پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۳۶۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵
صحبت بی محابا درخصوص کشت قراردادی جای، اما و اگر زیاد دارد. برخی از منتقدین بیان می‌دارند که این گونه حرف زدن از کشت قراردادی نشان می‌دهد که از کشت قراردادی هیچ نمی‌دانیم یا کشاورز ایرانی را نمی‌شناسیم! اولین شرط موفقیت در اجرای کشت قراردادی تعریف وضعیت مالکیت زمین، مدیریت فرآیند تولید، وضعیت تامین نهاده‌های تولید، بیمه محصولات، خرید محصولات، قرارداد‌های حقوقی بین طرفین و مواردی همانند است. نظام‌های بهره برداری و الگوی کشت نیز دو عامل اصلی کمک کار هستند. سوال اینجاست که در شرایط حاضر می‌توان درباره محصولات و تولیدات مختلف بخش کشاورزی، اقدام به این کار کرد؟ هادی فرجی آزاد به برخی از جنبه‌های کشت قراردادی اشاراتی داشته است.

شعار سال:رئیس نظام صنفی کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: راه حل اصلی برای رفع مشکلات بخش کشاورزی کشور اجرای درست کشت قراردادی است.
 
هادی فرجی آزاد در گفتگو با فارس در خصوص کشت قراردادی  اظهار داشت: کشت قراردادی از سالیان گذشته و حتی ۵۰ سال پیش نیز وجود داشت و صاحبان کارخانه‌های تولیدی و صنایع غذایی اقدام به خرید محصول از کشاورز قبل از کشت می‌کردند.
 
وی افزود: در آن سالها به این دلیل که هنوز دلالان به بخش کشاورزی ورود نکرده بودند، صاحبان صنایع و سرمایه گذاران به راحتی اقدام به خرید محصول می‌کردند و کشاورز نیز به این دلیل که محصولش به فروش رفته می‌توانست هزینه‌های جاری خود را مدیریت کند.
 
فرجی آزاد گفت: ولی طی سالهای اخیر با افزایش بهره وری کشاورزی و ورود دلالان به این عرصه شاهد مشکلات متعددی در فروش محصولات کشاورزی و تأمین بازار هدف هستیم.
 
وی در خصوص مزایای کشت قراردادی گفت: با این طرح هم کشاورز به تولید دلگرم می‌شود و هم کارخانه دار به راحتی مواد اولیه را تأمین می‌کند.
 
رئیس نظام صنفی کشاورزی استان ادامه داد: در این نوع از کشت، بین کشاورز و سرمایه‌گذار یا کارخانه دار قراردادی برای کاشت، داشت و برداشت محصول مدنظر به امضا می‌رسد و دو طرف طبق قرارداد برای افزایش کیفت و بهره وری محصول تلاش می‌کنند.
 
فرجی آزاد افزود: در این طرح کارخانه دار و یا سرمایه گذار از نظر کشاورزی فنی، تهیه بذر و سموم با کیفیت، کشاورز را یاری می‌کند و محصولی پربازده و با کیفیت تولید می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه در کشت قراردادی، کشاورز دیگر نگران مسائل مالی و بازار فروش نیست، گفت: اگر کشت قراردادی باشد مشکلی نیز در تأمین نهاده‌ها به وجود نمی‌آید.
 
فرجی آزاد اظهار داشت: با اینکه اراضی کشاورزی طی سالهای اخیر افزایش نداشته ولی بهره وری تولید محصولات رشد داشته و به همین میزان فکری به بازار فروش نداشته‌ایم که نتیجه آن دپوی محصولات و یا فروش به قیمت پایین‌تر به دلال می‌شود.
 
وی افزود: با وجود آنکه همه ساله مازاد یا کاهش تولید محصولات کشاورزی مشکلات متعددی را برای تنظیم بازار ایجاد می‌کند، ولی اجرای کشت قراردادی راهگشای این مشکلات خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه با کشت قراردادی می‌توان دست دلالان را از بازار محصولات کشاورزی قطع نمود ادامه داد: در کشت قراردادی نیز امکان ورود دلالان وجود ندارد چراکه این پروسه توسط کارشناسان نظارت می‌شود.
 
فرجی آزاد در خصوص دلیل افزایش قیمت بذر و نهاده و ایجاد مشکلات برای کشاورزان گفت: وقتی نهاده در کشور دست یک عده خاص است پس کشاورز باید نهاده با کیفیت پایین را به چندین برابر قیمت جهانی خریداری کند که اگر کشاورزی قراردادی رونق گیرد سرمایه گذار و صاحب صنعت به دنبال تأمین نهاده باکیفیت با قیمت مناسبی در داخل و خارج از کشور بوده و دست دلال نیز کوتاه می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه دولت جدید باید راه را برای کشت قراردادی باز کند، گفت: در این زمینه سازمان تعاون روستایی و نظام صنفی کشاورزی نقش ویژه و مهمی دارند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری دهقان نیوز ، تاریخ انتشار:  25 مهر1400، کدخبر: 57365، www.dehghannews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین