ هزار تومان در ماه جاری رسیده است، این در حالی است که دیروز قیمت در برخی از رسانه‌ها ۸۰هزار تومان ذکر شده بود که پیام‌های مخاطبان اقتصادآنلاین حاکی از اعداد بالاتری بود که منجر به پیگیری این موضوع شد.

نکته قابل تامل دیگر درباره ماهی قزل‌آلا این است که سال گذشته قیمت هر کیلو از آن در همین بازه زمانی سرمزرعه ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان و در خرده فروشی‌ها ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان بوده است، به عبارت دیگر در یکسال گذشته قیمت این آبزی ۷۸ تا ۸۷ هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش داشته است.

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردآبی کشور، در گفتگو با اقتصادآنلاین درباره آخرین وضعیت قیمت و بازار ماهی قزل‌آلا، اظهار کرد: شاهد گران فروشی غیر قابل قبول ماهی قزل‌آلا در بازار مصرف به دلیل عدم نظارت کافی دستگاه‌های مسئول هستیم.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر هر کیلوگرم ماهی قزل آلا سر مزرعه از پرورش دهندگان ۶۵ هزار تومان خریداری می‌شود و قیمت هر کیلوگرم آن به صورت عمده ۷۱ تا ۷۲ هزار تومان است، در حالی که این ماهی کمتر از ۱۱۵ هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.

نبی زاده قیمت منطقی هر کیلوگرم ماهی قزل آلا برای مصرف‌کننده با توجه به قیمت خرید از پرورش دهندگان را با در نظر گرفتن ۲۰ تا ۲۵ درصد سود برای واسطه‌ها ۸۴ تا ۸۵ هزار تومان عنوان کرد.

وی پیش‌بینی کرد که در ادامه هفته جاری شاهد کاهش بیشتر قیمت خرید ماهی قزل آلا از تولیدکننده خواهیم بود، چراکه عرضه این ماهی در روز‌های آینده در برخی از استان‌ها افزایش می‌یابد.

نبی زاده احتمال داد تا پایان هفته جاری قیمت خرید هر کیلوگرم ماهی قزل آلا از پرورش دهندگان تا ۶۰ هزار تومان افت کند.

وی درباره دلایل افزایش قابل توجه قیمت ماهی قزل آلا نسبت به سال گذشته، گفت: تولید ماهی پرورشی وابسته به آب است، در امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها تامین آب برای استخر‌های پرورش ماهی به سخت شده است و در برخی استان‌ها منابع آبی دیگر در دسترس نیست.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردآبی کشور افزود: نبود منابع آبی کافی، تولید و عرضه ماهی به بازار را کاهش داده است و این از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت ماهی در بازار است.

نبی زاده از دلایل دیگر افزایش قیمت ماهی را بالارفتن قیمت نهاده‌های تولید از جمله خوراک و بچه ماهی برشمرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰، کدخبر: ۵۷۲۱۳۶، www.eghtesadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
0
0
این مقدار تفاوت قیمت فقط بخاطر خشکسالی و کمبود آب میتونه باشه واقعا؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
0
0
علاوه بر گوشت و مرغ و برنج، دیگه ماهی هم از سبد غذایی میره بیرون
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین