پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۵۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: آمارها نشان می دهد در یک دوره آماری 10 ساله حوزه آبخوان دشت پلنگ این استان 11.66 متر افت آب داشته که این روند سالانه بطور متوسط معادل 1.17 متر است.
شعارسال: شاهپور رجائی روز یکشنبه در جریان بررسی وضعیت حوزه آبخوان منطقه دشت پلنگ شهرستان دشتی افزود: محدوده حوزه آبخوان دشت پلنگ شامل 117 حلقه چاه است.

وی اضافه کرد: میزان تخلیه از منابع آب زیر زمینی در آبخوان آبرفتی دشت پلنگ حدود 15 میلیون متر مکعب در سال است.

رجایی ادامه داد: محدوده مطالعاتی دشت پلنگ دارای مساحتی معادل یکهزار و 233 کیلومتر مربع است که یکهزار 162 کیلومتر مربوط به ارتفاعات و مناطق مرتعی است و 72 کیلومتر مربع مربوط به اراضی کشاورزی دشت پلنگ است.

وی بیان کرد: هم اکنون کسری آب در محدوده آبخوان دشت پلنگ سالانه حدود سه میلیون متر مکعب است و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و اقدامات سازه ای و غیر سازه ای مناسبی در این دشت اجرا نشود در آینده نزدیک طرح های عشایری وکشاورزی در این دشت به عنوان مهمترین قطب کشاورزی شهرستان دشتی به شکست می انجامد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر افزود: یکی از گزینه های مناسب برای ذخیره و تزریق آب در مناطقی که افت سطح آب زیرزمینی مشاهده می شود، احداث بندهای ذخیره ای تغذیه ای است.

رجایی بیان کرد: در این ارتباط اجرای پروژه بند قیز قلعه در دشت پلنگ به عنوان یکی از مهمترین سازه های ذخیره و بهبود تغذیه سفره آب در دست اجراست.

وی بر اهمیت ساخت سد دشت پلنگ و نقش آن بر رونق کشاورزی منطقه تاکید کرد و افزود: هدف از اجرای سد دشت پلنگ تنظیم و کنترل جریانهای نابهنگام و سیلاب های رودخانه دشت پلنگ و تامین آب شرب و صنعت منطقه و نیز بهبود اراضی کشاورزی پایین دست است.

رجایی تاکید کرد: اجرای بند ذخیره ای قیز قلعه با طول تاج 212 متر، ارتفاع از پی 25 متر، حجم مخزن یک میلیون متر مکعب با تغذیه پیش بینی شده حدود سه میلیون متر مکعب در سال است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: با بهره برداری از بند ذخیره ای قیز قلعه دشت پلنگ شاهد تحول عظیمی در بخش کشاورزی منطقه دشت پلنگ شهرستان دشتی خواهیم بود.

سید کمال الدین شهریاری افزود: افت منابع آب زیرزمینی محدوده دشت پلنگ به عنوان قطب کشاورزی دشتی بسیار خطرناک است و اجرای پروژه های آبی نقش بسیار خوبی در تقویت سفره های آب زیرزمینی این دشت دارد.

به نقل از ایرنا،شهریاری بر اهمیت ساخت بند ذخیره ای قیز قلعه دشت پلنگ تاکید کرد و افزود: با بهره برداری از این بند ذخیره ای قیز قلعه دشت پلنگ شاهد تحول خوبی در بخش کشاورزی وتامین منابع آبی منطقه خواهیم بود.

شهریاری افزود: اجرای سد دشت پلنگ با هدف تامین آب شرب و صنعت و کشاورزی شهرستان دشتی احداث می شود.

وی تاکید کرد: اجرای این سد باعث افزایش اشتغال در محدوده طرح و جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها و بهبود وضعیت زیست محیطی منطقه دشت پلنگ و دهستان طسوج شهرستان دشتی خواهد شد.

شهریاری، بر هماهنگی همه سازمانها و نهادهای ذیربط برای برنامه ریزی و اجرای پروژه های مرتبط برای حفظ منابع آب و خاک، جلب مشارکت مردم برای توسعه آبخیزداری در سطح شهرستان تاکید کرد.

حوزه آبخوان دشت پلنگ از توابع شهرستان دشتی با سه هزار هکتار اراضی کشاورزی در فاصله 150 کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی بیداران، تاریخ انتشار: یکشنبه 23 آبان 1395، کدخبر: ۲۰۹۲۶، www.bidaran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین